Toyota Prius - Családi hibrid

A Toyota Prius a világ első sorozatgyártású hibridautója. Bemutatása, azaz 1997 óta 140 ezer darab talált gazdára belőle világszerte. A második generációs Prius tetszetősebb, fejlettebb és egy mérettel nagyobb elődjénél. S noha a legtisztább üzemű jármű a planétán, vezetése nem unalmas.

A 2003-as kiadású második generációs Toyota Prius már valóban középkategóriás limuzin méretű: 4450 milliméter hosszú (135 mm-rel hosszabb elődjénél), tengelytávja 2,7 méter (az elődé 2550 mm). Utastere az elődéhez hasonlóan hosszú és magas, motorházteteje pedig rövid és lejtős. A "púpos", áramvonalas karosszéria alaktényezője mindössze 0,26, amely a kategóriában a legjobb érték. A megjelenés modern, sőt néhány elem, például a LED-es hátsó lámpák és harmadik féklámpa futurisztikus.

A Prius valódi ötszemélyes családi autó; az utastér méretei bármely felsőbb kategóriájú személyautóéval vetekednek. Az elöl ülők térérzetén sokat javít a műszerfalra helyezett, aprócska váltókar, mert a két első ülés közti tér így rakodóhelynek szolgálhat. A plüssülések kényelmesek, elhelyezésük és kialakításuk ideális, remekül állíthatók, és pompás a kilátás is belőlük. A beltér igazán stílusos, a fabetétek és krómozott részletek még eleganciát is sugároznak. A műszerfal látványos: a 7 col átmérőjű, ragyogó központi érintőképernyő és digitális kilométeróra mellett a high-tech váltókar és a motorindító startgomb ragadja meg a tekintetet. Újdonság a négyküllős volán is, amelyről 16 funkció vezérelhető, köztük az audio és a légkondicionáló. A beállítás változásáról a képernyő azonnal tájékoztat.

A Prius II a ma kapható legtisztább üzemű jármű, ami nem jelenti azt, hogy menetteljesítményei unalmasak. Hibrid hajtásrendszere a Toyota Hibrid Szinergia Hajtás nevet kapta. A hibridautók a teljesítményük nagy részét a benzinmotorból nyerik, ám a Toyota rendszerében a villanymotornak sokkal fontosabb szerep jut, még tovább csökkentve a fogyasztást. Világújdonságként a műszerfalon levő EV gombbal teljesen elektromos hajtásra lehet kapcsolni, ami nulla emissziót eredményez. A benzin- és a villanymotor teljesítményét megemelték a konstruktőrök, így az autó minden igényt kielégítő gyorsításra képes, több mint 400 Nm-es nyomatéka pedig előzéseknél jut érvényre. A benzinmotor minden esetben leáll, ha működése nem eléggé gazdaságos (például piros lámpánál), normál haladási körülmények között azonban teljesítménye kétfelé oszlik meg: az erő egyik fele a generátort hajtja, amely árammal táplálja a villanymotort, a másik pedig közvetlenül az első kerekeket. Hirtelen gyorsításkor a szükséges extrateljesítményt az akkumulátor szolgáltatja, a benzinmotor pedig segít a villanymotornak a jármű hajtásában. Lassuláskor vagy fékezéskor a kinetikus energia elektromos árammá alakul, és az akkumulátorba töltődik vissza. Az akkumulátor egyébként sem tud lemerülni, mert a generátor nem engedi. Az elektronikus agy koordinálja a Prius menetstabilizáló rendszereit, sőt elektromosan működik a légkondi is.

A Toyota Prius környezetre gyakorolt hatása figyelemre méltó, de ma már személyautóként is megállja a helyét. Ha nálunk is sikerülne valamicskét a vám- és adóterhein enyhíteni, itt is labdába rúghatna.

Műszaki adatok

Jelleg: alsó-középkategóriás hibrid meghajtású limuzin. Elsőkerék-hajtás, elektronikusan vezérelt váltómű (E-CVT).

Hajtómű: Toyota Hibrid Szinergia Hajtás. Benzinmotor: soros, négyhengeres, 16 szelepes, VVT-i változó szelepvezérléses. 1497 cm3, 57 kW/77 LE 5000/percnél. Max. nyomaték 115 Nm 4000/percnél. Villanymotor: állandó mágneses szinkronmotor, üzemi feszültség 500 V. 50 kW/68 LE 1200-1540/percnél. Max. nyomaték 400 Nm 0-1200/percnél. Tömeg 104 kg. Akkumulátor: Panasonic EV Energy nikkel-metál hidrid, névleges feszültség 201,6 V. Kapacitás 6,5 Ah, tömeg 39 kg. Hibrid hajtáslánc: legnagyobb teljesítmény együtt 110 LE, legnagyobb közös nyomaték 478 Nm.

Fogasléces elektromos szervokormány, fordulókör átmérője 10,2 méter. Elöl hűtött tárcsafék, hátul tárcsafék, ABS, EBD, BA vészfékasszisztens, ECB elektronikusan vezérelt fékrendszer, E-TRC elektromos kipörgésgátló, VSC+.

Méretek, súlyok: hosszúság 4450 mm, szélesség 1725 mm, magasság 1490 mm, tengelytáv 2700 mm. Csomagtér 408 liter. Saját tömeg 1300 kg, megengedett össztömeg 1725 kg. Üzemanyag 45 liter.

Menetteljesítmények (gyári adatok): végsebesség 170 km/h, gyorsulás 0-100 km/h-ra 10,9 mp, fogyasztás 5/4,2/4,3 liter, tesztfogyasztás 5,8 liter.

Gazdasági adatok

Alapár (Prius Sol): 7 325 000 forint.

Alapfelszereltség: indításgátló, 6 légzsák, automata légkondicionáló intelligens kulcsrendszer, kulcskártya, elektromosan állítható, fűtött tükrök, magasságban állítható kormány, elektromos ablakemelők, tempomat, magasságban állítható vezetőülés, 7 colos érintőképernyő, kormányról vezérelhető JBL audiorendszer 6 lemezes CD-váltóval és 9 hangszóróval, ISOFIX, ködfényszóró, 16" könnyűfém felni.

Extrák: navigációs rendszer hangfelismeréssel, DVD-s adatbázissal 635 000 forint.

Garancia: 3 év vagy 100 000 km, 8 év vagy 160 000 km a hibrid rendszer elemeire.

Kötelező biztosítás (A0): 15 780 forint/negyedév (Allianz Hungária Biztosító Rt.).

Forrás: Toyota Motor Hungary Kft.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo