A magyar használtautó-kereskedők a közbizalom alján

Használt autó vásárlásakor a bizalom a legfontosabb. A különböző országokban azonban nagyon eltérő lehet, hogy az emberek mennyire bíznak a helyi gépjárműpiacban. A carVertical szakértői 17 országban végeztek kutatást, és 4500 ember megkérdezésével készítettek felmérést, hogy kiderítsék, mit gondolnak a használtautó-eladókról.

A válaszadókat megkérdezték, hogy bíznak-e a használtautó-eladókban, biztonságosnak tartják-e a használt autó vásárlását, és hogy arra számítanak-e az eladók részéről, hogy azok betartják az ígéreteiket.

A britek bíznak leginkább az eladókban

Közép- és Nyugat-Európában a vásárlók jobban bíznak az eladókban, mint Kelet-Európában, ahol a különböző csalások gyakoribbak.

Leginkább az Egyesült Királyságban (122,2-es bizalmi pontszám), Finnországban (120,4), Szlovéniában (109,7), Németországban (109,4), Szlovákiában (107,5) és a Cseh Köztársaságban (106,4) bíznak meg az emberek az eladókban.

Az eladókba vetett nagyfokú bizalom azonban nem jelenti azt, hogy meg is érdemlik ezt a bizalmat. Az Egyesült Királyságban a gépkocsik 14,5 százalékánál csalnak a kilométerórával, ami arra utal, hogy a használt gépkocsik piaca nem átlátható. Mivel a britek jobban bíznak az eladókban, mint más országok lakói, lehet, hogy jobban ki vannak téve a csalások kockázatának.

Matas Buzelis autóipari szakértő és a carVertical kommunikációs vezetője magyarázata szerint az Egyesült Királyság nagyon különbözik Európa többi részétől, mert az importált használt autók aránya jelentősen alacsonyabb.

„A kisebb importpiaci részesedéssel rendelkező Egyesült Királyságban kevesebb a határokon átnyúló használtautó-tranzakció. Ez azt jelenti, hogy alacsonyabb a visszatekert kilométerórával rendelkező autó vásárlásának kockázata, más problémák viszont jelen vannak az Egyesült Királyság piacán is. A rejtett amortizáció és a rendezetlen finanszírozási helyzetek rossz autóvásárlási tapasztalatokhoz vezethetnek” – magyarázza Matas Buzelis.

Kelet-Európában a legalacsonyabb az emberek bizalma

Franciaország (102), Szerbia (100,2), Lettország (94,5), Lengyelország (94,2), Olaszország (93,7), Horvátország (93,3) és Románia (92,8) tartoznak a közepes bizalmi pontszámmal rendelkező országok közé. Úgy tűnik, hogy ezekben az országokban a vásárlók jobban tudatában vannak a tisztességtelen eladók létezésének, és általában óvatosabbak, amikor használt autót vásárolnak.

Az eladókba vetett bizalom Észtországban (88), Litvániában (81,6), Magyarországon (80,5) és Bulgáriában (79,5) a legalacsonyabb.

Ezekben az országokban hosszú múltra tekintenek vissza az autókkal kapcsolatos csalások. Számos jármű futásteljesítménye hamisított, illetve szenvedett már súlyos balesetet korábban. Mivel ezekben az országokban sok járművezető esett áldozatául a tisztességtelen eladóknak, a bizalom átlagos szintje alacsony.

Buzelis megjegyzi, hogy a használt autók általában nyugatról keletre tartanak. A gépjárművek kilométeróráját jellemzően azokban az országokban tekerik vissza, amelyekbe exportálják őket, majd meghirdetik őket a használtautópiacon. A csaló eladók versenyképes ajánlatokat kínálnak, de gyakran a jármű előtörténetének hamisítása árán.

Az Y-generáció tagjai nem bíznak a használtautó-eladókban

A carVertical kutatása szerint az autók műszaki oldalát alaposan ismerő sofőrök 55 százaléka bízik az eladókban. Az autók iránt kevésbé érdeklődő emberek bizalmi szintje azonban jellemzően alacsonyabb (17,5 százalék).

Ha a vevő képzett szerelő, akkor elkerülheti a rossz állapotú autókat anélkül, hogy kockáztatná a pénzét. Ha azonban valaki korlátozott ismeretekkel rendelkezik az autókról, nehezen bízhat meg az eladókban, mivel ő maga nem képes átvizsgálni a járművet, hogy elkerülje a rossz üzleteket.

A fiatalabb generáció bizalmatlanabb az eladókkal szemben. A 25–34 év közöttiek mindössze 17,9 százaléka bízik a használt autók eladóiban, míg a 35–44 év közötti korosztályban ez az arány 30,3 százalék. Ez arra utalhat, hogy az Y-generáció tagjai tájékozottabbak az autós csalásokkal kapcsolatban, és jobban tudják, milyen károkat okozhat nekik egy rossz állapotú jármű.

„A fiatalabb generáció jobban hozzá van szokva a modern online vásárlási élményhez. A vásárlók általában visszaküldhetik a használt termékeket, ha az nem felel meg az elvárásaiknak vagy hibás. Egyes országokban azonban a használt gépkocsikkal más a helyzet, és az egész eljárás sokkal bonyolultabb. Talán ez is hozzájárul a bizalom hiányához” – teszi hozzá Matas Buzelis.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo