hirdetés

A munkavállaló csábítás új csodafegyvere a home office

Miután a cégek és a dolgozók is megtapasztalták, hogyan tudnak a lehető leghatékonyabban működni a home office és a hibrid munkavégzés keretei között, mostanra már a távmunka egyes formáinak lehetősége jelentős arányban alapvető igénnyé vált a munkavállalók részéről. Az otthonról történő munkavégzés opciója egy adott álláslehetőség iránt támasztott munkavállalói elvárások részét képezi számos területen, és egyre kevésbé értelmezhető juttatásként, kiváltságként. Az utazási támogatások gyakoriságának változása pedig azt mutatja, hogy a munkáltatók elmozdultak a teljes home office-tól a hibrid munkavégzés irányába - ezzel elősegítve a kollégák személyes munkahelyi jelenlétét.
hirdetés

A járványhelyzet miatti részleges vagy teljes távmunkavégzésre való átállás után a magyar dolgozók és cégek jelentős részének nem romlott a teljesítménye. A Profession.hu és a BCG közös, 2020-ban végzett kutatása alapján a magyarországi munkaadók 84 százaléka és a munkavállalók 88 százaléka gondolja úgy, hogy a távmunkavégzés valamilyen formájának bevezetése óta nem csökkent a munka hatékonysága vagy akár még számottevően nőtt is.

Egy újfajta munkavilág rajzolódik ki (Fotó: Pixabay)

Ez a trend átalakította a dolgozók elképzelését a munkavégzésről, így az irodába való bejárás funkciója is megváltozott: kevésbé a munkavégzés elsődleges terének tekintik, sokkal inkább a társasági élet, a szakmai fejlődésük elősegítése, a kreatív folyamatokban vagy közös eseményeken való részvétel miatt járnak be a munkahelyükre.

Az álláshirdetési portál 2021 végén végzett reprezentatív felmérése a munkahelyváltás motivációit vizsgálta: bár még mindig a magasabb munkabér a váltás legfőbb ösztönzője – ezt a válaszadók 86 százaléka jelölte meg – a megkérdezettek 46 százaléka a legfontosabb motivációk között említette a rugalmasabb munkavégzést és munkaidőt, 32 százalékuk pedig a home office lehetőségét.

Érdemes előnyként kommunikálni, feltüntetni

Mivel a távmunkavégzésre irányuló a dolgozói igény a járványhelyzet óta jóval erőteljesebben jelen van, azok a vállalatok, akik ezt biztosítják, versenyelőnyt élvezhetnek a munkaerőpiacon, ennek ellenére az álláshirdetésekben még mindig kevesen kommunikálják. A Profession.hu oldalán feladott hirdetéseknél jellemzően nem kerül feltüntetésre a home office lehetősége, azonban 2020-hoz képest 2021-ben megháromszorozódott azoknak a hirdetéseknek a száma, amelyekben említették ezt az opciót. Az öt terület, ahol a leggyakrabban említik a feladott álláshirdetésekben a home office-t jellemzően azok a szakmák, ahol jelenleg nagyobb kihívást jelent a nyitott pozíciók betöltése: sorrendben a HR (azon belül is a toborzás), az IT (leginkább a programozás), a pénzügy és könyvelés, az értékesítés és kereskedelem, valamint a marketing területek.

„Az otthonról is elvégezhető munkáknál gyakran megjelenik opcióként a home office, ezeken belül pedig különösen azoknál a szakmáknál figyelhető meg, amelyeknél nagyobb kihívás jelenleg munkaerőt találni. Ezekben a szektorokban többnyire nem juttatási elemnek számít, sokkal inkább egy markáns munkavállalói elvárást teljesítenek vele. Valószínűsíthető, hogy hosszabb távon is változatlanul megmarad ez a tendencia, hiszen a pandémia előtt is érezhetőek voltak hasonló igények és törekvések, amiket felerősített a járványhelyzet. Az irodacentrikus munkavégzés elhagyása azonban nem csak a munkavállalók részéről elvárás, hanem a munkaadóknak is jelentős előnyük származhat belőle. Az adott cég kultúráján múlik, hogy végül a teljes home office vagy a hibrid munkavégzés felé hajlanak, egyelőre az utóbbi fordul elő gyakrabban” – mondta Simon-Göröcs Lili, a Profession.hu HR igazgatója. Ezzel párhuzamosan az utazási támogatás kiemelésének gyakoriságánál is látható az elmozdulás a hibrid munkavégzés felé 2022-ben: a portálon jelentősen emelkedett azon hirdetések száma, amelyek tartalmazzák ezt a cafeteria elemet.

Várhatóak jelentős változások

A Profession.hu januárban 549 cég képviselőjének bevonásával készített felmérése többek között azt vizsgálta, hogy hogyan terveznek a munkáltatók az otthoni munkavégzés lehetőségével a jövőre nézve. A kutatásban résztvevő cégek közel 30 százaléka nyilatkozta, hogy idén tervezik változtatni a béren kívüli juttatások keretösszegét, közülük pedig minden ötödik vállalat szerint ezt a home office kivezetése, illetve bevezetése is indukálja.

hirdetés

Véleményvezér

Hogyan soroznak az ukránok?

Hogyan soroznak az ukránok?

A rém és álhírek minden háborúnak természetes velejárói. Ezek között kiigazodni viszont fontos egy végzetes konfliktus idején.
Korrupció elleni front indult Ukrajnában

Korrupció elleni front indult Ukrajnában

Szomorú, de a nagy számok azt mutaják, hogy a korrupció nyugatról keletre tartva csak egyre nő. Hogyan lehetne megállítani?
Mi történne ha holnap megszűnnének az ársapkák itthon? Pontos számítás

Mi történne ha holnap megszűnnének az ársapkák itthon? Pontos számítás

Nagy vitatéma, hogy hasznosak-e az ársapkák, vagy nem. A benzin esetében nagy volt a bukta, de kérdés, mi lenne az élelmiszerek esetében.
Imádja a közpénzből vett luxust a fideszes polgármester

Imádja a közpénzből vett luxust a fideszes polgármester

Pétervására város fideszes polgármestere nemcsak kastélyt épített uniós pénz felhasználásával magának.
Újabb EU pénzből épített fideszes kastélyt talált Hadházy Ákos

Újabb EU pénzből épített fideszes kastélyt talált Hadházy Ákos

A független képviselő töretlen szorgalommal igyekszik utánajárni, hogy hová kerülnek az uniós pénzek.
Az összeszerelő-üzemként működő magyar gazdaság nagyon kitett a globális láncokban mutatkozó zavaroknak

Az összeszerelő-üzemként működő magyar gazdaság nagyon kitett a globális láncokban mutatkozó zavaroknak

A rendkívül magas magyar infláció mögött rossz, vagy tudatos kormányzati intézkedések állnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo