A kaliforniai székhelyű GreenRoad rendszere az útviszonyokat, az autó sebességét és térbeli elhelyezkedését figyelembe véve valós időben, pillanatról pillanatra megállapítja a vezetőre leselkedő veszélyeket. A technológia olyan mindenki számára hozzáférhető eszközökre hagyatkozik, mint a Google Maps, a GPS és ezeket köti össze a sebességmérőhöz hozzárendelt algoritmussal.
Kevesebb a baleset
A GreenRoad LCD-kijelzője egyszerű módon közli a veszélyszintet a vezetővel: zöld, sárga és piros színnel. Akkor fordul sárgába, ha túl gyorsan vezetünk, vagy ha sűrűn váltogatjuk a sávokat. Ha a rendszer úgy ítéli meg, a vezető hazardirozik saját és mások életével, piros jelzést ad, ismertette az eszközt a zöld üzleteket figyelő Green VentureBeat honlap.
A műszer olyan gyorsan (valós időben) képes integrálni a terepviszonyokról szóló információkat, hogy előre tudja jelezni, mikor van szükség például egy gyors kanyarra. A cég ügyfelei körében már mérhetően javult a biztonság: átlagosan 54 százalékkal kevesebb baleset történt, míg a balesetekből eredő költségek átlagosan 65 százalékkal csökkentek.
Követhetővé teszi a céges autók mozgását
Az amerikai autópályák közlekedésbiztonságát felügyelő szervezet közlése szerint 2006-ban 42 642 ember vesztette életét közúti balesetekben az USA-ban, és további 2 570 000 személy szerzett sérülést ütközések közben. Ez tízszerese annak, amennyi amerikai katona elhunyt az iraki háborúban.
A GreenRoad technológiája megjegyzi az adott nap vezetési manővereit, hova, mikor, merre járt a gépjármű. Ez a céges autóknál jön jól, hiszen feleslegessé teszi a telefonon való lekérdezést, naplóvezetést, vagy azt, hogy a cég által alkalmazásban álló sofőrök besúgják egymást stb. Mind a céges autóparkot felügyelő vezető, mind a sofőr jelszavas hozzáférést kap egy online felhasználói felülethez, ahol pontosan láthatják, éppen hova tart az autó, vagy milyen nehézségekkel kell például egy vállalati autókaravánnak szembenéznie aznapi célja elérésében.
Csökkenti a fosszilis világgazdaságot
A zöld befektetési alapok figyelmét azért keltette fel a vállalkozás, mert elősegíti az üzemanyag-takarékosságot. Elemzések kimutatták, a biztonságosan autózók kímélik a környezetet, mert nem száguldanak olyan sebesen, és ritkábban turbózzák fel a sebességet gyorsan - amik mind felgyorsítják az üzemanyag-fogyasztást.
A TechCrunch kimutatása szerint egy ilyen megbízható autóvezető évente 300 dollárral kevesebbet költ üzemanyagra (egy autóra számolva). Ez az összeg nagyobb autóparkoknál még jelentősebb megtakarításokat eredményezhet, különösen ha állandóan mozgó teherautókról, kisbuszokról van szó.
A 2002-ben (más forrás szerint 2007-ben) alapított GreenRoadnak jelenleg 80 céges ügyfele van. Ezek 1000 dollárt fizetnek a GreenRoad műszeréért és további 420 dollárt az éves monitoring szolgáltatásért. Van olyan vállalat köztünk, amely 20 000 autó felett diszponál, ami nem kevés bevétellel kecsegtet a GreenRoad oldalán. A vállalkozás egyelőre nem tervezi, hogy terméke fogyasztói változatát is piacra dobja magánszemélyek számára, de szóvivője útján jelezte, hogy keresi az együttműködést olyan mobiltelefon-társasággal, amely képes lenne erre.
Mivel hasonló szolgáltatást nem kínálnak a piacon, a célközönség nagy: az Egyesült Államokban -az állami járműveket és a bérautókat is beleértve- mintegy 3 000 000 vállalati tulajdonú gépkocsi és teherautó furikázik az utakon. "A GreenRoad alkalmazásával a vállalatok nagy szerepet tudnak vállalni a káros emissziók csökkentésében és a biztonságos vezetési szokások megteremtésében", mondta Branson, amikor először fektetett a cégbe. "A vállalati mérleg éppúgy profitál ebből, mint a társadalom."
A vállakozás eddig 42,5 millió dollár tőkét volt képes felhajtani. Befektetői között van a Balderton Capital, a DAG Ventures, a Benchmark Capital és az Amadeus Capital Partners. Branson 2008 elején fektetett pénzt a cégbe és azóta aktív szerepet vállal a döntéshozatal segítésében - habár hivatalosan nem tagja az igazgatótanácsnak.
Nem tudni, vajon Al Gore hasonló mértékben kíván majd belefolyni az üzletvitelbe? Gore alapja, a Generation Investment Management Climate Solutions Fund 683 millió dollárt forgat meg, nevéből eredően környezettudatos vállalkozásokban.