Ma már minden bank kínál internetalapú on-line szolgáltatást, mely biztonságos, felhasználóbarát, egyszerű, könnyen kezelhető bárki számára. A számlával kapcsolatos összes funkció elvégezhető, lehet számlamúltat nézni, kivonatot kérni, meghatározott időpontra egyszeri vagy állandó utalásokat kezdeményezni, betétet lekötni, bankkártyát igényelni, hitelkártyaszámlát feltölteni. Számos pénzintézet befektetésre is lehetőséget ad on-line ügyfeleinek; befektetési jegyekkel kereskedni, tőzsdei megbízásokat adni ma már néhány gombnyomással otthonról is lehet. Ráadásul az internetes csatorna a legolcsóbb banki szolgáltatásforma, hiszen sem emberi munkát, sem a találkozásra szolgáló épület fenntartását nem igényli, így azok költségét sem kell az ügyfélnek megfizetnie.
Sokféleképpen
Az internetbank mindig a pénzintézet honapjához csatlakozik, a látogató így minden banki információt elérhet, s ha bármiben nem biztos, valamit nem ismer, rövid keresgélés után megtalálhatja a netbank közvetlen környezetében.
Az elektronikus bankolás kiegészítő terméke a leginkább ellenőrző funkciót betöltő SMS-szolgáltatás. Havi néhány száz forintért kártyás vásárlásainkról, számlánkra bejövő és onnan kimenő tranzakciókról, hitelünk aktuális törlesztőrészletéről azonnal értesítést kaphatunk, számlaműveleti limiteket állíthatunk be, egyenleget kérhetünk le. SMS-ben egyszeri extra biztonsági kódot kérhetünk internetes, mobilbanki bejelentkezésünkhöz.
Egyre inkább terjed az internetes csatornát még mobilisabbá tevő WAP banking, ami a szélessávú internetkapcsolatot biztosító új generációs mobiltelefonokon elérhető szolgáltatás. Az on-line kapcsolatot a mobiltelefon billentyűzetéhez és kijelzőjéhez igazító szolgáltatással számos banki funkció elérhető mobilisan bárhol, bármikor. Általában egy WAP segítségével letölthető pénzintézeti szoftver teszi lehetővé az interaktív SMS-kommunikációt az ügyfél és a bank között. Így az üzenetek fogadása mellett instrukciók is küldhetők a telefon segítségével.
Biztonsági kérdések
Az adatátvitelt a bankok egyéni azonosító és gyakran többszintű kódok használatával, sőt akár az internet- és mobilalapú szolgáltatások ötvözésével teszik biztonságossá. Időről időre azonban hallani adathalászatról vagy hogy az elektronikus csatornán elérhető ügyféladatokat külső, illetéktelen személyek megtámadják. A csalók általában a pénzintézetek honlapjának hamisításával próbálkoznak, s az odanavigált ügyfelektől számlaadatokat kérdeznek.
Addig azonban semmilyen anyagi kár nem érheti a gyanútlan netbanklátogatót, amíg felhasználónevét, PIN kódját ki nem adja illetéktelen kérésre. Ha ugyanis azonosító adatokkal nem támogatja a behatolókat, akkor felmerülő kár esetén a bank köteles kárpótolni őt. Ha viszont valaki a kérdések során kiadja a jelszavát, akkor akaratlanul is felelősséget vállal a csalás következményeiért, és kártérítésben nem részesülhet.
Az ügyfelek nagyobb biztonságérzetét hivatott elősegíti elektronikus vásárlások alkalmával például az OTP bank Abaqoos nevű szolgáltatása, amely virtuális pénztárcaként funkcionál internetes tranzakciók esetén. A kártyafüggetlen fizetési mód lényege, hogy az ügyfél által a folyószámlájáról kifejezetten vásárlásokra kijelölt összeget elkülönülten kezeli, és fizetés esetén egyedi felhasználónévvel és jelszóval elvégzett azonosítás után az ügyfél helyett lép fel. A vásárló neve, kártyája száma a tranzakció alatt mindvégig rejtett marad, így mindenféle visszaélés, csalás megelőzhető vele.
Nagyvárosi népszerűség
Bár az internet terjedése tavaly év végére meghaladta a 1,5 millió felhasználót, az elektronikus bankolás mégis jellemzően a nagyvárosi, értelmiségi réteg szolgáltatása maradt. Pedig éppen vidéken, fiókok hiányában lenne kiemelkedő szerepe az internet- és mobilalapú banki megoldásoknak.
A pénzügyek önálló intézéséhez azonban nagyobb magabiztosságra, pénzügyi jártasságra lenne szüksége a magyar lakosságnak, amit elsősorban úgy lehetne elősegíteni, ha a pénzügyi ismereteket az iskolai képzésbe beépítenék. Addig marad a bankfiók, és a személyes tanácsadás. Ha mégis az elektronikus csatornák felé hajlanak az emberek, sokan akkor is csak egyenleglekérdezésre, számlaellenőrzésre használják elérhetőségüket. De talán ez az első lépés az elektronikus bankolás térhódításában.