A legnagyobb, szakmai befektetői tulajdonossal nem rendelkező magyar gyógyszergyárnak, az adatmentésben és IT-biztonságban világhírűvé vált magyar középvállalatnak és egy nagy múltú japán világcég kis magyarországi leányvállalatának a vezetői egyaránt azt gondolják, hogy etikus magatartás nélkül cégeik versenyképessége és hírneve sem lehetne teljes.
Értékteremtés a központban
- Az üzleti etika valójában azt jelenti, hogy "jót kell tenni". Hiszem azt, hogy minden vállalat igyekszik úgy működni, hogy jót tegyen, viszont mi igyekszünk ezt a külvilággal, annak normáival egyeztetve tenni - summázza az OKI Magyarország ügyvezető igazgatója, Érdi-Krausz Gábor a japán nyomdatechnológiai cég hitvallását.
- A profit önmagában nem fejezi ki egy cég értékteremtő képességét: a profit mellett számos más tényező is részt vesz az értékteremtésben, ezek közül az egyik az üzleti etika - összegzi az etikáról alkotott hitvallását az adatmentésre és -biztonságra szakosodott Kürt Zrt. elnöke, Kürti Sándor.
- A mi értelmezésünkben az üzleti etika és a társadalmi szerepvállalás összefüggő fogalmak. Az egészségügyben és azon belül a gyógyszeriparban az üzleti etika állandóan felmerülő, központi kérdés - jellemzi szűkebb környezetét Beke Zsuzsanna, a Richter Gedeon Nyrt. kormányzati kapcsolatokért és PR-ért felelős vezetője, s vallja: az etika az egészségügy minden szereplőjének kiemelten fontos területe, sőt a gyógyszergyárak, az orvosok és a jogalkotó felelőssége egymástól el nem választható, a mindennapokban állandóan jelen lévő tényező. - A gyógyszer-promóciós gyakorlathoz kapcsolódóan nemcsak Magyarországon, hanem Európa számos országában is komoly etikai botrányok voltak, amelyeknek jelentős része sajnálatosan igaz - jellemzi a gyógyszerpiac helyzetét, de szerinte általánosítani ebben az esetben sem lehet, hiszen nem állíthatjuk, hogy minden gyógyszergyár így működik.
A következő tíz évben az egész világ gyógyszeriparának az lesz az egyik legfontosabb feladata, hogy ezt a megtépázott megítélést valahogy helyreállítsa. A Richter pedig hosszú távon kíván jelen lenni a piacon, márpedig a több mint százéves cég nem képviseleti vagy marketingiroda.
- Egy több mint ötezer főt foglalkoztató, regionális szereplő természetesen nem engedheti meg magának, hogy etikátlan üzleti magatartást folytasson, még akkor sem, ha adott esetben ez esetleg piaci hátrányt jelenthet - vélekedik Beke Zsuzsanna.
Hosszú távon fair play-vel
A vevőnek szeretnie kell a terméket: a Kürt Zrt. termékei hosszú távra szólnak, és bizalmon alapulnak, hiszen a szerződésekből, megbeszélésekből még soha nem lehet előre látni a pontos feladatot.
- Partnereink véleménye szerint korrektül dolgozunk. Üzletfeleink komoly kiszolgáltatottsága ellenére sem élünk vissza a bizalmukkal - mutatja be a bizalom hátterét Kürti Sándor. - Így az etika a termék-előállítás részévé válik. Alapvető fontosságú tehát az etikus viselkedés: az ügyfél csak olyannak adja ki legfontosabb és egyben legtitkosabb információit, aki minden kétséget kizáróan megbízható. Vagyis ebben az esetben a törvényeknél lényegesen szűkebb szűrőn kell szemlélni saját tevékenységünket. Ez így egy kisebb mozgástér, de a hosszú távú sikerekhez etikus viselkedés kell - állítja a Kürt elnöke.
- Azért is volt fontos nekünk az Üzleti Etikai Díj, mert jelentős mértékben átértelmezte életünket. Miután átvettük, levetítettem a kollégáknak a díj társalapítójának, László Ervin professzornak az etikus vállalati magatartásról szóló, az Üzleti Etikai Díj átadó ünnepségére készült videoüzenetét - emlékezik Érdi-Krausz Gábor -, melyben rámutatott: minden egyén és minden cég felelős azért, hogy a most folyó, visszafordíthatatlannak tűnő változások során a lehető legjobb módon sikerüljön átmenteni értékeinket a változások utáni időszakra. Az üzenet mondanivalója mély nyomot hagyott munkatársaimban és bennem: ez a "misszió" azóta is vezérlő elvet jelent működésünkben. A társadalmi tudatformálást, a jövő iránti felelősség érzését meg kell ismertetnünk minden partnerünkkel, hiszen a jövőnk egyszersmind a következő generáció jövője is.
A cég értéket szeretne közvetíteni a piacon, tiszta piaci politikával működik, és soha nem megy bele korrupciós ügyekbe, holott lehet, hogy azzal jobban lehetne érvényesülni.
- Fair játékosként érvényesülünk Magyarországon, hiszen hosszú távon máshogy szerintünk nem lehet a piacon megmaradni - utal a hosszú távú gondolkodás fontosságára az OKI ügyvezetője.
Beke Zsuzsanna szerint egy-egy gyógyszer a piacra kerülés előtt komoly teszteken megy keresztül, de ha a klinikai kipróbálása nem hozza meg a kívánt eredményt, akkor ezt is vállalni, mi több, kommunikálni kell. A gyógyszeripart övező bizalmi válság kiváltó okai többek között a korábbi évek komoly gyógyszerkivonási botrányai, amelyeket a legtöbb esetben a veszélyes mellékhatások okoztak.
- Amerikában egy nemrégiben végzett kutatás szerint a lakosság kilenc százaléka tekinti hitelesnek a gyógyszergyárak kommunikációját, míg a bankokét harmincegy, a szupermarketekét meg negyven százalék. Ezért is a Richter üzleti etikájának központi eleme az átláthatóság: nemcsak a betegek, az egészségbiztosító, hanem a tőzsdei befektetők felé is átláthatóan kell működni - mondja az igazgatóasszony. - Nem elég etikusan viselkedni, annak is kell látszani. Sőt, nem elég annak látszani, de úgy is kell viselkedni.
Egyensúlyi mértékek
Kürti Sándor szerint az etika mérhető.
- Az egyik oldalon a profit és minden hozzá kapcsolódó pénzügyi paraméter - kiadások, bevételek - áll, míg a másikon csak a kiadás típusú tételek: ezek a stratégiánk, a fejlesztéseink, a minőségmenedzsmentünk és a humánerőforrás-menedzsmentünk, amelyek esetében szintén "szélső értéken" szeretnénk működni. Így a mi kombinált célfüggvényünkben megpróbálunk egyszerre öt paramétert kvázi maximumra járatni. Természetesen nem lehet egyszerre mindegyiket a csúcson járatni, ezért a menedzsmentnek kell kitalálnia az optimális keverési arányt. Ha túl sokat költünk a négy, kizárólag költség típusú paraméter betartására, akkor lehet, hogy fejre áll a cég. Ám az sem lehet, hogy csak a fejlesztésre és a stratégiára koncentrálunk, és nem fizetjük meg az operatív feladatokkal foglalkozó munkatársakat, mert akkor nem tudjuk megtartani őket. Ha pedig a jövőnkbe nem fektetünk, mert azt akarjuk, hogy mindenki most legyen elégedett, akkor a jövőnkkel játszunk. Az etika ebben a felállásban a minőségmenedzsment része, hogy a legjobb terméket állítsuk elő a vevőnek a célok együttes figyelembevételével. A gondolkodásunknak úgy kell felépülnie, hogy a feladatot a tökéleteshez legközelebb álló módon oldjuk meg, és akkor az élet majd biztosítja a profitot.
Magyarok és a világ
- Az etika azonban kulturális kérdés is. Például Japánban mikor egy gyerek beül az iskolapadba, már számos etikai szempontot hoz magával, amikor pedig kilép az egyetemről, akkor legalább tízezer olyan diszciplínája van a tarsolyában, míg nálunk Magyarországon alig néhány - illusztrálja az etikus viselkedés szociológia hátterét a Kürt Zrt. elnöke. Szerinte ez olyan versenyhátrány a termék előállítása és maga az etika terén is, amit puszta elhatározással nem lehet behozni. Ebben az iparágban a siker egyértelmű kulcsa csapatban, harmóniában dolgozni.
- Sajnos az IT-piac nem teljesen úgy működik Magyarországon, mint a gazdaságilag fejlettebb államokban, bár ezzel az iparág nincs egyedül. Az IT-ra jellemző, hogy az elmúlt évtizedben iszonyatosan esnek az árak, az egyetlen értékmérő legtöbbször az ár, hosszabb távra nem nagyon terveznek a felhasználók - mutatja be a kelet-közép-európai piacokra jellemző helyzetet az OKI ügyvezetője, Érdi-Krausz Gábor.
Az üzleti felhasználókkal a nekik kínált nyomtatási megoldásokkal szeretne az OKI hosszú távú kapcsolatot kiépíteni, így a környezetterhelést tekintve is folyamatos lehet a hosszú távra való tervezés. A cég a készülék mellé olyan szoftvereket ad a vevőinek, hogy kétoldalasan nyomtathassanak, vagy egy oldalra sűríthessék a próbaképpen kinyomtatott prezentációt.
- Magát a gyógyszeripart vizsgálva az láthatjuk, hogy - főleg az etikai vétségek miatt - az iparág megítélése drasztikusan romlott mindenhol - mutat rá Beke Zsuzsanna a Richter mindennapos gyakorlatának fontosságára. - Az ok a nehezebbé váló gazdálkodási környezetben egyre inkább élesedő verseny, hiszen ez egy olyan iparág, ahol sok millió ember egészségéről és sokmilliárdnyi állami pénzről van szó - mondja a gyógyszergyár PR-vezetője.