Tüzes spanyol - Seat Ibiza 1,4 16V Sport

Az új Seat Ibiza az elődjéhez képest nagyot lépett előre: az új VW Polóval és a Škoda Fabiával közös platformra épül, formaterve egyedi és izgalmas, minősége jobb, és beltere is tágasabb lett. Hozzánk a legerősebb, 100 lóerős benzinmotorral és vörös színben érkezett, ahogy egy tüzes spanyolhoz illik.

A sportos kisautó általános jellemzője a háromajtós karosszéria, az emelkedő övvonal és a nagy felületek, de a formatervezők nem elégedtek meg ennyivel. Az új Ibiza agresszív frontrészt kapott, a motorháztető két lefutó éle három részre osztja a hűtőmaszkot, a sima üvegbura alá bújtatott fényszórók pedig merészen emelkednek. A faron a magasra helyezett, szintén közös plexi alá költöztetett, kerek, krómkeretes lámpák adnak új identitást neki. A 16 colos könnyűfém felnik dinamizmust sugallnak.

Az új Ibiza 77 milliméterrel hosszabb, 58-al szélesebb, és 19-el magasabb az elődjénél, csomagtere pedig 17 literrel nagyobb. Átlagos magasságú sofőrnek megfelelő a lábtér, a hátsó traktusnál kimélyítették a tetőkárpitot is, így négy felnőtt egészen jól elfér a kocsiban. A beszállást hátra a hosszú ajtók és a szériában járó Access Plus szerkezet könnyíti, az ülések korábbi beállításukat megtartva tolhatók előre és vissza. A sofőr a tetszése szerint igazíthatja az ülést és a két irányban állítható kormányt. Dicséretet érdemelnek a nagy ülőfelületű, kemény, remek tartású sportülések. Stílusosak a csőműszerek, a sportkormány is jól néz ki, viszont az egész műszerfal egyhangú fekete, és betonkemény műanyag borítja.

A Seat Ibizához a legerősebb választható benzinmotor a 100 lóerős 1,4-es. A morgós, magas fordulatszám-tartományban érces hangú erőforrást pörgetni kell, mert 3500-as fordulatszám alatt zavaróan erőtlen. (Recept városban: robbanékony induláshoz kapcsoljuk ki az ESP-t, és adjunk nagy gázt.) Kihúzatva viszont az Ibiza megtáltosodik, amihez a hangolt kipufogórendszer ad zenei aláfestést.

Az autó egyik legjobban sikerült része a váltó, amely kedveli a sportos stílust, és mindig akadásmentesen, pontosan jár. A széles gumik és a sportfutómű nagy kanyarsebességet enged, a kocsi határhelyzetben is enyhén alulkormányzott marad. A Seatnál agilis futóműnek hívott konstrukció viszonylag puha rugókat és keményebb lengéscsillapítókat tartalmaz, s ez a feszessége ellenére jól elnyeli az úthibákat, és csak a nagy döccenőkön üt fel.

Az új Seat Ibiza az elődjével ellentétben megfelel a „Seat auto emoción” mottónak, mert valóban feltűnő, karakteres, érzelmeket ébresztő jármű. A csak háromajtós változatban kapható Sport kivitel 3,5 millió forintba kerül, ami az autó tulajdonságait tekintve nem rossz ajánlat.

Műszaki adatok

Jelleg: kiskategóriás, háromajtós limuzin. Önhordó acélkarosszéria. Keresztben álló orrmotor, elsőkerék-hajtás.

Hajtómű: soros, négyhengeres benzinmotor. Hengerenként négy szelep. 1390 cm3, 74 kW/100 LE 6000/percnél. Max. nyomaték 126 Nm 4400/percnél. Ötfokozatú, kézi kapcsolású váltómű.

Elektrohidraulikus szervokormány, fordulókör átmérője 10,6 méter. Elöl belső hűtésű tárcsafék, hátul tárcsafék, ABS, TCS, EDS, ESP. Elöl McPherson független felfüggesztés, második generációs csapágyazás (csapágy + kerékagy), hátul kapcsolt hosszlengőkarok, félmerev rúd, stabilizátor nélkül.

Méretek, súlyok: hosszúság 3953 mm, szélesség 1689 mm, magasság 1441, tengelytáv 2460 mm. Csomagtér 267/960 liter. Üzemanyag 45 liter. Saját tömeg 1073 kg, megengedett össztömeg 1568 kg. Gumiméret 205/45 R 16.

Menetteljesítmények (gyári adatok): csúcssebesség 191 km/h, gyorsulás 0–100 km/h-ra 11,2 s, fogyasztás (város/országút/átlag) 9,5/5,6/7 liter, tesztfogyasztás 9 liter.

Gazdasági adatok

Alapár (Ibiza 1,4 16V 100 Sport): 3 564 000 forint.

Alapfelszereltség: központi zár, indításgátló, 2 légzsák, elektromos ablakemelők, elektromosan állítható és fűthető tükrök, két irányban állítható kormány, állítható magasságú vezetőülés, fedélzeti számítógép, sportülések, bőrkormány, ködlámpa, Alana CD-rádió 8 hangszóróval, fényezett lökhárítók, könnyűfém keréktárcsa 6J x 15.

Extrák (bruttó, forint): bőrülések 420 000, elektronikus klíma 363 000, elektromos üvegtető 149 000, oldallégzsák elöl 58 000, tempomat 37 000, xenonlámpa 132 000.

Garancia: 1 év általános, 12 év átrozsdásodásra.

Szervizperiódus: 15 000 km.

Alkatrészek (bruttó, forint): szélvédő 43 495, oldalablak 15 072, külső tükör 23 767, első fékbetét 18 337, első/hátsó lökhárító 46 951/50 262, fényszóró 51 291.

Kötelező biztosítás: 11 100 forint/negyedév.

Casco biztosítás: 10 százalék lopás- és 50 ezer forint törésönrésszel körülbelül 17 900 forint/hó, 20 százalék lopás- és 100 ezer forint törésönrésszel mintegy 14 800 forint/hó (Allianz Hungária Biztosító Rt.).


Forrás: Porsche Hungaria Kft.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo