Fizetsz vagy mosogatsz?

Egy-egy magasabb éttermi számla láttán szokás azon humorizálni, hogy inkább maradunk mosogatni. Az amerikai énekes, Jon Bon Jovi éttermében éppen erre van lehetőség.

A már hároméves Soul Kitchen célja, hogy a finom és egészséges ételek elfogyasztása mellett közösséget is teremtsen: beszélgetésre bírja a vendégeket, akik akár igazi közösséggé válhatnak. Az étlapon nincsenek árak, az ételekért adománnyal lehet fizetni, mindenkinek belátása – pénztárcája – szerint. A minimális összeg 10 dollár, ami viszont szükség esetén kiváltható egy óra önkéntes munkával. Az önkéntesek között nemcsak rászorulók vannak, hanem olyanok is, akik így is szeretnék támogatni embertársaik étkeztetését. 2014-ben már több mint 11 500 menüt szolgáltak fel, a rászorulók és a segítő önkéntesek aránya pedig elérte az 50–50 százalékot.

Kitchen 2 from Bon Jovi on Vimeo.

Itthon túl kevés az önkéntes

Segíteni sokféleképpen lehet. Egyik leghatékonyabb módja az önkéntesség. Az önkéntes munka előnyeit hosszan lehetne sorolni: fejleszti az egyén szociális készségét és kompetenciáit, sokoldalú tapasztalatot nyújt, segíti a társadalmi szolidaritást, és megismerteti az önkéntessel a rászorulók problémáit.

Bár a karitatív tevékenység számos előnnyel jár mind az önkéntes, mind pedig a társadalom számára, Magyarország sajnos ebben a tekintetben nem éri el a 34%-os európai átlagot. A KSH utolsó, önkéntességről végzett kutatásából (2011) az derül ki, hogy hazánkban mindössze a felnőtt lakosság 28 százaléka végez önkéntes munkát.

Hány biztos CSR-láb van vállalati kultúránkban?
Bátran kimondható: a kötélnyúzó túlélőtáborok mámoros izzadtságszagába csomagolt csapat(le)építő tréningek kora lassacskán lejár. Helyébe a csapatépítést ösztönző, értékadó, lézerpontossággal és hidegséggel megtervezett vállalati önkéntesség lépett. Az önkéntesség kérdésének és gyakorlatának újraszőtt hálójában vergődve, mi magyarok vadul igyekezzük befoltozni azt a több évtizedes űrt, ami a történelmi idősávban valahol a hajdanvolt cserkészbecsület és a kapitalizálódással importált vállalati multikultúra között keletkezett. Máté József, a Közösségi Kemence Mozgalom alapítójának írása.

Véleményvezér

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.
Hatalmas fegyverüzletet kötött Ukrajna és Németország

Hatalmas fegyverüzletet kötött Ukrajna és Németország 

A hadiipari részvényeké a jövő.
Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz 

A pénzelosztás mintha részrehajló lenne, nem kicsit.
Már Bulgária is faképnél hagyott minket

Már Bulgária is faképnél hagyott minket 

Dobhatják a levát a bolgárok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo