Az ámulat első oka az átlagon felüli méret, amely arányosságánál fogva csak az autó mellett állva igazán megdöbbentő. Magyarázat erre az alapként szolgáló T-5-ös kishaszonjármű-platform. Ez nagyjából egy öt méter hosszú, két méter széles és ugyanilyen magas járművet eredményez. Az óriási belső tér újabb ok a csodálatra: a három, teljes értékű fotelsor mögött még tekintélyes csomagtér is marad. Sőt a síneken mozgó 2. és a 3. üléssort viszonylag egyszerűen szembe is tudjuk fordítani egymással, a komfortérzetet pedig fokozza a padlón szintén tologatható, felemelhető és kinyitható multifunkciós asztalka. Fotelek, kartámaszok, lábnyújtásig méretes terek, ötletes pakolóhelyek, kellemes tapintású anyagok (bőr mindenütt), hatékony és ízléses megvilágítás. Ha tárgyalónak rendezzük be a hátsó fertályt, akkor máris új járműkategóriát alkothatunk, a konferenciabuszét, ahol az utasok poharainak is jut hely. A lehetőségek a tér optimális kihasználását szolgálják, és az éppen aktuális igényeknek megfelelően engedik berendezni a járművet. Ha pedig igazán nagy, több köbméteres tárgy szállítását határoznánk el, az üléseket ki is vehetjük (feladat két embernek).
Az ötméteres monstrumot meglepően könnyű vezetni. A teherautós magasságba helyezett vezetőülésből a forgalom kitűnően ellenőrizhető, a kilátás előre és oldalra hibátlan, tolatáskor viszont elkel a radar segítsége. A kezelőszervek hagyományosan volkswagenesek, az új műszerfal látványa pedig nagyon szép. A kellően vastag multifunkciós kormányon sokat kell tekerni, hogy a nagyvasat elfordítsa, de a fogása jó. A motor a PD TDI-k fajtájából származó egyik legerősebb darab, jellegzetes, kissé nyers és reszelős hanggal. Ereje csak határozott pedálkezeléssel csalogatható elő, ám akkor nagy elánnal indul meg. Meglepő, hogy a hatalmas test és a nem túl kímélő vezetési stílus ellenére az átlagfogyasztás 10 liter körül alakult, amely bizony egy 2300 kilogrammos busz esetén igen jó érték. A Tiptronic váltó kézi üzemmódban érthetetlen módon csak korlátozottan engedi a vezető akaratát érvényre jutni: nem túl alacsony fordulatszámoknál már visszakapcsol, nem túl magas fordulatszámoknál pedig felvált. Sebaj, az automata üzemmód úgy is kényelmesebb. Országúton a Multivan egyenesfutását nem érheti kritika, kanyarban azonban - az építésmód okán - a kasztni erősen megdől. Budapesten azt vártuk volna, hogy a nagy test a maga háromméteres tengelytávjával kisimítja a buckákat, de csalódtunk kellett: az autó hevesen dobálni kezdte magát az úton.
Végül megkerülhetetlen a kérdés, hogy mindezt mennyiért kaphatjuk meg. Nos, tízmillióért már nem az alapkonstrukcióval kell beérni, ám a minden földi jóval felszerelt Highline kivitel ára a 15 millió forintot is meghaladhatja. Mi a 4Motion összkerék-hajtású változatokra hívjuk fel a figyelmet, hiszen esetükben télre is olyan útitársat kaphatunk, amellyel a kis cég vagy a nagycsalád együtt mehet síelni, sőt a hókotrót is megelőzheti.
Műszaki adatok
Jelleg: kilencszemélyes kisbusz. Önhordó acélkarosszéria. Keresztben álló orrmotor, elsőkerék-hajtás. Hatfokozatú, félautomata Tiptronic váltó.
Hajtómű: soros öthengeres, porlasztószivattyús közvetlen befecskendezéses turbódízel-motor. 2460 cm3, 128 kW/174 LE 3500/percnél. Max. nyomaték 400 Nm 2000/percnél.
Fogasléces szervokormány. Elöl hűtött tárcsafék, hátul tárcsafék, ABS, EDS, ASR, MSR, ESP.
Méretek, súlyok: hosszúság 4890 mm, szélesség 1904 mm, magasság 1944 mm, tengelytáv 3000 mm. Csomagtér 1208/2736/4525 liter. Saját tömeg 2274 kg, megengedett össztömeg 3000 kg.
Menetteljesítmények (gyári adatok): csúcssebesség 183 km/h, gyorsulás 0-100 km/h-ra 12,3 s, fogyasztás 11,5/7/8,7 liter, tesztfogyasztás 10,3 liter.
Gazdasági adatok
Alapár (2,5 PD TDI Tiptronic Highline): 13 680 000 forint.
Alapfelszereltség: központi zár, indításgátló, 6 légzsák, bőr/alcantara üléshuzat, elektromosan állítható és fűthető külső tükrök, elektromos tolóajtók, elektronikus 3 zónás klímaberendezés, két forgatható, kivehető, összecsukható ülés, fekvőhellyé alakítható hármas üléspad, esőérzékelős ablaktörlő, sötétedő belső tükör, fűthető első ülések, szervós hátfalajtó, hátsótér fűtés, 16" könnyűfém keréktárcsák, ködfényszóró, multifunkciós asztal, multifunkciós kijelző, riasztó, tempomat.
Extrák (bruttó, forint): levehető fejű vonóhorog 192 000, parkolóradar elöl/hátul 140 000, navigáció + hangrendszer 1 013 000, multifunkciós kormány 34 000, kiegészítő fűtés időkapcsolóval 272 000, függönylégzsák hátul 103 000, bőr üléshuzat 191 000.
Garancia: 2 év kilométer-korlátozás nélküli.
Szervizperiódus: 20 000 km.
Kötelező biztosítás: 34 080 forint/negyedév (Allianz Hungária Biztosító Rt.).
Forrás: Porsche Hungária Kft.