A kétszáz megkérdezett szakértő közül tízből kilenc véli úgy, hogy a gyártók és beszállítók az új technológiákra fognak koncentrálni, míg 88 százalékuk arra számít, hogy a gyártók növelik az új modellekbe, termékekbe fektetett beruházásokat, 78 százalékuk ugyanezt prognosztizálja a beszállítókkal kapcsolatban is.
A KPMG, amely 1999 óta jelenteti meg éves felmérését az iparág helyzetéről, 2009-ben szeptember-november között készítette el legújabb vizsgálatát 200 vezető járműgyártó és beszállító megkérdezésével 22 országban.
Amikor arról kérdezték a szakembereket, véleményük szerint mi befolyásolja majd leginkább a vásárlói döntéseket a következő öt évben, az üzemanyag-hatékonyságot jelölték meg első helyen (94 %), a tavalyi 96 százaléktól alig eltérően, jóval megelőzve azonban a többi tényezőt, nevezetesen a környezetbarát szempontokat (80 % felett), a biztonsági újításokat (71 %) és a jármű stílusát (61 %).
A hibrid megoldás lesz a befutó
A vásárlói elvárásokkal összhangban az autóipari szakemberek arra a kérdésre vonatkozóan, mely alternatív üzemanyagnak fejt majd ki nagy hatást az iparág egészére a következő öt évében, a hibrid üzemanyag-rendszereket sorolták első helyre (közel 85 %), ezt követte az akkumulátoros (68 %) és az üzemanyagcellás rendszer (63%), megelőzve a biodízellel működő típusokat (42 %). A vásárlói igények növekedése egyre inkább arra fogja sarkallni az autóipart, hogy egyre nagyobb hányadban dobjon ilyen modelleket a piacra.
"Az gépjárműgyártók abban a kihívásokkal teli szituációban vannak, hogy egyszerre kell versenyképesnek lenniük a technológiában és az árban. Még mindig érezhető nemzetközi szinten a válság hatása, így azt lehet mondani, hogy azok a gyártók, aki képesek megfelelni a fenti képletnek, vezetők lesznek az iparágban", tette hozzá Agócs Gábor.
A piaci részesedést növelők elsősorban az új kínai és indiai gépjárműgyártók közül kerülhetnek ki, illetve a már ismert globális szereplők soraiból, mint a Kia/Hyundai, a Toyota, a Honda és a Volkswagen. A Ford a válaszadók szerint jóval nagyobb piaci részesedést ér el 2010-ben mint tavaly, 29 százalékuk prognosztizálja ezt a növekedést a 2009-es 13 százalékkal szemben. A General Motors és a Chrysler a várakozások szerint idén is az alsó szegmensben marad.
A megkérdezettek a hibrid meghajtású autók eladásának növekedését várják a következő öt évben (majdnem 93%), ezt követik az egyéb alternatív üzemanyaggal működő járművek (83 %), az olcsó vagy újonnan bevezetett autók (82 %), a hagyományos autók (66 %), a terepjárók (46 %) és a kisteherautók (45 % alatt).
Amikor arról kérdezték a szakértőket, hogy melyik járműveknél számítanak a kiadások növekedésére a vásárlásösztönző eszközök tekintetében (beleértve a kedvezményeket, visszafizetéseket és díjmentes ajánlatokat) az idei év során, az első helyén meglepő módon a sportautók végeztek (53 %), csak ezt követik a hibrid autók (majdnem 50 %) és más alternatív üzemanyaggal működő járművek (48 %).