Arasznyi mobiltelefon, maroknyi palmtop és böhömnyi asztali számítógép társaságában fogad Szekfű Balázs, a Carnation Internet Consulting elnöke. Unott egykedvűséggel, előre eldöntött beletörődéssel hallgatja bevezetőmet:
- Eleddig az üzletember büszkén mutatta autóját, ruhatárát, lakását, fürdőszobáját, mintegy szimbólumaként és kivetüléseként önnön jelentőségének. De ismerjük el, sokaknak követhető mintát is adva. Nos, most egy váltáshoz szeretném a segítségét kérni. A külsőségektől a bensőség felé is haladva. A mutasd a lakásod, autód, öltönyöd, tollad, és megmondom, ki vagy helyett a mutasd a kedvenc webhelyeidet, weboldalaidat…
Szekfű Balázs egy kekszet vesz ki az asztali tálból, de illendően forgatja csak, nem harap belé… (Ajjaj, gyorsítanom kéne… mégis, az in medias res helyett egy okoskodó kitérőt teszek.)
- Hogyan lehet kiigazodni, a célnak megfelelően válogatni az interneten hemzsegő információk között?
- Az egy külön szakma.
- Igen?
- Persze, az információs brókereké.
- Ja, tényleg, de ez a szakma még csak most van kialakulóban… Az amatőrök vagy kevésbé tehetősek a hivatásos keresők helyett a keresőprogramokra hagyatkoznak… De így is ömlesztve kapják a site-okat és az információt.
- Egyre inkább a brand számít, a márka. Úgy, ahogy az élet egyéb területein is. A kipróbált, hiteles, márkás szolgáltatók, site-ok megbízhatósági foka a legmagasabb. Az itt kapott információkra jobbára bizton lehet hagyatkozni. Azért mondok egy jó keresőprogramot is.
- Alta Vista, Yahoo?
- Próbálja ki: www.google.com. Most nagyon divatos. Szóra, szintagmára egyaránt pontosan keres. (Kipróbáltam! És ott is ragadtam! - a szerk.)
- Mekkora szerepet játszik az internet az mindennapi életében?
- Egyfajta folyamatosságot jelent, de árnyalva a választ, valójában a cég működése és működtetése közben számomra már összemosódik az internet és az intranet… Egyébként van vagy 10–15 site a kedvenceim között, ezek prioritást élveznek.
- Lássuk a részleteket!
- Jó, akkor üljünk át, kifordítom a képernyőt, így, legalább jól látható…
Szekfű Balázs kifordítja, ráklikkel a kedvencekre, egy szürke hasáb fut végig a képernyőn. Kicsit elbizonytalanodom, olyan, mintha az íróasztalát vizslatnám, vagy az irattárcájában kutakodnék. Minden www… egyfajta önvallomás. Ki, mikor, mit keresett, mire bukkant, hol állt meg, időzött s rögzített, mire tért vissza… Nem mondja, de érzem, ez is egyfajta, szavak nélküli kitárulkozás. Mintha a weboldalbordáját osztaná meg egy idegennel. Lazítsunk.
- Mikor játszott utoljára… mármint a számítógéppel?
- Szinte mindennap.
- Itt, a munkahelyen, nem tilos? Nem tiltotta meg?
- Van egy stratégiai játék a hálózaton, a cégnél szinte mindenki játszik, de csak munkaidő után. Napközben nincs is rá ideje senkinek.
- Milyen a számítógéppark? A munkatársai elégedettek?
- Senki sem elégedett. Mindig mindenki még jobbat szeretne. Ez már csak ilyen. Amúgy nincs semmi baj vagy hiányosság a számítógépeinkkel, pont azt tudják, amit kell.
- Érzelmeket sem kelt a számítógép, mint valaha a géprombolókban…?
Eszembe jut, hogy hányszor dühöngök, ha a PC-m gondolkodás nélkül teljesíti az általam már fejben vissza is vont parancsot… Elszáll egy anyag, lelassul, akár egy tetű, a gép, összeakadnak a programok, elállítódik valami a háttérben. Csupa idegbaj. Nekem.
- Érzelmek? Áttételesen. Ha kapok egy e-mailt, vagy belefutok egy hírbe… csak a tartalom képes érzelmeket kelteni.
- Bejön reggel, bekapcsolja a gépet, így indul a nap?
- Nem, dehogy. A nap úgy indul, hogy valamikor éjfél után, lefekvéskor még átnézem az e-maileket. A reggel már stimmel.
- Reggeli site-ok?
- A magyar origo és az index, több érdemi szolgáltató nincs is e téren. Szerintem. Átnézem a híreket. Ha találok valami érdekeset, egy mozdulattal külön mappába teszem, itt gyűjtöm őket, aztán némelyiket elolvasom, némelyik meg megy a szemétbe. Mert időközben kiderül, nem is olyan fontos az nekem. Az origóban a szenvtelenséget, a csupasz tényközléseket kedvelem, az indexben a nyíltan vállalt és fölmutatott szubjektív elemeket. Az iróniát, az értékeléseket, megjegyzéseket. A szolgáltatásokat nem veszem igénybe, van saját telefonkönyvünk és cégnyilvántartásunk, a horoszkópom meg nem érdekel, az itt van a fejemben.
- A külföldi webhelyek?
- Mondjuk, a wirednews.com vagy cnet.com. Előbbi az üzleti, politikai, kulturális és technológiai hírek tára, az utóbbi pedig a komputertechnológiáé. De a „Hozzáadás a kedvencekhez” tartalmaz néhány kulturális webhelyet is, köztük a salon.com a favorit. Ha időm engedi, tájékozódom a kultúra terén is, bár a felszíni tudásnál, idő híján, tovább nem jutok.
- Egy telefon internetes kapcsolattal, egy palmtop és a PC. Újságot, könyvet a kezébe sem vesz?
- Újságot ritkán, minek, hisz itt a...
- Bocsásson meg, de ön akkor azok közé tartozik, akik a Gutenberg-galaxis pusztulását prognosztizálják. A könyv és az újság kihal… A reménykedők szerint viszont nem, hisz mi mást vihetne magával az ember a lakás legkisebb helyiségébe…
- Ez nem kritérium, a palmtop még kényelmesebb… elfér egy kézben, gyorsan lapozgatható… sőt az ágyban is jó szolgálatot tesz. Már ha valamit át akar futni az ember. De félre a félreeső helyekkel! Újságot ritkán, könyvet pedig gyakran veszek kézbe, ha valamibe el akarok mélyülni, azt bizony kinyomtatom. Egyelőre…
- S a jövő? Az Internet-galaxisé?
- Szerintem, s ez nem olyan misztikus, amiként hangzik, az emberiségnek be kell látnia, hogy csupán egy egység az univerzumban, s mint ilyen, azt is be kell látnia, hogy önmaga elpusztításától senki más nem védi meg… Én abban reménykedem, hogy az on-line kapcsolat nem a számítógépek, hanem előbb-utóbb az emberek között jön létre. Mentségünkre, megmentésünkre.
Kedvencek
www.salon.com
www.wirednews.com
www.cnet.com
www.google.com
www.origo.hu
www.google.hu
www.index.hu
Szekfű mondja
- A Carnation idén júliusban 100 millió forintos alaptőkével rt.-vé alakult át, ezzel egyidejűleg a Carnation Internet Consulting Rt. vezérigazgatói posztjára Bobály Mihályt nevezték ki, aki a cég operatív irányításáért felel, míg Szekfű Balázs, a korábbi ügyvezető igazgató az rt. elnökeként az üzletfejlesztés területén dolgozik. A részvénytársaság expanziójának finanszírozása érdekében további potenciális befektetőkkel tárgyal. „Minden erőmmel azon fogok dolgozni, hogy a Carnation Internet Consulting megmaradjon a stabil növekedés útján, új piacokat és ügyfeleket hódítsunk meg, miközben régi ügyfeleinket is megtartjuk” - mondta Szekfű Balázs.
- A Carnation Internet Consulting adatai szerint idén 1-1,2 milliárdos bevétel származik az on-line hirdetésekből, ez az összes hirdetésre költött összegnek kevesebb, mint egy százaléka. Becslés szerint jövőre megháromszorozódhat az internetes hirdetési piac.
- Jelenleg 400-500 ezren használják Magyarországon rendszeresen, hetente több alkalommal az internetet, közülük csupán 140-150 ezren fizetnek ezért a szolgáltatásért. Mintegy 200 cég értékesíti termékeit a hazai internetpiacon, ebből idén több mint 500 millió forint lesz a várható bevétel. A leggyakrabban könyveket és CD-ket értékesítenek. A magyarországi on-line brókercégeknek összesen nyolcezer regisztrált ügyfelük van, ebből körülbelül 1500 az aktív vásárlók és eladók száma. Az interneten keresztül havonta egymilliárd forint értékű értékpapír forog.
Keresőprogramok
- Speciális webhelyek, amelyek működésében a funkcionalitás önmagában fontosabb, mint a saját tartalom. Az internet legnépszerűbb webhelyei. Megadott kulcsszavak alapján találati listát kínálnak. A lista keresőnként eltérő. Sem a komplett webhelyek között, sem pedig az azokon belüli egyedi oldalak között nincs prioritási sorrend. A kereső strukturálja az oldalakat a megadott szempontok szerint. Nem a webhely nyitólapját ajánlja nekünk, hanem azt a közbenső oldalt, ami tartalmilag leginkább megfelel a keresett kulcsszónak. Az üzleti életben nem kifizetődő a sok próbálkozás vagy az utólagos rendszerezés. A megoldás: meg kell ismerni a keresők működését és használhatóságát.
- A statisztikák 1-2 milliárd webhelyet feltételeznek, ennél kevesebb a domainek száma, hiszen a webhelyhez nem kötelező saját domaint vásárolni. A statisztikák szerint, mintegy 18 millió domainnév talált eddig gazdára, de ebből mintegy 8 millió név alá soha nem került elérhető tartalom. A keresőknek nem a domainneveket, nem is a webhelyeket kell megtalálniuk, hanem az oda elhelyezett weboldalakat. Ezek száma feltehetően 550 milliárd,és folyamatosan bővül, változik.
- http://www.google.com. Bár későn jelent meg a piacon, nagy a forgalma. Kezdőlapján csak egy szövegmező található a kulcsszó számára. Nyelvi szűrésre is alkalmas. Nyelvi keresője egy-egy kulcsszó hatására egy példátlanul precízen csoportosított és jó prioritási sorrend szerint felépülő listát generál, amely a kapcsolódó linkek alatt saját katalógusának lehetséges ágait is felkínálja. Katalógusa az Open Directory Project része. Apró, de egyedi szolgáltatása, az „I’m Feeling Lucky”, amely közvetlenül a legjellemzőbb oldalra lépteti a látogatót a találati lista kihagyásával. A kereső sikerének titka, hogy a prioritási sorrendet az alapján állapítja meg, hány külső független webhelyről mutat link az adott oldalra. Ez a technológia emelete az elsők közé…
- http://www.origo.hu: AltaVizsla. A Matáv keresője, ma már csak az origón keresztül érhető el. Elég időpocsékoló. Sok a találat az azonos domainek alól. Nehezen követhető és logikátlan a prioritási sorrend - eligazodást könnyítő szelekció nélkül. Jobb választás az AltaVista használata magyar nyelvi szűkítéssel.
Véleményvezér
Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF
Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Hivatalosan is az utolsó helyre került Magyarország a háztartások fogyasztására tekintve
Az utolsó helynél már nincs lejjebb.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását
A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet
A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?
Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.