A Volvo Adventure pályázaton évről-évre egyre több csapat szeretné kezdeményezését a nagyközönséggel megosztani. Az idei elődöntőre összesen 373 lelkes csoport nevezett be, 56 különböző országból. A legtöbb jelentkezés idén is Törökországból, illetve Indiából érkezett. A nevezések száma alapján Magyarország idén az ötödik helyet foglalja el a nemzetek sorrendjében.
A miskolci győztes pályázat - „Protecting the cradle of life in Miskolc: Szinva"
A Szinva-patak a Bükk hegységben ered és közel 30 kilométer után torkollik a Sajó folyóba. Különlegessége, hogy hosszának kétharmada Miskolc területén található. Ökológiai értéke több szempontból is felbecsülhetetlen: Magyarország legtisztább karsztvízi patakja, amely a miskolci ivóvízkészlet közel 90 százalékát biztosítja, továbbá a környék egyetlen olyan élőhelye, melyben az Európában ritka fajnak számító sebes pisztráng megél. A Szinva-patak azonban az utóbbi évtizedekben veszélybe került. Ezt felismerve az Avasi Gimnázium tanulói részletes megoldási tervet dolgoztak ki megmentésére.
A győztes csapat tagjai hosszú évek óta szívükön viselik környezetük sorsát. Valamennyien az Avasi Gimnázium hatosztályos képzésének 9. osztályos tanulói. A csapat vezető egyénisége Tóth Ákos, aki már 7 éves kora érdeklődik a környezetvédelem iránt, és néhány éve aktívan tevékenykedik is e területen. Határozottsága, lényegrelátó képessége, proaktivitása és rendkívüli eltökéltsége nagymértékben hozzájárult a projekt sikereihez. Pálúr Paloma Kíra precizitásával, megbízhatóságával, aprólékos kivitelezésével és kreatív ötleteivel segítette a csapatot. Jövőjét is e területen képzeli el, állatorvos szeretne lenni. A csoport harmadik tagja, Simkó Eszter igazi művészalkat, a környezetvédelem mellett nagy szenvedélye a zene. A pályázat elkészítése során nagy részt vállalt az adatgyűjtési és kivitelezési munkákban. A diákok munkáját angol szakos tanáruk, Csiszár Adrienne segítette.
A miskolci csapat a Szinva-patak élővilágának megmentését és a gimnázium vízfogyasztásának csökkentését tűzte ki céljaként. Az iskola tanulói 2006 októberében indították útjára akciójukat. Első lépésként egy felmérést végeztek a patak vízének állapotáról, melyhez a szükséges felszerelést a Holocén Természetvédelmi Egyesület, hazánk első, országos hatáskörű természetvédelmi egyesülete biztosította. Az eredmény elszomorító volt, hiszen a víz minősége nagyon rossz állapotot tükrözött. A gyerekek lengyel segítők közreműködésével még ugyanebben a hónapban meg is kezdték a patak környezetének megtisztítását, összesen 860 kg hulladékot gyűjtöttek össze közös erővel. Ezzel párhuzamosan a Diák Patakőrséget is létrehozták, amely plakátok segítségével hívja fel az emberek figyelmét a környezetvédelmi problémákra, valamint minden hétvégén ellenőrzi a környék tisztaságát.
A projekt utolsó lépéseként „kisebb vízeséseket" szeretnének a mederben kialakítani, hogy a magasabb vízszinttel nagyobb életteret biztosíthassanak a patak élővilágának. Emellett ún. szennyfogó rácsok elhelyezését is szorgalmazzák a gyerekek, melyek fontos szerepet játszanak majd a patak vízének tisztán tartásában. A csobogók, illetve a szennyfogó rácsok beépítése várhatóan idén tavasszal kezdődik meg. Az akciót a miskolci önkormányzat is támogatja, amely a további pénzgyűjtésben is segítséget nyújt a csapatnak, valamint közreműködésükkel szakértők véleményét is ki tudták kérni a diákok.
A pályázat másik elemeként az Avasi Gimnáziumban újragondolták az iskola vízgazdálkodását és számos lépést tettek annak érdekében, hogy csökkentsék a vízfogyasztást. A gimnázium mosdóiban például a vízöblítéses WC-tartályok mérete túl nagy, ezért a csapat az iskola valamennyi tartályába elhelyezett egy vízzel teli fél literes flakont. A flakon kitölti a tartály közel egynegyedét, így használatonként fél literrel kevesebb víz fogy el. A módszer segítségével évente közel 180 m3 vizet spórolt meg az iskola. Az így megtakarított pénzt pedig környezetvédelmi célokra és a diákélet fellendítésére költi a gimnázium.
A diákok és segítő tanáruk áldozatos munkájának köszönhetően a Szinva-patak környékének szennyezettsége és a gimnázium vízfogyasztása is jelentős mértékben csökkent. A projekt érdekes tapasztalata volt, hogy a kezdeményezés nagyobb figyelmet és elismerést vívott ki a felnőtt generáció részéről, mivel gyerekek által megtervezett és megvalósított akcióról volt szó.