10 feltörekvő turisztikai célpont

A legnépszerűbb európai turisztikai úticélok listáján az első helyeken hosszú ideje ugyanazok az országok állnak: Franciaország, Olaszország, Spanyolország és Nagy-Britannia. Franciaország világszinten is a legnépszerűbb turisztikai célpont, évente mintegy 87 millió látogató fordul meg itt. Az idegenforgalom ezekben az országokban lassan növekszik, ugyanakkor a turisták kezdenek felfedezni más, eddig kevéssé látogatott országokat is.

A közelmúltban Európában és vonzáskörzetében nagyrészt olyan országokban növekedett a legjobban az idegenforgalom, amelyek nem számítanak klasszikus turistaparadicsomnak. A Bloomberg szerint, míg Franciaországban például 2017-ben 5,1  százalékkal nőtt a turisták száma, addig a nem éppen üdülőhelyként ismert Moldáviában vagy Grúziában több mint 20 százalékos volt az éves növekedés. Ez persze nem azt jelenti, hogy Franciaországot vagy Olaszországot hamarosan letaszítják a trónról a posztovjet államok, hiszen ezekben az országokban a turizmus igen alacsony bázisról indult. Azt azonban jól mutatja, hogy ahogy a globális turizmus tovább növekszik, egyre nagyobb lesz a kis országok, új üdülőhelyek részesedése.

Ahogy az országok, kontinensek közötti utazás egyre könnyebbé válik, valamint egyre többen engedhetnek meg maguknak külföldi utakat, nem úgy tűnik, hogy a globális turizmus növekedése bármikor a közeljövőben megállhat. Sok felkapott üdülőhelyen már úgy érzik, épp a túl sok turista okoz problémát: Barcelonában például évente több mint 7 millió látogató fordul meg, jelentős részük nem regisztrált lakásszállásokban alszik. Az ingatlanosoknak megéri a turistákat kiszolgálni, csakhogy eközben hiány alakul ki a bérlakásokból, a lakásárak és a bérleti díjak az egekbe emelkednek. Ráadásul az sem biztos, hogy egy ekkora tömeg kezelése, például az általuk elhagyott szemét feltakarítása már nem kerül-e több pénzbe a városnak, mint amennyit hoznak. Hasonló problémákkal küszködik Velence (az 55 ezres városba évente 28 millió turista érkezik), ahol a zsúfoltságra panaszkodó helyiek többször felvetették, hogy korlátozni kéne a turisták számát.

Kép: Fotolia

A tömeg persze nemcsak a helyieket, hanem a turistákat is zavarja. Az interneten számos listát találhatunk a kerülendőnek beállított turistacélpontokról, amelyek a nagy tömeg miatt mára élvezhetetlenné váltak. Nem meglepő, hogy sok turista ahelyett, hogy kivárná az órás sorállást a dózsepalotába vagy a Louvre-ba, inkább kevésbé frekventált célpontokkal próbálkozik.

Megálljt parancsolna a külföldi befektetőknek és az ökoturistáknak Izland
Izlandon az utóbbi években húzóágazattá vált az ökoturizmus, de a 300 ezres ország és annak érzékeny ökoszisztémája nehezen bírja a turisták rohamát. Sokan attól is félnek, hogy a külföldi, turisztikai befektetők egyszerűen kivásárolják alóluk az országot, ezért a kormány szigorításokat tervez a földvásárlások piacán.
Az ENSZ turisztikai világszervezete, a UNWTO adatai szerint az elmúlt évben ezekben az országokban nőtt a legnagyobb mértékben az idegenforgalom:
  1. Örményország: 18,65 százalékos növekedés
A kaukázusi országot általában a szomszédos Grúziát is érintő körutakon ejtik útba a turisták. A népszerű úticélok között van a főváros, Jereván és a több száz éves kolostorok. Népszerű emellett az örményországi gasztroturizmus.
  1. Bosznia-Hercegovina: 18.66 százalékos növekedés
Horvátország tengerparti része – különösen Dubrovnyik – a legzsúfoltabb üdülőhelyek között van, így nem csoda, hogy sok látogató elkalandozik a szomszédos országokba. Ezek közül a legnépszerűbb Bosznia: a legkedveltebb célpont Mostar városa, ahova a legtöbben egy-két napra látogatnak el Horvátországból, de egyre többen töltenek több napot Boszniában, szarajevói szálláson és hegyi kirándulásokkal.
  1. Moldávia: 19,6 százalékos növekedés
Moldáviában sokáig elhanyagolható volt a turisták száma, most viszont ez az egyik leggyorsabban fejlődő ágazat az országban. Az országban leginkább az Intrepid Travel nemzetközi utazási iroda lát fantáziát, különösen a borturizmus miatt. A moldáv borok ugyan még kevésbé ismertek, de az iroda szerint nagy potenciál van az ágazatban.
  1. Azerbajdzsán: 20 százalékos növekedés
A főváros, Baku az elmúlt évtizedekben rendkívüli fejlődésen ment keresztül, a gyorsan növekvő, főként az olajvagyonból meggazdagodott várost sokan hasonlítják Dubajhoz. Azerbajdzsánban a főváros számít a legfontosabb turisztikai célpontnak, de szintén népszerű az őskori sziklarajzokról ismert qobustani nemzeti park.
  1. Macedónia: 23,5 százalékos növekedés
A macedóniai turizmus szintén minimális bázisról indult. Az ide irányuló turizmus nagy részét az egyik nagy utazási iroda, a Cox & Kings szervezi, jellemzően a szomszédos országokat is magába foglaló körutak keretében. A legnépszerűbb itteni célpontok között található az Orhidi-tó és a 10 századi Sveti Naum templom.
  1. Izland: 24, 11 százalékos növekedés
Az izlandi turizmus 2010 óta több mint négyszeresére emelkedett, és a növekedés idén sem lassult. Izland fő vonzerejét természeti kincsei adják, igaz, az izlandiak egy részét aggodalommal tölti el a turisták rohama, ami a környezetre is káros hatással lehet.
  1. Törökország: 24,14 százalékos növekedés
A közelmúlt politikai eseményei úgy tűnik, nem befolyásolták a törökországi turizmust, a lefoglalt szállodai helyek száma a Bloombernek nyilatkozó idegenforgalmi szakemberek szerint az előző szezonban megduplázódott. Törökországban különösen az Isztambulon kívüli városok népszerűsége nőtt: népszerűek a tengerparti üdülők és az anatóliai kirándulóhelyek.
  1. Izrael: 24,6 százalékos növekedés
A szentföld vallási jelentősége miatt évszázadok óta látogatók célpontja, és népszerűsége máig töretlen. Az utazási irodák kínálatában ma is a bibliai témájú körutak a legnépszerűbbek, de egyre kedveltebb az izraeli konyha is.
  1. Grúzia 27,9 százalékos növekedés
A grúziai turizmus növekedése, írja a Bloomberg, az utazási irodákat is meglepte. A húzóágazat az országban a gasztroturizmus, valamint népszerűek a Tbilisziben található kaszinók is
  1. San Marino: 31,1 százalékos növekedés
A világ egyik legkisebb állama egy-két nap alatt bejárható, kevés turista száll repülőre csak azért, hogy itt szálljon meg. Az, hogy mégis San Marino került a lista élére, inkább egyfajta anomália. Elsősorban annak köszönhető, hogy a közelmúltban a bélyeg- és érmegyűjtők körében értékessé váltak az itteni pénzérmék és bélyegek: mostanában a legnépszerűbb San Marino-i célpont a postamúzeum volt.
Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo