A magyar használtautó-kereskedők a közbizalom alján

Használt autó vásárlásakor a bizalom a legfontosabb. A különböző országokban azonban nagyon eltérő lehet, hogy az emberek mennyire bíznak a helyi gépjárműpiacban. A carVertical szakértői 17 országban végeztek kutatást, és 4500 ember megkérdezésével készítettek felmérést, hogy kiderítsék, mit gondolnak a használtautó-eladókról.

A válaszadókat megkérdezték, hogy bíznak-e a használtautó-eladókban, biztonságosnak tartják-e a használt autó vásárlását, és hogy arra számítanak-e az eladók részéről, hogy azok betartják az ígéreteiket.

A britek bíznak leginkább az eladókban

Közép- és Nyugat-Európában a vásárlók jobban bíznak az eladókban, mint Kelet-Európában, ahol a különböző csalások gyakoribbak.

Leginkább az Egyesült Királyságban (122,2-es bizalmi pontszám), Finnországban (120,4), Szlovéniában (109,7), Németországban (109,4), Szlovákiában (107,5) és a Cseh Köztársaságban (106,4) bíznak meg az emberek az eladókban.

Az eladókba vetett nagyfokú bizalom azonban nem jelenti azt, hogy meg is érdemlik ezt a bizalmat. Az Egyesült Királyságban a gépkocsik 14,5 százalékánál csalnak a kilométerórával, ami arra utal, hogy a használt gépkocsik piaca nem átlátható. Mivel a britek jobban bíznak az eladókban, mint más országok lakói, lehet, hogy jobban ki vannak téve a csalások kockázatának.

Matas Buzelis autóipari szakértő és a carVertical kommunikációs vezetője magyarázata szerint az Egyesült Királyság nagyon különbözik Európa többi részétől, mert az importált használt autók aránya jelentősen alacsonyabb.

„A kisebb importpiaci részesedéssel rendelkező Egyesült Királyságban kevesebb a határokon átnyúló használtautó-tranzakció. Ez azt jelenti, hogy alacsonyabb a visszatekert kilométerórával rendelkező autó vásárlásának kockázata, más problémák viszont jelen vannak az Egyesült Királyság piacán is. A rejtett amortizáció és a rendezetlen finanszírozási helyzetek rossz autóvásárlási tapasztalatokhoz vezethetnek” – magyarázza Matas Buzelis.

Kelet-Európában a legalacsonyabb az emberek bizalma

Franciaország (102), Szerbia (100,2), Lettország (94,5), Lengyelország (94,2), Olaszország (93,7), Horvátország (93,3) és Románia (92,8) tartoznak a közepes bizalmi pontszámmal rendelkező országok közé. Úgy tűnik, hogy ezekben az országokban a vásárlók jobban tudatában vannak a tisztességtelen eladók létezésének, és általában óvatosabbak, amikor használt autót vásárolnak.

Az eladókba vetett bizalom Észtországban (88), Litvániában (81,6), Magyarországon (80,5) és Bulgáriában (79,5) a legalacsonyabb.

Ezekben az országokban hosszú múltra tekintenek vissza az autókkal kapcsolatos csalások. Számos jármű futásteljesítménye hamisított, illetve szenvedett már súlyos balesetet korábban. Mivel ezekben az országokban sok járművezető esett áldozatául a tisztességtelen eladóknak, a bizalom átlagos szintje alacsony.

Buzelis megjegyzi, hogy a használt autók általában nyugatról keletre tartanak. A gépjárművek kilométeróráját jellemzően azokban az országokban tekerik vissza, amelyekbe exportálják őket, majd meghirdetik őket a használtautópiacon. A csaló eladók versenyképes ajánlatokat kínálnak, de gyakran a jármű előtörténetének hamisítása árán.

Az Y-generáció tagjai nem bíznak a használtautó-eladókban

A carVertical kutatása szerint az autók műszaki oldalát alaposan ismerő sofőrök 55 százaléka bízik az eladókban. Az autók iránt kevésbé érdeklődő emberek bizalmi szintje azonban jellemzően alacsonyabb (17,5 százalék).

Ha a vevő képzett szerelő, akkor elkerülheti a rossz állapotú autókat anélkül, hogy kockáztatná a pénzét. Ha azonban valaki korlátozott ismeretekkel rendelkezik az autókról, nehezen bízhat meg az eladókban, mivel ő maga nem képes átvizsgálni a járművet, hogy elkerülje a rossz üzleteket.

A fiatalabb generáció bizalmatlanabb az eladókkal szemben. A 25–34 év közöttiek mindössze 17,9 százaléka bízik a használt autók eladóiban, míg a 35–44 év közötti korosztályban ez az arány 30,3 százalék. Ez arra utalhat, hogy az Y-generáció tagjai tájékozottabbak az autós csalásokkal kapcsolatban, és jobban tudják, milyen károkat okozhat nekik egy rossz állapotú jármű.

„A fiatalabb generáció jobban hozzá van szokva a modern online vásárlási élményhez. A vásárlók általában visszaküldhetik a használt termékeket, ha az nem felel meg az elvárásaiknak vagy hibás. Egyes országokban azonban a használt gépkocsikkal más a helyzet, és az egész eljárás sokkal bonyolultabb. Talán ez is hozzájárul a bizalom hiányához” – teszi hozzá Matas Buzelis.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo