Megindult a globális verseny a lítium-lelőhelyekért

Az elektromos autók is a földből "táplálkoznak", nemcsak karosszériájukhoz kell felhasználni ásványokat, de akkumulátoraikhoz is. Ezeknek legfontosabb alkotóeleme a lítium. Megindult a globális verseny a lítium-lelőhelyek lefoglalásért. Elemzők az igények 40-50 százalékos növekedésével számolnak 5 éves távlatban. Az iparág volumene elérheti az egymilliárd dollárt - ez persze meg sem közelíti a réz- vagy aranybányászat szintjét.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Éveken át nagy kereslet volt a lítium iránt a világpiacon. Ez a fémvegyület ugyanis a hangulatjavító gyógyszerek egyik hozzávalója volt. Januárban a Magna International kanadai autóalkatrész-gyártó cég, amely a Ford Focus akkumulátoros verzióján dolgozik, 10 millió dollárt fektetett az argentin lítiumbányászatba, a japán Toyota pedig Ausztráliában alapított vegyesvállalatot lítium kibányászására. A projekt volumene 100 millió dollár.

Ha tömegtermékekké válnak az elektromos járművek, az autóiparon lítium-éhség lesz úrrá. A helyezkedés már megindult: Argentínában, Szerbiában és az USA Nevada államában közel 600(!) cég folytat vizsgálatokat az ásatási lehetőségekről. Chile szintén jelentős beszállítójává válhat az autóiparnak.

A New York Times értesülése szerint a következő években könnyen egymilliárd dollárosra pöröghet fel a lítium-kereskedelem. Kisebb mértékben Kína, Mexikó, Kanada és Finnország is részese lehet a lítium-láznak. A Föld lítium-állományának fele Bolívia talajában bújik meg, ám a politikai helyzet ott labilis, a gazdaság működése pedig nehezen átlátható.

Az elemek egyelőre drágák, ez a fő akadálya az elektromos autók tömeges elterjedésének. A töltőállomások kiépítése szintén költséges mulatság.

Az autók által elhasznált akkumulátorokból kivonható a lítium és újrahasznosítható. Az iparág lítium-igényét tehát nem feltétlenül kell "vadonatúj", frissen bányászott alapanyagból előállítani. Szakértők szerint akár 50 százalékos is lehet az akkumulátorokban az újrafelhasznált lítium aránya. A Credit Suisse elemzése a kereslet 10,3 százalékos évenkénti növekedését prognosztizálta az előttünk álló évtizedre. Ha ez bekövetkezik, abban nagy része lesz két új járműnek: a Nissan hamarosan piacra dobja az ötszemélyes Leafet, a GM pedig előrukkol a Chevrolet Volt hibridautóval.

 

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo