A magyarok több mint ötödének se véleménye, se adakozókedve nincs

Március 15. után elérhetőek lesznek az előkészített adóbevallások. Felajánljuk az adónk 1+1 százalékát, vagy veszni hagyjuk? Az 1+1 százalékon túl mennyit és hogyan adományozunk évközben? A nők vagy a férfiak adományoznak inkább? Adományozással kapcsolatos fontos kérdéseket járt körbe a civil szervezeteket fejlesztő, idén 30 éves NIOK Alapítvány a Pulzus Kutatóval közösen végzett reprezentatív kutatásban.

A megkérdezettek több mint ötöde (23 százalék) soha nem rendelkezett még az adóbevallásában arról, hogy melyik civil szervezetnek ajánlja fel az adója 1 százalékát. Nehéz az okokat meghatározni, mindenesetre azonos számban (12-12 százalék) nyilatkoztak arról, hogy nem gondolják, hogy ez a kis összeg bárkinek segítség lehet, illetve, hogy nem érnek rá ezzel foglalkozni. Valószínűleg az idő tényleg fontos tényező, annál is inkább, mert az adófizetők jelentős hányada az utolsó napokban készíti el az adóbevallását.

Az 1+1 százalék felajánlók 40 százaléka mindig ugyanannak a szervezetnek juttat az adóforintjaiból, 43 százalékuk pedig, ha nem is ugyanazon szervezetnek, de ugyanazon tevékenységi körben rendelkezik évről évre. Tehát a rendszeresen felajánlók nagyon elkötelezettnek tűnnek egy-egy terület iránt. A nagy, közismert szervezeteken túl leginkább a gyermekek egészségével, az oktatással és az állatvédelemmel foglalkozó szervezetek számíthatnak sok felajánlásra.

Tavaly a NAV adatai szerint több mint 29 ezer civil szervezetnek több mint 15 milliárd forintot ajánlottak fel a Magyarországon adózók. A civil 1 százalékokról mintegy 1,8 millió adózó rendelkezett érvényes módon a tavalyi évben – ez jóval több, mint ahányan az azt megelőző évben tették.

A Pulzus a magánadományozási trendek megismerésére is tett fel kérdéseket. A megkérdezettek több mint fele (60 százalék) adományozott az elmúlt évben. Legjellemzőbb a civil szervezetek számára (36 százalék) és a közvetlenül a rászorulóknak (34 százalék) juttatott segítség.

Véleményvezér

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.
Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo