Üzleti Etikai Díj: Megbíznak bennük

"Igazi bizalmat csak hosszú távon lehet kiépíteni a partnerekkel és a cégek környezetével" - vallják az Üzleti Etikai Díj korábbi díjazottjai. A különböző iparágakban működő, eltérő kultúrájú és üzletpolitikájú vállalatok képviselői szerint a kíméletlen verseny, a változó magyarországi és világgazdasági környezet egyaránt arra sarkallja a cégeket, hogy az etikát stratégiájuk egyik alappillérének tekintsék.

A legnagyobb, szakmai befektetői tulajdonossal nem rendelkező magyar gyógyszergyárnak, az adatmentésben és IT-biztonságban világhírűvé vált magyar középvállalatnak és egy nagy múltú japán világcég kis magyarországi leányvállalatának a vezetői egyaránt azt gondolják, hogy etikus magatartás nélkül cégeik versenyképessége és hírneve sem lehetne teljes.

Értékteremtés a központban

- Az üzleti etika valójában azt jelenti, hogy "jót kell tenni". Hiszem azt, hogy minden vállalat igyekszik úgy működni, hogy jót tegyen, viszont mi igyekszünk ezt a külvilággal, annak normáival egyeztetve tenni - summázza az OKI Magyarország ügyvezető igazgatója, Érdi-Krausz Gábor a japán nyomdatechnológiai cég hitvallását.

- A profit önmagában nem fejezi ki egy cég értékteremtő képességét: a profit mellett számos más tényező is részt vesz az értékteremtésben, ezek közül az egyik az üzleti etika - összegzi az etikáról alkotott hitvallását az adatmentésre és -biztonságra szakosodott Kürt Zrt. elnöke, Kürti Sándor.

- A mi értelmezésünkben az üzleti etika és a társadalmi szerepvállalás összefüggő fogalmak. Az egészségügyben és azon belül a gyógyszeriparban az üzleti etika állandóan felmerülő, központi kérdés - jellemzi szűkebb környezetét Beke Zsuzsanna, a Richter Gedeon Nyrt. kormányzati kapcsolatokért és PR-ért felelős vezetője, s vallja: az etika az egészségügy minden szereplőjének kiemelten fontos területe, sőt a gyógyszergyárak, az orvosok és a jogalkotó felelőssége egymástól el nem választható, a mindennapokban állandóan jelen lévő tényező. - A gyógyszer-promóciós gyakorlathoz kapcsolódóan nemcsak Magyarországon, hanem Európa számos országában is komoly etikai botrányok voltak, amelyeknek jelentős része sajnálatosan igaz - jellemzi a gyógyszerpiac helyzetét, de szerinte általánosítani ebben az esetben sem lehet, hiszen nem állíthatjuk, hogy minden gyógyszergyár így működik.

A következő tíz évben az egész világ gyógyszeriparának az lesz az egyik legfontosabb feladata, hogy ezt a megtépázott megítélést valahogy helyreállítsa. A Richter pedig hosszú távon kíván jelen lenni a piacon, márpedig a több mint százéves cég nem képviseleti vagy marketingiroda.

- Egy több mint ötezer főt foglalkoztató, regionális szereplő természetesen nem engedheti meg magának, hogy etikátlan üzleti magatartást folytasson, még akkor sem, ha adott esetben ez esetleg piaci hátrányt jelenthet - vélekedik Beke Zsuzsanna.

Hosszú távon fair play-vel

A vevőnek szeretnie kell a terméket: a Kürt Zrt. termékei hosszú távra szólnak, és bizalmon alapulnak, hiszen a szerződésekből, megbeszélésekből még soha nem lehet előre látni a pontos feladatot.

- Partnereink véleménye szerint korrektül dolgozunk. Üzletfeleink komoly kiszolgáltatottsága ellenére sem élünk vissza a bizalmukkal - mutatja be a bizalom hátterét Kürti Sándor. - Így az etika a termék-előállítás részévé válik. Alapvető fontosságú tehát az etikus viselkedés: az ügyfél csak olyannak adja ki legfontosabb és egyben legtitkosabb információit, aki minden kétséget kizáróan megbízható. Vagyis ebben az esetben a törvényeknél lényegesen szűkebb szűrőn kell szemlélni saját tevékenységünket. Ez így egy kisebb mozgástér, de a hosszú távú sikerekhez etikus viselkedés kell - állítja a Kürt elnöke.

- Azért is volt fontos nekünk az Üzleti Etikai Díj, mert jelentős mértékben átértelmezte életünket. Miután átvettük, levetítettem a kollégáknak a díj társalapítójának, László Ervin professzornak az etikus vállalati magatartásról szóló, az Üzleti Etikai Díj átadó ünnepségére készült videoüzenetét - emlékezik Érdi-Krausz Gábor -, melyben rámutatott: minden egyén és minden cég felelős azért, hogy a most folyó, visszafordíthatatlannak tűnő változások során a lehető legjobb módon sikerüljön átmenteni értékeinket a változások utáni időszakra. Az üzenet mondanivalója mély nyomot hagyott munkatársaimban és bennem: ez a "misszió" azóta is vezérlő elvet jelent működésünkben. A társadalmi tudatformálást, a jövő iránti felelősség érzését meg kell ismertetnünk minden partnerünkkel, hiszen a jövőnk egyszersmind a következő generáció jövője is.

A cég értéket szeretne közvetíteni a piacon, tiszta piaci politikával működik, és soha nem megy bele korrupciós ügyekbe, holott lehet, hogy azzal jobban lehetne érvényesülni.

- Fair játékosként érvényesülünk Magyarországon, hiszen hosszú távon máshogy szerintünk nem lehet a piacon megmaradni - utal a hosszú távú gondolkodás fontosságára az OKI ügyvezetője.

Beke Zsuzsanna szerint egy-egy gyógyszer a piacra kerülés előtt komoly teszteken megy keresztül, de ha a klinikai kipróbálása nem hozza meg a kívánt eredményt, akkor ezt is vállalni, mi több, kommunikálni kell. A gyógyszeripart övező bizalmi válság kiváltó okai többek között a korábbi évek komoly gyógyszerkivonási botrányai, amelyeket a legtöbb esetben a veszélyes mellékhatások okoztak.

- Amerikában egy nemrégiben végzett kutatás szerint a lakosság kilenc százaléka tekinti hitelesnek a gyógyszergyárak kommunikációját, míg a bankokét harmincegy, a szupermarketekét meg negyven százalék. Ezért is a Richter üzleti etikájának központi eleme az átláthatóság: nemcsak a betegek, az egészségbiztosító, hanem a tőzsdei befektetők felé is átláthatóan kell működni - mondja az igazgatóasszony. - Nem elég etikusan viselkedni, annak is kell látszani. Sőt, nem elég annak látszani, de úgy is kell viselkedni.

Egyensúlyi mértékek

Kürti Sándor szerint az etika mérhető.

- Az egyik oldalon a profit és minden hozzá kapcsolódó pénzügyi paraméter - kiadások, bevételek - áll, míg a másikon csak a kiadás típusú tételek: ezek a stratégiánk, a fejlesztéseink, a minőségmenedzsmentünk és a humánerőforrás-menedzsmentünk, amelyek esetében szintén "szélső értéken" szeretnénk működni. Így a mi kombinált célfüggvényünkben megpróbálunk egyszerre öt paramétert kvázi maximumra járatni. Természetesen nem lehet egyszerre mindegyiket a csúcson járatni, ezért a menedzsmentnek kell kitalálnia az optimális keverési arányt. Ha túl sokat költünk a négy, kizárólag költség típusú paraméter betartására, akkor lehet, hogy fejre áll a cég. Ám az sem lehet, hogy csak a fejlesztésre és a stratégiára koncentrálunk, és nem fizetjük meg az operatív feladatokkal foglalkozó munkatársakat, mert akkor nem tudjuk megtartani őket. Ha pedig a jövőnkbe nem fektetünk, mert azt akarjuk, hogy mindenki most legyen elégedett, akkor a jövőnkkel játszunk. Az etika ebben a felállásban a minőségmenedzsment része, hogy a legjobb terméket állítsuk elő a vevőnek a célok együttes figyelembevételével. A gondolkodásunknak úgy kell felépülnie, hogy a feladatot a tökéleteshez legközelebb álló módon oldjuk meg, és akkor az élet majd biztosítja a profitot.

Magyarok és a világ

- Az etika azonban kulturális kérdés is. Például Japánban mikor egy gyerek beül az iskolapadba, már számos etikai szempontot hoz magával, amikor pedig kilép az egyetemről, akkor legalább tízezer olyan diszciplínája van a tarsolyában, míg nálunk Magyarországon alig néhány - illusztrálja az etikus viselkedés szociológia hátterét a Kürt Zrt. elnöke. Szerinte ez olyan versenyhátrány a termék előállítása és maga az etika terén is, amit puszta elhatározással nem lehet behozni. Ebben az iparágban a siker egyértelmű kulcsa csapatban, harmóniában dolgozni.

- Sajnos az IT-piac nem teljesen úgy működik Magyarországon, mint a gazdaságilag fejlettebb államokban, bár ezzel az iparág nincs egyedül. Az IT-ra jellemző, hogy az elmúlt évtizedben iszonyatosan esnek az árak, az egyetlen értékmérő legtöbbször az ár, hosszabb távra nem nagyon terveznek a felhasználók - mutatja be a kelet-közép-európai piacokra jellemző helyzetet az OKI ügyvezetője, Érdi-Krausz Gábor.

Az üzleti felhasználókkal a nekik kínált nyomtatási megoldásokkal szeretne az OKI hosszú távú kapcsolatot kiépíteni, így a környezetterhelést tekintve is folyamatos lehet a hosszú távra való tervezés. A cég a készülék mellé olyan szoftvereket ad a vevőinek, hogy kétoldalasan nyomtathassanak, vagy egy oldalra sűríthessék a próbaképpen kinyomtatott prezentációt.

- Magát a gyógyszeripart vizsgálva az láthatjuk, hogy - főleg az etikai vétségek miatt - az iparág megítélése drasztikusan romlott mindenhol - mutat rá Beke Zsuzsanna a Richter mindennapos gyakorlatának fontosságára. - Az ok a nehezebbé váló gazdálkodási környezetben egyre inkább élesedő verseny, hiszen ez egy olyan iparág, ahol sok millió ember egészségéről és sokmilliárdnyi állami pénzről van szó - mondja a gyógyszergyár PR-vezetője.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo