A kompakt Golf több mint huszonöt éve őrzi bevált, formabontónak nem nevezhető, értékálló formáját. A mai, egyre feltűnőbb küllemű konkurensek mellett szinte ódivatúnak hat, a minősége azonban a mai napig meghatározó a kategóriában.
A negyedik generációs Golf karosszériáján 1997-es bemutatása óta nem változtattak semmit: jellegzetesek a ma már alsóbb kategóriákban is felbukkanó, közös bura alá költöztetett első fényszóróegységek, valamint a hátsó, az Ocean esetében sötétített lámpaegyüttes. Az Oceant emellett szériában nagyméretű, 16 colos acélkerekekkel szállítják.
A Golf sötét árnyalatú, kiválóan kidolgozott utastere inkább négy, mint öt felnőtt befogadására képes, ám az autó akkor a legkényelmesebb, ha két személy használja. A hely ugyanis elöl bőséges, hátul szűkre szabott. Ha a sofőr kényelmesen elhelyezkedik, a mögötte ülőnek kevés lábtér marad. A vezető bármilyen testalkatú, gond nélkül megtalálja az ideális pozíciót, mert a kormány minden irányban állítható, és az ülésmagasság egyszerű karos megoldással változtatható. A németesen tiszta, átlátható műszerfalon csak a legszükségesebb gombok, tekerők kaptak helyet, extrák a krómkeretes műszerek és a sokak nemtetszését kiváltó kék háttérvilágítás. Az utastérben semmi sem zörög, mozog, az illesztések pontosak, a burkolatok nagy többsége a kompakt osztályban a legjobb minőségű.
A tesztautót a 105 lóerős, 16 szelepes 1,6-os egység dinamikusan, magas fordulatszám-tartományokban elég zajosan mozgatta, bár a tempós haladáshoz nem kellett pörgetni az erőforrást, mert alsó tartományokban is elegendő nyomatékkal rendelkezett. A fürgeség egyébként a rövidebbre vett váltóáttételeknek köszönhető. Nem tetszett a kissé vékony kormány – a felszereltségbe belefért volna a bőrkormány is – meg a sokszor akadozó, hosszú úton járó váltó. A rugózás szerencsére feszesebb, a futómű pedig stabilabb, mint más Golf modelleknél, így az autó az úthibákat is magabiztosan vasalja ki. Az 1,6-os Golf a kanyargós útszakaszoktól sem riad vissza, amiben a 205-ös gumik is szerepet játszanak. Mindig kiszámítható, provokálásra pedig normális alulkormányzottságot mutat. A pontos kormányzás és jóindulatú futómű, valamint az erős motor könnyen vezethetővé teszik a Golfot, a négy tárcsafékes fékrendszer pedig hatékonyan lassítja a több mint egytonnás karosszériát.
A Golf Ocean kedvezményes ára sem kevés, viszont az alapfelszereltség része többek között a négy légzsák, a manuális légkondicionáló, továbbá az elektromos ablakok és tükrök. Az értékálló Golf IV az erős konkurencia mellett összességében megállja a helyét, egy-két dologban – például design és helykínálat tekintetében – azonban lemarad tőlük.
Műszaki adatok
Jelleg: kompakt limuzin. Önhordó acélkarosszéria. Keresztben álló orrmotor, elsőkerék-hajtás. Ötfokozatú, kézi kapcsolású váltómű.
Hajtómű: soros, négyhengeres benzinmotor. Hengerenként négy szelep. 1598 cm3, 77 kW/105 LE 5700/percnél. Max. nyomaték 148 Nm 4500/percnél.
Fogasléces szervokormány, fordulókör átmérője 10,9 méter. Elöl belső hűtésű tárcsafék, hátul tárcsafék, ABS. Elöl független felfüggesztés, McPherson rugós tagokkal, hátul kapcsolt lengőkarokkal. Kerékméret 6,5J x 16, gumiméret 205/55 R 16.
Méretek, súlyok: hosszúság 4149 mm, szélesség 1735 mm, magasság 1439 mm, tengelytáv 2511 mm. Csomagtér 330/1184 liter. Üzemanyag 55 liter. Önsúly 1144 kg, megengedett össztömeg 1710 kg.
Menetteljesítmények (gyári adatok): csúcssebesség 192 km/h, gyorsulás 0–100 km/h-ra 10,5 s, fogyasztás (város/országút/átlag) 9,5/5,7/7,1 liter, tesztfogyasztás 9 liter.
Gazdasági adatok
Alapár (VW Golf 1,6 16V Ocean 5-ajtós): 3 738 000 forint.
Alapfelszereltség: központi zár, indításgátló, 4 légzsák, elektromos ablakemelők, fűthető és elektromosan állítható tükrök, két irányban állítható kormány, magasságállítható első ülések, klímaberendezés, ködlámpa, Beta rádió 4 hangfallal, sötétített hátsó lámpabúra, 16” acél keréktárcsa dísztárcsával.
Extrák (bruttó, forint): ESP 173 000, napfénytető 216 000, elektronikus klíma 105 000, függönylégzsák 189 000, könyöktámasz elöl 49 000, tempomat 52 000, levehető vonóhorog 120 000.
Garancia: 2 év km-korlátozás nélküli.
Szervizperiódus: max. 30 000 km vagy 2 év.
Kötelező biztosítás: 23 040 forint/negyedév.
Casco biztosítás: 10 százalékos lopás és 100 ezer forintos törésönrésszel 21 249 forint/hó (Allianz Hungária Biztosító Rt.).
Forrás: Porsche Hungária Kft.
Megjelent a Piac és Profit üzleti magazin 2003. februári számában.
Véleményvezér
Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF
Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Hivatalosan is az utolsó helyre került Magyarország a háztartások fogyasztására tekintve
Az utolsó helynél már nincs lejjebb.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását
A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet
A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?
Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.