Vodafone: Felelősség minden szinten

A világ egyik legnagyobb, kétszázmillió ügyféllel rendelkező mobilszolgáltatójaként a Vodafone hosszú évek óta figyel működése és szolgáltatásai környezetre és társadalomra gyakorolt hatásainak kezelésére. A társadalmi felelősségvállalás vodafone-os megközelítésben CR, Corporate Responsibility, azaz vállalati felelősségvállalást jelent, amely központi helyet foglal el a multinacionális cégnél: önálló koordináló szervezet segíti és felügyeli a napi szintű kezelését.

A Vodafone CR-részlege az üzletvitel, a környezetvédelem és a közösségek támogatása hármas csoportjában minden évben összegzi, mit tett a cég a globális célok elérése érdekében. A felelősség tudatos kezelése a vezetés szívügye. A vállalat nem titkolt célja, hogy 2010-re a Vodafone szó ne csak egy mobilszolgáltató neve legyen, hanem egy felelős mobilszolgáltatóé is.

Felelősség a gyermekekért

Az 1999-ben alapított magyar Vodafone 2004-ben hozta létre a vállalati felelősségvállalással foglalkozó részlegét.

- A Vodafone Csoport Egyesült Királyság-beli központja rendszeresen tájékoztatja leányvállalatait a kötelező feladatokról, ügyelve az eltérő kultúrák szokásaira és jogi szabályozásaira - mondja Zolnai Emese, a cég CR-ért felelős menedzsere. - Komoly elvárást jelent például, hogy a cég vezérigazgatója és felső vezetése a mindennapos üzletmenetben és a stratégia megalkotásakor is figyelembe vegye az ötéves CR-stratégia elemeit - teszi hozzá.

A CR-ért felelős részleg sokszor más egységekkel együtt dolgoz ki programokat vagy éppen szolgáltatásokat. Jó példa erre a gyermekek védelmére irányuló kezdeményezés is, amely esetében a Vodafone civil szervezetekkel folytatott párbeszéd alapján nem is a védelemre, hanem a felelősségre helyezte a hangsúlyt.

- A Vodafone számára a 2007 áprilisában tartott érintetti párbeszéden világossá vált, hogy nem a védelmen van a hangsúly, hiszen bármi hozzáférhető az interneten - magyarázza Zolnai Emese. - Sokkal inkább lehetővé kellett tenni azt, hogy a szülők maguk vezethessenek be korlátozásokat gyermekeik számára a nem kívánt tartalmak szűrésére, vagy éppen az emelt díjas szolgáltatások igénybevételére.

2007 februárjában Brüsszelben vezető európai mobilszolgáltatók - köztük a Vodafone - közös nyilatkozatot írtak alá a tizenévesek és a gyermekek biztonságos mobiltelefon-használatáról. Magyarországon a Vodafone 2007 májusában vezette be ingyenes Gyermekzár szolgáltatását, amelynek mára már közel ezer előfizetője van.

Az "érintetti párbeszéd" tehát kiemelten fontos a Vodafone számára, ami annak a felismerése, hogy a cég és környezete között nem folyhat egyirányú kommunikáció, hanem a visszajelzésekre és a kívülről érkező kezdeményezésekre is nyitottnak kell maradnia egy szolgáltatónak.

Cég és az ügyfelek közös felelőssége

Egyes jelentések szerint egy átlagos európai mobiltelefon-tulajdonos másfél évente cseréli le telefonját, ami nagyjából 120 millió kidobott készüléket és veszélyes hulladékot jelent. A környezet óvásának fontossága arra inspirálta a Vodafone-t, hogy tegye lehetővé a nem használt mobilok begyűjtését és újrahasznosítását.

- Minden Vodafone-képviseleten és -partnerüzletben gyűjtőládákat helyeztünk el, ami jó példa a cég és az ügyfelek közös felelősségvállalására. A három éve tartó kezdeményezés kifejezetten sikeres. Az első évben néhány kilogramm készülék és akkumulátor gyűlt össze csupán, tavaly pedig már közel 6,5 tonna - illusztrálja a magyar helyzetet Zolnai Emese. A Vodafone az október 15-ig tartó "Hozd vissza a régi mobilod" akcióval tovább szeretné ösztönözni előfizetőit a használt mobilkészülékek leadására.

Felelős marketing és hálózat

- A felelős marketinghez az ügyfeleket érintő kommunikációban iparági összefogásra lenne szükség - vélekedik Zolnai, aki szerint például a hirdetéseken szereplő apró betűs rész kezelésén lehetne javítani. Az Önszabályzó Reklám Testület felvetette, hogy vállalja az ügy képviseletét. - Így van esély- mutat egy optimista jövőképet a Vodafone CR-szakértője -, hogy egy egész iparágra kiterjedő, ám mobil- és vezetékes szolgáltatókra osztott megállapodások jöjjenek létre.

A Vodafone rendkívül fontosnak tartja a bázisállomások telepítésekor a szűkebb környezet elvárásait, így a szükséges szakhatósági engedélyeken túl rendszeresen és mélyrehatóan egyeztet az érintettekkel.

- A Nemzeti Parkok területén - többek közt a Balaton-felvidéken, a Mátrában, a Pilisi Parkerdőben - számos állomásunk kilátóként funkcionál, hogy az odalátogatók megcsodálhassák a környező táj szépségét - köti össze a felelős vállalati magatartást és a mindennapi működést Zolnai Emese.

Díjak

A Vodafone nem csak önmaga számára teljesít jól a vállalati felelősségvállalás területén, a Magyar Public Relations Szövetség által meghirdetett CSR Best Practice 2006-pályázata is ezt tanúsítja: az első tíz (nem rangsorolt) cég között végzett, 2006-ban pedig elnyerte a Nonprofit Információs és Oktató Központ (NIOK) Alapítvány Az Év Vállalati Adományozója 2005 díját. A Hajléktalan Emberért díjat 2007 februárjában Nigel Thorpe-nak, a Vodafone Alapítvány elnökének ítélte a Hajléktalanokért Közalapítvány kuratóriuma.

Jó ügyekért

A Vodafone szponzorációs tevékenysége meglehetősen szerteágazó: a csoport a fő támogatója az UEFA-kupának és a Forma-1-es McLaren-csapatnak is. Magyarországon idén A Társulat című musicalnek nyújt támogatást, de a Budapesti Fesztiválzenekar előadásait és a Magyar Paralimpiai Bizottságot is támogatja. A központi támogatásokon túl a cég 21 márkaképviselete is rendelkezik saját kerettel, így helyi kezdeményezéseket, sportnapokat, helyi kulturális eseményeket is felkarolnak. A Bükk Bike Napokat a miskolci, a XXII. Vasi Vasember Triatlon Versenyt a szombathelyi, a Pécsi Művészeti és Gasztronómiai Heteket a pécsi, a IV. Nemzetközi Jótékonysági Motoros Találkozót a győri márkabolt támogatta 2006-ban.

A szponzorációs tevékenység mellett a Vodafone Magyarország Alapítvány (www.vodafonealapitvany.hu) - költségvetése jelentős részét a Vodafone Csoport Alapítvány biztosítja, ám egyre többen ajánlják fel neki Magyarországon az egy százalékukat - olyan programokat támogat, amelyeknek a célja a hajléktalanok, a fizikai és szellemi fogyatékkal élők és a társadalom hátrányos helyzetű csoportjainak a segítése. Ezek keretében 2003 óta több mint 400 millió forinttal segítette pályázóit. Az utolsó lezárt évben, 2006-ban 132 millió forint jutott 34 civil szervezet 43 programjára, a magyar jelnyelv oktatásától a vakvezető kutyák kiképzésén és a hajléktalanok oltási programján át az állami gondozottak szociorehabilitációs oktatásáig.

A Vodafone - egyedüliként a magyar mobilszolgáltatók között - a SINOSZ-tagoknak (Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége) kedvezményes videotelefonálást és SMS-küldést tett lehetővé. A Természetvédelmi Világalappal, a WWF-fel (World Wild Fund) folytatott együttműködés keretében a Vodafone live! oldalról az ügyfelek csengőhangokat és tartalmakat tölthetnek le, s a bevétel 85 százalékát a WWF kapja, csak a fennmaradó részt költi a cég a szolgáltatás technikai költségeire.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo