Megindult a globális verseny a lítium-lelőhelyekért

Az elektromos autók is a földből "táplálkoznak", nemcsak karosszériájukhoz kell felhasználni ásványokat, de akkumulátoraikhoz is. Ezeknek legfontosabb alkotóeleme a lítium. Megindult a globális verseny a lítium-lelőhelyek lefoglalásért. Elemzők az igények 40-50 százalékos növekedésével számolnak 5 éves távlatban. Az iparág volumene elérheti az egymilliárd dollárt - ez persze meg sem közelíti a réz- vagy aranybányászat szintjét.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Éveken át nagy kereslet volt a lítium iránt a világpiacon. Ez a fémvegyület ugyanis a hangulatjavító gyógyszerek egyik hozzávalója volt. Januárban a Magna International kanadai autóalkatrész-gyártó cég, amely a Ford Focus akkumulátoros verzióján dolgozik, 10 millió dollárt fektetett az argentin lítiumbányászatba, a japán Toyota pedig Ausztráliában alapított vegyesvállalatot lítium kibányászására. A projekt volumene 100 millió dollár.

Ha tömegtermékekké válnak az elektromos járművek, az autóiparon lítium-éhség lesz úrrá. A helyezkedés már megindult: Argentínában, Szerbiában és az USA Nevada államában közel 600(!) cég folytat vizsgálatokat az ásatási lehetőségekről. Chile szintén jelentős beszállítójává válhat az autóiparnak.

A New York Times értesülése szerint a következő években könnyen egymilliárd dollárosra pöröghet fel a lítium-kereskedelem. Kisebb mértékben Kína, Mexikó, Kanada és Finnország is részese lehet a lítium-láznak. A Föld lítium-állományának fele Bolívia talajában bújik meg, ám a politikai helyzet ott labilis, a gazdaság működése pedig nehezen átlátható.

Az elemek egyelőre drágák, ez a fő akadálya az elektromos autók tömeges elterjedésének. A töltőállomások kiépítése szintén költséges mulatság.

Az autók által elhasznált akkumulátorokból kivonható a lítium és újrahasznosítható. Az iparág lítium-igényét tehát nem feltétlenül kell "vadonatúj", frissen bányászott alapanyagból előállítani. Szakértők szerint akár 50 százalékos is lehet az akkumulátorokban az újrafelhasznált lítium aránya. A Credit Suisse elemzése a kereslet 10,3 százalékos évenkénti növekedését prognosztizálta az előttünk álló évtizedre. Ha ez bekövetkezik, abban nagy része lesz két új járműnek: a Nissan hamarosan piacra dobja az ötszemélyes Leafet, a GM pedig előrukkol a Chevrolet Volt hibridautóval.

 

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo