Az e-kereskedelmi szektorban a tavalyi évben egy vevő átlagosan nettó 11 ezer forintért vásárolt alkalmanként, éves szinten pedig tizenkétszer rendelt és 133 ezer forintot költött el. 2018-ban közel másfél millió vásárló fizette ki virtuális kosara tartalmát a weboldalon, az előző évhez képest 7 százalékos növekedést produkálva a vásárlások értékében.
A legnépszerűbb még mindig a műszaki cikkek kategóriája, ahol 2018-ban a szektor forgalma elérte a 97 milliárd forintot.A leggyorsabb növekedés viszont a gyorsan forgó, napi fogyasztási cikkek (FMCG) piacán következett be, és iparági előrejelzések szerint a kategória növekedése nem áll meg. Ma az FMCG terméknél az online vásárlások átlagos kosárértéke közel 23 ezer forint.
„Az FMCG szektor még nagyobb térnyerésére számítunk, hiszen egyre több típusú termék kerül be a kategóriába. A legkeresettebbek a hétköznapokhoz szükséges alapvető áruk: pelenkák, mosószerek, parfümök, ruházati cikkek.” – mondta el Catalin Dit, az eMAG magyarországi vezetője.
Az eMAG-on keresztül leadott rendelések 36 százalékát a napi fogyasztási
Évről évre fejlődés figyelhető meg: ezekre a termékekre érkező rendelések száma az eMAG-nál közel 60 százalékot növekedett 2017-ről 2018-ra. További népszerű termékkategória még: divat, smink, a konyhai- és irodai kiegészítők, a könyvek és a sportfelszerelések. Az összes online rendelést megvizsgálva a legtöbb eladott termék a játék, a mobileszközök, a szórakoztató elektronika, a baba-mama és az informatika termékkategóriákból érkezik.
Az online vásárló lakosság Magyarországon 3,2 millió fő. A 30-55 évesek jelentik a legfőbb bázist, a fizetőképes vásárlók átlagéletkora 45 év. Az eMAG-nál a rendelések felét a 24-55 év közötti korosztály adja le, 44 százalékát pedig a 18-24 év közöttiek. Férfiak és nők közel azonos arányban vásárolnak.
A piaci statisztikák alapján jól modellezhető a tipikus FMCG vásárló: a legnagyobb csoport közel 700 ezer fővel FMCG terméket online igen, de élelmiszert interneten még nem vásárol. A második csoport 440 ezer fővel, akik élelmiszert interneten keresztül (is) rendelnek. A legkisebb, közel negyedmillió főt számláló csoport tagjai pedig ugyan vásárolnak már online, de a gyorsan forgó termékek beszerzését még fizikai jelenléttel is rendelkező boltokban intézik.