A Vodafone CR-részlege az üzletvitel, a környezetvédelem és a közösségek támogatása hármas csoportjában minden évben összegzi, mit tett a cég a globális célok elérése érdekében. A felelősség tudatos kezelése a vezetés szívügye. A vállalat nem titkolt célja, hogy 2010-re a Vodafone szó ne csak egy mobilszolgáltató neve legyen, hanem egy felelős mobilszolgáltatóé is.
Felelősség a gyermekekértAz 1999-ben alapított magyar Vodafone 2004-ben hozta létre a vállalati felelősségvállalással foglalkozó részlegét.
- A Vodafone Csoport Egyesült Királyság-beli központja rendszeresen tájékoztatja leányvállalatait a kötelező feladatokról, ügyelve az eltérő kultúrák szokásaira és jogi szabályozásaira - mondja Zolnai Emese, a cég CR-ért felelős menedzsere. - Komoly elvárást jelent például, hogy a cég vezérigazgatója és felső vezetése a mindennapos üzletmenetben és a stratégia megalkotásakor is figyelembe vegye az ötéves CR-stratégia elemeit - teszi hozzá.
A CR-ért felelős részleg sokszor más egységekkel együtt dolgoz ki programokat vagy éppen szolgáltatásokat. Jó példa erre a gyermekek védelmére irányuló kezdeményezés is, amely esetében a Vodafone civil szervezetekkel folytatott párbeszéd alapján nem is a védelemre, hanem a felelősségre helyezte a hangsúlyt.
- A Vodafone számára a 2007 áprilisában tartott érintetti párbeszéden világossá vált, hogy nem a védelmen van a hangsúly, hiszen bármi hozzáférhető az interneten - magyarázza Zolnai Emese. - Sokkal inkább lehetővé kellett tenni azt, hogy a szülők maguk vezethessenek be korlátozásokat gyermekeik számára a nem kívánt tartalmak szűrésére, vagy éppen az emelt díjas szolgáltatások igénybevételére.
2007 februárjában Brüsszelben vezető európai mobilszolgáltatók - köztük a Vodafone - közös nyilatkozatot írtak alá a tizenévesek és a gyermekek biztonságos mobiltelefon-használatáról. Magyarországon a Vodafone 2007 májusában vezette be ingyenes Gyermekzár szolgáltatását, amelynek mára már közel ezer előfizetője van.
Az "érintetti párbeszéd" tehát kiemelten fontos a Vodafone számára, ami annak a felismerése, hogy a cég és környezete között nem folyhat egyirányú kommunikáció, hanem a visszajelzésekre és a kívülről érkező kezdeményezésekre is nyitottnak kell maradnia egy szolgáltatónak.
Cég és az ügyfelek közös felelőssége
Egyes jelentések szerint egy átlagos európai mobiltelefon-tulajdonos másfél évente cseréli le telefonját, ami nagyjából 120 millió kidobott készüléket és veszélyes hulladékot jelent. A környezet óvásának fontossága arra inspirálta a Vodafone-t, hogy tegye lehetővé a nem használt mobilok begyűjtését és újrahasznosítását.
- Minden Vodafone-képviseleten és -partnerüzletben gyűjtőládákat helyeztünk el, ami jó példa a cég és az ügyfelek közös felelősségvállalására. A három éve tartó kezdeményezés kifejezetten sikeres. Az első évben néhány kilogramm készülék és akkumulátor gyűlt össze csupán, tavaly pedig már közel 6,5 tonna - illusztrálja a magyar helyzetet Zolnai Emese. A Vodafone az október 15-ig tartó "Hozd vissza a régi mobilod" akcióval tovább szeretné ösztönözni előfizetőit a használt mobilkészülékek leadására.
Felelős marketing és hálózat
- A felelős marketinghez az ügyfeleket érintő kommunikációban iparági összefogásra lenne szükség - vélekedik Zolnai, aki szerint például a hirdetéseken szereplő apró betűs rész kezelésén lehetne javítani. Az Önszabályzó Reklám Testület felvetette, hogy vállalja az ügy képviseletét. - Így van esély- mutat egy optimista jövőképet a Vodafone CR-szakértője -, hogy egy egész iparágra kiterjedő, ám mobil- és vezetékes szolgáltatókra osztott megállapodások jöjjenek létre.
A Vodafone rendkívül fontosnak tartja a bázisállomások telepítésekor a szűkebb környezet elvárásait, így a szükséges szakhatósági engedélyeken túl rendszeresen és mélyrehatóan egyeztet az érintettekkel.
- A Nemzeti Parkok területén - többek közt a Balaton-felvidéken, a Mátrában, a Pilisi Parkerdőben - számos állomásunk kilátóként funkcionál, hogy az odalátogatók megcsodálhassák a környező táj szépségét - köti össze a felelős vállalati magatartást és a mindennapi működést Zolnai Emese.
Díjak
A Vodafone nem csak önmaga számára teljesít jól a vállalati felelősségvállalás területén, a Magyar Public Relations Szövetség által meghirdetett CSR Best Practice 2006-pályázata is ezt tanúsítja: az első tíz (nem rangsorolt) cég között végzett, 2006-ban pedig elnyerte a Nonprofit Információs és Oktató Központ (NIOK) Alapítvány Az Év Vállalati Adományozója 2005 díját. A Hajléktalan Emberért díjat 2007 februárjában Nigel Thorpe-nak, a Vodafone Alapítvány elnökének ítélte a Hajléktalanokért Közalapítvány kuratóriuma.
Jó ügyekért
A Vodafone szponzorációs tevékenysége meglehetősen szerteágazó: a csoport a fő támogatója az UEFA-kupának és a Forma-1-es McLaren-csapatnak is. Magyarországon idén A Társulat című musicalnek nyújt támogatást, de a Budapesti Fesztiválzenekar előadásait és a Magyar Paralimpiai Bizottságot is támogatja. A központi támogatásokon túl a cég 21 márkaképviselete is rendelkezik saját kerettel, így helyi kezdeményezéseket, sportnapokat, helyi kulturális eseményeket is felkarolnak. A Bükk Bike Napokat a miskolci, a XXII. Vasi Vasember Triatlon Versenyt a szombathelyi, a Pécsi Művészeti és Gasztronómiai Heteket a pécsi, a IV. Nemzetközi Jótékonysági Motoros Találkozót a győri márkabolt támogatta 2006-ban.
A szponzorációs tevékenység mellett a Vodafone Magyarország Alapítvány (www.vodafonealapitvany.hu) - költségvetése jelentős részét a Vodafone Csoport Alapítvány biztosítja, ám egyre többen ajánlják fel neki Magyarországon az egy százalékukat - olyan programokat támogat, amelyeknek a célja a hajléktalanok, a fizikai és szellemi fogyatékkal élők és a társadalom hátrányos helyzetű csoportjainak a segítése. Ezek keretében 2003 óta több mint 400 millió forinttal segítette pályázóit. Az utolsó lezárt évben, 2006-ban 132 millió forint jutott 34 civil szervezet 43 programjára, a magyar jelnyelv oktatásától a vakvezető kutyák kiképzésén és a hajléktalanok oltási programján át az állami gondozottak szociorehabilitációs oktatásáig.
A Vodafone - egyedüliként a magyar mobilszolgáltatók között - a SINOSZ-tagoknak (Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége) kedvezményes videotelefonálást és SMS-küldést tett lehetővé. A Természetvédelmi Világalappal, a WWF-fel (World Wild Fund) folytatott együttműködés keretében a Vodafone live! oldalról az ügyfelek csengőhangokat és tartalmakat tölthetnek le, s a bevétel 85 százalékát a WWF kapja, csak a fennmaradó részt költi a cég a szolgáltatás technikai költségeire.