Semmilyen vízió nem lehet túl sötét, amit a jövőről festünk – mondta a szakember. Sajnos, valószínűleg közelebb van néhány radikális változás, mint hinnék. Sőt, a jelen is aggasztó. Sok olyan katasztrófát látunk, amiről kiderül, hogy némi előrelátással és a működés változtatásával megelőzhető lett volna. Megelőzhető és nem a világ, hanem egyes emberek cselekedeteinek megváltozatásával.
Nem a világnak, nekünk kell változni
A tudatlanság, a nemtörődömség, a cinizmus, stb. amelyek az egyéni változatás gátjai évezredes múlttal belénk kódolt védekezési mechanizmusok. Mindig nehéz belátni, hogy magunkban kell változtatnunk, ez az egyéni psziché természetes korlátja. Könnyebb azt mondani, hogy az egész rendszer bűnös. Jó szándékkal a rendszert hibáztatjuk, az egészet úgy, ahogy van. Ez a hárításnak egy szintje, ami nem segít abban, hogy közelebb kerüljünk a vágyott világhoz.
A másik oldalról gyakori kifogás, hogy mit is tehetne az egyes ember, hogyan is érhetne el magában bárki valóban érzékelhető, jelentős változást. Lehetőségek már most is vannak, egyéni szinten mindenképp. Nem a világ megváltásával kell foglalkozni, hanem saját magunk megváltoztatásával.
Egy friss, múlt heti bejelentés szerint a Samsung Nagy Britanniában megkezdi a körkörös gazdaság (ld. keretes írásunkat) bevezetését a működésébe – ezzel az első nagyvállalat lesz, amely a való világban kezdi el megvalósítani a korábban csak eszmei szinten, tudós körökben létező modellt. Bérlakásokba fog fűtő berendezéseket szállítani a cég, amelyeket maga szervizzel. Tehát szó sincs világmegváltásról, hanem egy, az új világhoz alkalmazkodó üzleti modellről.
Eddig is voltak hasonló kísérletek, de egy ekkora cég kiállása léptékváltást jelent, amihez Radácsi véleménye szerint heteken, hónapokon belül csatlakozni fognak mások is. Vagyis a változás elhagyta a kísérleti laboratóriumot.
Felelős üzlet, felelős fogyasztó
Ami ennél is közelebb van már, az a fenntartható működés, a felelős gazdaság jelene. Az, hogy a gazdasági szereplők felelősséget vállalnak cselekedeteik hatásaiért. Felelős lehet a fogyasztó, a munkavállaló, a vállalat, a befektető és a kormányzás, tehát a rendszer valamennyi eleme. Mára infrastruktúra segíti, hogy ne kelljen mindenkinek mindent a nulláról kitalálni. Fejlett és kipróbált eszközök, igazodási pontok állnak rendelkezésre mindazok számára, akik változtatni szeretnének.
A kapitalizmusban kár tagadni, hogy a gazdasági rendszert a fogyasztó mozgatja. Hiába mutogatunk másra, a fogyasztó választásai és mindennapi döntései határozzák meg, hogy milyen üzleti modellek élnek túl és melyek hullnak ki.
A fogyasztó dönt. Ha nem fizetnek valamiért, az az üzleti modell előbb-utóbb ki fog halni. Ez közgazdasági közhely, de fontos megerősíteni. A felelős üzlet áttörést hozó változásait mind a fogyasztók változó döntései és szokásai váltották ki az elmúlt évtizedekben.
Egy friss BGF kutatás szerint a fogyasztói tudatosodási forradalom azért itthon is elkezdődött. Az a generáció, amely gyerekkora óta hallja, hogy nagy baj lesz, amely már a piacgazdaságban nőtt fel, és tudja, hogy van választási lehetősége és, hogy a választásával felelőssége is van, már egyre inkább felelős választásaiban. A fiatalok értékelik a helyben gyártott- és biotermékeket, elutasítják az állatkísérleteket folytató cégek termékeit. Ez csekély mértékben van még jelen a fogyasztásban – mert ezek a fiatalok egyelőre nem a legnagyobb fogyasztók, de pár év és azzá válnak, ahogy felnőnek. Tudatosabbak és értékekért jobban kiálló ez a generáció.
Csak úgy lehet piaci sikert elérni, ha kielégítjük a fogyasztók igényeit. Senki más nem fogja rákényszeríteni a cégeket a változtatásra. Az, hogy ma már a cégek transzparensebbek, hogy látjuk, hogy a szeretetmárkánk mit csinál Bangladesben vagy Katmanduban, még inkább hat a fogyasztókra. így az ellátási láncban sem lehet már mindent megtenni, amit pár évvel ezelőtt még akár támogattak is a fogyasztók.
Nem a méret a lényeg
A felelős üzletvitel elvárása nem méretfüggő. A hatás létrejön egy egyfős mikrovállalkozásban is, nem csak egy multicégben. A kicsik is ugyanazokért a fogyasztókért versenyeznek, ezért nekik is reagálniuk kell. Természetesen a kkv szektorban kevesebb „konzerv” rendszert fognak használni, több dolgot fognak kitalálni maguk, a saját működésükhöz illeszkedően, ez azonban egyáltalán nem hátrány sőt, innovatív és életszerű megoldásokhoz vezet. Kiemelten fontos szerepe van viszont ebben a változásban a kis cégekben a vezetők elkötelezettségének.