30 százalékos drágulás sem kizárt az ingatlanpiacon

Hónapok óta folyamatosan drágulnak az ingatlanok a magyar piacon. Tolonganak a vevők, de az elérhető ingatlanok száma nem nőtt, és a vásárlói roham az egyik ok, ami felfelé lökte az árakat. Kérdés, hogy mikor fogy el a lendület. A szakértő szerint a piac még nem érte el a csúcsot, de a vevőknek, eladóknak egyaránt érdemes figyelniük a trendeket.

Az ingatlanpiac sosem önmagában mozog. A gazdasági folyamatok, a hitelkamatok, az infláció és a befektetési szokások együttesen alakítják. Az elmúlt két évben ezek az erők együtt vezettek a most kialakult helyzethez.

 Mi mozgatja a magyar ingatlanpiacot?
Mi mozgatja a magyar ingatlanpiacot?
Fotó: Depositphotos


„Az ingatlanpiacot is, mint minden más gazdasági szektort, a hírek irányítják” – fogalmazott Mlinárik Márton ingatlanspecialista. „Tavaly október óta folyamatosan arról szólnak a hírek, hogy az ingatlanárak emelkednek, és ez önmagában is vásárlási hullámot indított el” – tette hozzá a szakértő.

Öngerjesztő spirálban a vevők és az eladók

Minél többen keresnek ingatlant, annál gyorsabban fogynak a jó ajánlatok. „Az az ingatlan, ami tavaly októberben 45 millió forinttal elérhető volt, az januárra már 55 millió lett, néhány héttel később pedig 60 millió. Az érdeklődés óriási, az ingatlanok viszont eltűnnek a piacról”– magyarázta az ingatlanspecialista.    

A drágulást egy két éve tartó, nehéz gazdasági időszak előzte meg, a válság hatásai pedig érezhetők.

„Az inflációra válaszul a jegybank drasztikusan megemelte a kamatokat, és bevezették a 18 százalékos állampapírhozamokat is, ami elszívta a befektetők pénzét az ingatlanpiactól, hiszen a biztonságos állampapírok vonzó alternatívát jelentettek” – idézte fel Mlinárik Márton. „Az elmúlt hónapokban azonban fordulat következett be, újra az ingatlan lett az egyik legbiztosabb és legvonzóbb befektetés.”

A lakosság többsége – különösen Kelet-Európában – az ingatlanvásárlást tartja a legjobb befektetési formának.

„Ennek több oka is van. A tőzsdei befektetések kockázatosak, és nem is elég képzett a magyar lakosság ezek kezeléséhez. A vállalkozási kedv alacsony, és sokaknak rossz tapasztalataik vannak az egyéb befektetési formákkal kapcsolatban. Eközben az albérleti piacon is jelentkeznek problémák, de a bérleti díjak a reálbérekkel együtt emelkednek. Bár az árak gyorsabban nőnek, mint a bérleti díjak, és ez rontja az ingatlanok megtérülését, a bérbeadás mégis egy egyszerű biznisz, mindenki számára értelmezhető, érthető. Ezért továbbra is népszerű, a nem túl jelentős hozamok ellenére is. A nagy befektetők pedig nem is a hozam miatt veszik elsősorban az ingatlanokat, hanem vagyonmegőrzés céljából. „Az újlakás-építési piac is gyengén teljesít, a kínálat nem bővült érdemben, és az eladók sem kezdtek tömegesen piacra dobni ingatlanokat. Egy fix kínálati oldal találkozott egy dinamikusan növekvő kereslettel, amelynek hatása az árak gyors növekedésében csapódott le” – tette hozzá Mlinárik Márton.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo