Az unió "kormánya" döntésében azt állapította meg, hogy a gépjárműadóra vonatkozó magyar jogszabályok továbbra is hátrányos megkülönböztetésben részesítik a másik tagállamból behozott használt gépkocsik vásárlását. A testület kiemelte: a tagállamok nem vethetnek ki más tagországok termékeire a hasonló jellegű hazai termékre vonatkozónál magasabb belső adót. A bizottság az Európai Bíróság elé utalhatja az ügyet, amennyiben Magyarország nem tesz eleget indokolással ellátott véleményének.
Brüsszel emlékeztetett arra, hogy az uniós bíróság néhány éve már elítélte a magyar jogszabály 2004. május 1. és 2005. december 31. között hatályos szövegét, mivel a szóban forgó adó összegének kiszámításakor nem vette figyelembe a használt gépjárművek értékcsökkenését. Így a más tagállamból behozott használt járművek esetén az adó összege meghaladta a belföldön már nyilvántartásba vett hasonló használt járművek maradványértékében foglalt adó összegét.
Lehet csökkenteni, Békéscsabán...
Pichler Ferenc, a PM sajtófőnöke az MTI-nek elmondta: Magyarország először 2007-ben módosított a regisztrációs adón, ekkor az unió kérésére bevezették az "avultatás" lehetőségét, vagyis azt, hogy a más tagállamból behozott használt autók regisztrációs adóját az évjárat alapján lehessen csökkenteni.
Brüsszel szerint ugyanakkor ez a lépés sem képes garantálni az Európai Bíróság ítélkezési gyakorlatában megállapított követelményeket, mivel a más tagállamokból származó, ám az átlagosnál értéktelenebb használt autókat magasabb adó terheli, mint a hasonló magyar gépkocsikat.
Az újabb kifogások hatására Magyarország 2008-ban, a békéscsabai vámparancsnokságon bevezette a regisztrációs adó egyedi megállapítására irányuló eljárást. A külföldi használt autót vásárlók itt a gépkocsi valós állapotát figyelembe véve kérhetik a regisztrációs adó megállapítását, ám ezt eddig mindössze negyvenen vették igénybe - mutatott rá a PM képviselője.
Az Európai Bizottságot azonban ez sem győzte meg maradéktalanul, mivel szerintük az ország távol eső részén található egyetlen illetékes szakhatóság nem képes az egész országból érkező indítványok feldolgozására. Az unió ráadásul azt is a közösségi jogba ütközőnek találta, hogy az eljárás díjkötelessége, valamint a meghosszabbodó adminisztrációs idő miatt egyes autótulajdonosok elállhatnak az egyedi adó megállapítástól.