A magyarok több mint ötödének se véleménye, se adakozókedve nincs

Március 15. után elérhetőek lesznek az előkészített adóbevallások. Felajánljuk az adónk 1+1 százalékát, vagy veszni hagyjuk? Az 1+1 százalékon túl mennyit és hogyan adományozunk évközben? A nők vagy a férfiak adományoznak inkább? Adományozással kapcsolatos fontos kérdéseket járt körbe a civil szervezeteket fejlesztő, idén 30 éves NIOK Alapítvány a Pulzus Kutatóval közösen végzett reprezentatív kutatásban.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A megkérdezettek több mint ötöde (23 százalék) soha nem rendelkezett még az adóbevallásában arról, hogy melyik civil szervezetnek ajánlja fel az adója 1 százalékát. Nehéz az okokat meghatározni, mindenesetre azonos számban (12-12 százalék) nyilatkoztak arról, hogy nem gondolják, hogy ez a kis összeg bárkinek segítség lehet, illetve, hogy nem érnek rá ezzel foglalkozni. Valószínűleg az idő tényleg fontos tényező, annál is inkább, mert az adófizetők jelentős hányada az utolsó napokban készíti el az adóbevallását.

Az 1+1 százalék felajánlók 40 százaléka mindig ugyanannak a szervezetnek juttat az adóforintjaiból, 43 százalékuk pedig, ha nem is ugyanazon szervezetnek, de ugyanazon tevékenységi körben rendelkezik évről évre. Tehát a rendszeresen felajánlók nagyon elkötelezettnek tűnnek egy-egy terület iránt. A nagy, közismert szervezeteken túl leginkább a gyermekek egészségével, az oktatással és az állatvédelemmel foglalkozó szervezetek számíthatnak sok felajánlásra.

Tavaly a NAV adatai szerint több mint 29 ezer civil szervezetnek több mint 15 milliárd forintot ajánlottak fel a Magyarországon adózók. A civil 1 százalékokról mintegy 1,8 millió adózó rendelkezett érvényes módon a tavalyi évben – ez jóval több, mint ahányan az azt megelőző évben tették.

A Pulzus a magánadományozási trendek megismerésére is tett fel kérdéseket. A megkérdezettek több mint fele (60 százalék) adományozott az elmúlt évben. Legjellemzőbb a civil szervezetek számára (36 százalék) és a közvetlenül a rászorulóknak (34 százalék) juttatott segítség.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo