A Transporter Mixtót a piaci igények hívták életre. Utastere vegyes használatú, tehát jól elkülönített utas- és raktere van, így mind családi autónak, mind munkaeszköznek jó.
A rakteret kárpitozott, üveges válaszfal különíti el az ötszemélyes utastértől. A 2+1-es konfigurációjú hátsó üléssor a kétoldali tolóajtón keresztül könnyen megközelíthető. A tolóajtókban elhúzható ablakokat alakítottak ki. A személyautós műszerfal kék háttér-világítású, a gombok – különösen a tükörállítók és ablakemelő –, kapcsolók mind logikusak és kézre állnak. Az ülőpozíció hasonlatos a teherautókéhoz. Mindegyik ülés lehajtható kartámaszt (hátul a két férőhelyes padhoz csak kettő jár), valamint fejtámlát kapott, de a hátsók igény szerint eltávolíthatók. A vezetőülés gerinctámaszos, bár éppen a hát felső részét nem támasztja eléggé. A TransVanban egyébként terpeszkedni lehet, a padlón kisebb dolgok, sőt akár italosrekeszek is elférnek, az ajtózsebekben és a középkonzol alatt kialakított nagyméretű rakodórekeszben pedig az, ami mindig kell.
A TransVant az EU3 normát teljesítő, 2,5 literes, 102 lóerős TDI mozgatja, amely hihetetlenül rugalmas, s ahhoz sem kell pörgetni, hogy gyors haladásra bírjuk az üresen 1,7 tonnás autót. Hangja határozottan erős, de ez az autópályán, magasabb fordulatszámnál sem zavaró. Amúgy a TransVannek meg sem kottyan a 140-150 kilométer/órás sebesség, s az üzemanyagszint-mutató csak kelletlenül araszol lejjebb. Robbanékony előzésekre is jó. A rugózása – hiszen kisteherautó – nem a legkényelmesebb, a rázós útburkolatot nem bírja, jó nagyokat döccen, s ekkor a belső burkolatok is nyikorognak. Dicséretet érdemel viszont a pontos és könnyű kormányzás, a kis fordulókör révén a jó manőverezhetőség, a hatékony fékrendszer.
A TransVan még éppen akkora, hogy gond nélkül közlekedhetünk vele a városban, ha pedig családostul, csomagokkal vagy munkaeszközökkel megrakodva kell útra kelni, nála kényelmesebb szállítójárművet nehezen találni.
Sikeréhez ma még kedvező ára is hozzájárul, de előfordulhat, hogy január elsejétől a szalonok már ötven százalékkal drágábban kínálják majd.
2002. július elseje óta az EU-jogharmonizációra hivatkozva a két üléssorral szerelt kisteherautók személyautóként lépnek be az országba, igaz, a változás mindeddig csak a vámtarifa-besorolást érintette. Mivel pedig az unió tagállamaiból importált autót nullaszázalékos vám terheli, a vásárlók pénztárcája ilyen esetben nem vette észre a módosítást. Most viszont a Pénzügyminisztérium (PM) azt fontolgatja, hogy az adóra vonatkozóan – ez az unió tagállamaiban is nemzeti hatáskörbe tartozó szabályozás – is érvényesíti az átsorolást. Vagyis a vegyes használatú kisáruszállítók árát 2003. január elsejétől 20 százalékos fogyasztási adó terhelné, és a 25 százalékos áfát sem tudja a vállalkozó visszaigényelni. A Porsche Hungária Kereskedelmi Kft. becslése szerint az így elért ötvenszázalékos áremelkedés ezt a kategóriát egyértelműen kiszorítja a hazai piacról.
A PM a javaslatot várhatóan az adótörvény módosításával együtt nyújtja be, ám hogy ez pontosan mit fog tartalmazni, most még senki sem tudja.
Műszaki adatok
Jelleg: vegyes használatú kisbusz. Önhordó acélkarosszéria. Keresztben álló orrmotor, elsőkerék-hajtás.
Hajtómű: soros, négyhengeres turbódízel-motor. Hengerenként két szelep. 2461 cm3, 75 kW/102 LE 3500/percnél. Max. nyomaték 250 Nm 1900–2300/percnél. Ötfokozatú, kézi kapcsolású váltómű.
Fogasléces szervokormány, fordulókör átmérője 12,1 méter. Elöl belső hűtésű tárcsafék, hátul tárcsafék, ABS, EDS (elektronikus differenciálzár).
Méretek, súlyok: hosszúság 4789 mm, szélesség 1840 mm, magasság 1940 mm, tengelytáv 2920 mm. Raktér 3 m3. Üzemanyag 80 liter. Saját tömeg vezetővel 1767 kg, megengedett össztömeg 2800 kg.
Menetteljesítmények (gyári adatok): csúcssebesség 157 km/h, gyorsulás 0–80 km/h-ra 11,9 s, fogyasztás 120 km/h-nál fél terheléssel 6,5 liter, tesztfogyasztás 8,5 liter.
Gazdasági adatok
Alapár (T4 TransVan TDI): 5 523 000 forint + áfától.
Alapfelszereltség: 2 légzsák, rádió-távirányítású központi zár, indításgátló, elektromosan állítható, fűthető külső tükrök, elektromos ablakemelők, gerinctámasz a vezetőülésben, hátsótér-fűtés, hosszú motorház, 2 hangszóró, fordulatszámmérő, gumipadló és oldalborítás a raktérben, piperetükör mindkét napellenzőben, zöld hővédő üvegezés, megemelt teherbírás.
Extrák (bruttó, forint): állóhelyzeti fűtés 379 200, tachográf 186 400, fűthető ülések 80 000, hátsóablak-törlő és -mosó 72 000, ködlámpa 64 800, klímaberendezés 433 600, vonóhorog 146 400.
Garancia: 1 év km-korlátozás nélküli, 1 év mobilitásgarancia, 12 év átrozsdásodás ellen.
Kötelező biztosítás: 74 388 forint/év.
Megjelent a Piac és Profit üzleti magazin 2002. szeptemberi számában.
VW T4 TransVan TDI - vegyes válogatott
A vegyes használatú VW Transporter (T4) Mixto exkluzív változatát, a TransVant teszteltük. A páratlan alapfelszereltségű és a többi Mixtónál elegánsabb megjelenésű TransVan öt személynek nyújt teljes kényelmet, miközben mögöttük egy három köbméteres raktér is található.
Véleményvezér
Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF
Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Hivatalosan is az utolsó helyre került Magyarország a háztartások fogyasztására tekintve
Az utolsó helynél már nincs lejjebb.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását
A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet
A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?
Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.