Megindult a globális verseny a lítium-lelőhelyekért

Az elektromos autók is a földből "táplálkoznak", nemcsak karosszériájukhoz kell felhasználni ásványokat, de akkumulátoraikhoz is. Ezeknek legfontosabb alkotóeleme a lítium. Megindult a globális verseny a lítium-lelőhelyek lefoglalásért. Elemzők az igények 40-50 százalékos növekedésével számolnak 5 éves távlatban. Az iparág volumene elérheti az egymilliárd dollárt - ez persze meg sem közelíti a réz- vagy aranybányászat szintjét.

Éveken át nagy kereslet volt a lítium iránt a világpiacon. Ez a fémvegyület ugyanis a hangulatjavító gyógyszerek egyik hozzávalója volt. Januárban a Magna International kanadai autóalkatrész-gyártó cég, amely a Ford Focus akkumulátoros verzióján dolgozik, 10 millió dollárt fektetett az argentin lítiumbányászatba, a japán Toyota pedig Ausztráliában alapított vegyesvállalatot lítium kibányászására. A projekt volumene 100 millió dollár.

Ha tömegtermékekké válnak az elektromos járművek, az autóiparon lítium-éhség lesz úrrá. A helyezkedés már megindult: Argentínában, Szerbiában és az USA Nevada államában közel 600(!) cég folytat vizsgálatokat az ásatási lehetőségekről. Chile szintén jelentős beszállítójává válhat az autóiparnak.

A New York Times értesülése szerint a következő években könnyen egymilliárd dollárosra pöröghet fel a lítium-kereskedelem. Kisebb mértékben Kína, Mexikó, Kanada és Finnország is részese lehet a lítium-láznak. A Föld lítium-állományának fele Bolívia talajában bújik meg, ám a politikai helyzet ott labilis, a gazdaság működése pedig nehezen átlátható.

Az elemek egyelőre drágák, ez a fő akadálya az elektromos autók tömeges elterjedésének. A töltőállomások kiépítése szintén költséges mulatság.

Az autók által elhasznált akkumulátorokból kivonható a lítium és újrahasznosítható. Az iparág lítium-igényét tehát nem feltétlenül kell "vadonatúj", frissen bányászott alapanyagból előállítani. Szakértők szerint akár 50 százalékos is lehet az akkumulátorokban az újrafelhasznált lítium aránya. A Credit Suisse elemzése a kereslet 10,3 százalékos évenkénti növekedését prognosztizálta az előttünk álló évtizedre. Ha ez bekövetkezik, abban nagy része lesz két új járműnek: a Nissan hamarosan piacra dobja az ötszemélyes Leafet, a GM pedig előrukkol a Chevrolet Volt hibridautóval.

 

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo