A Hindenburg léghajó nem a hidrogén miatt robbant fel, ez a felismerés forradalmasíthatja a repülést

A repülőgépipar az elmúlt évtizedekben méltánytalanul elhanyagolta a hidrogént, mint lehetséges üzemanyagot. Ennek előzménye a Hindenburg léghajó tragédiája, amikor 1937. május 6-án leszállás közben kigyulladt Lakehurstben, New Jersey államban. A hirtelen katasztrofális tüzet a hidrogén begyulladása okozta a közhiedelem szerint. A legújabb kutatások azonban azt valószínűsítik, hogy a tragédia oka más volt.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A Hindenburg pamutszövet burkolatát korábban cellulóz-acetáttal és alumíniumporral kezelték, ami megteremthette a feltételeket a léghajó megsemmisüléséhez. Mindazonáltal a hidrogén úgy vonult be a repülés történelemkönyveibe, hogy az könnyen robban, és rendkívül veszélyes. A hidrogén valóban ég, de a repüléshez használt egyéb üzemanyagok is, ha nem égnének, nem lennének tüzelőanyagok.

A zeppelinek virágkorának legnagyobb tragédiája volt
A zeppelinek virágkorának legnagyobb tragédiája volt
Fotó: Pixabay

Most forradalmi kísérlet kezdődött a hidrogén rehabilitációjának érdekében. A Universal Hydrogen cég a közelmúltban elkészült az első, 15 perces, hidrogénüzemű prototípus repülőgéppel Moses Lake-ben (Wash állam). Az európai és az Egyesült Államokbeli szabályok egyre szigorúbb környezetvédelmi elvárásokat fogalmaznak meg a légkörbe juttatott szén mennyiségéről. A hidrogén égés mellékterméke inkább víz, mint szén, ami jelentősen csökkentheti a légi közlekedésből származó szennyező kibocsátást.

Arnaud Namer, a Universal Hydrogen ügyvezető igazgatója az S&P Global Commodity Insights által szervezett "Platts Future Energy" podcastjában felvázolta a repülés jövőjéről szóló vízióját.

Nagyon kicsi repülőgépeknél, például egy négyülésesnél, többé-kevésbé a 100 mérföldes hatótávolságú repülő taxiknál ​​az akkumulátoros elektromos megoldás lesz a nyerő. Innentől kezdve viszont egy nagyjából 2000 tengeri mérföldes, 100-200 utas befogadására alkalmas repülőgépnél a hidrogén lesz a favorit főleg azért, mert megmaradhatnak a jelenlegi konstrukciók, amelyek egy csőtörzsből és szárnyakból állnak.

Véleményvezér

A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo