Toyota Prius - a barátságos hibrid

Magyarországra is megérkezett a Toyota Prius, a világ első, kompromisszumok nélkül vezethető hibridautója. A Priust 1997. decemberi japán bemutatója óta az európai szokásokhoz igazították, így erősebb lett, nem változott azonban tágassága, biztonsága, környezetbarát üzemelése.

Mindmáig 75 ezer darabot adtak el világszerte a Toyota Priusból, és úgy tűnik, a kereslet iránta töretlenül nő. Nem feltűnő autó a modern kocsik között. Tervezésénél arra törekedtek, hogy utastere hosszú és magas legyen, ámde túlnyúlásai rövidek maradjanak. A yarisosan rövid és lejtős motorháztető egységet alkot az áramvonalas karosszéria minden részével. Néhány ügyes megoldás, valamint a hátsó szárny segédletével a Prius légellenállási együtthatója 0,29 lett!

A Prius hamisítatlan családi autó, terjedelmes plüsskárpitozású ülésein öt felnőtt is kényelemben utazhat. Elöl a kézifék pedálformában a vezető bal lábához került, így száműzték a középső kardánboxot. Mivel a műszerfal sem lóg le mélyre, és a váltókar a kormány mellé, magasra került, az elöl ülők térérzete megnövekedett. Az üléspozíció ideális, az állíthatóság kitűnő, és a bent ülők térd- és fejtere is nagyobb az átlagosnál. Az első könyöklő, sajnos, műanyag, és alacsonyan van. Ez, látva a széles, kényelmes hátsó lehajtható támaszt, nagyon bosszantó. Az elektromos hajtás akkumulátorát a hátsó üléspad mögé szerelték, de olyan ügyesen, hogy szinte semmit nem von el a csomagtartó térfogatából. A műszerfalon a váltókartól eltekintve minden kezelőszerv a megszokott helyén van, a digitális középső sebességmérőre pedig könnyű rápillantani. Extra viszont az 5,8 col átmérőjű érintőképernyő, amely menet közben mutatja az energiaáramlást, a pillanatnyi fogyasztást, és a rádió is vezérelhető rajta.
A Toyota hibrid rendszer (THS) fő elemei az 1,5 literes benzinmotor, a nagy nyomatékú villanymotor és a generátor, amelyek együttműködnek az átmeneti energiatároló elem feladatát ellátó nikkel-fém hibrid akkumulátorral. Az autót a benzin- és villanymotor külön-külön vagy egyszerre mozgathatja, az elektronika a sebességtől és a terheléstől függően választja meg a két hajtás közötti arányt. A benzinmotor által termelt, valamint a lassításkor és fékezéskor keletkező többletenergia az elektromos hajtást szolgálja. Mindez átlagosan 5 literes fogyasztáshoz vezet, városban pedig verhetetlenné teszi a Toyotát (dugóban a villanymotor viszi a kocsit). A Prius ott a legkörnyezetkímélőbb, ahol az átlagos autó a leginkább környezetszennyező! A sofőr semmit nem érez vagy hall a THS működéséből, az annyira kiforrott. A kocsiszekrény menet közben nagyon csendes, ami a kiváló zajszigetelésnek is köszönhető. A gyorsulás abszolút meggyőző, a fékhatás azonnali, a futómű stabil, de nem szereti a rossz magyar utakat, a rugózás viszont kényelmes.

A Toyota Priust is 95-ös benzinnel kell feltölteni, és 30 ezer kilométerenként kell átvizsgáltatni, mint egy hasonló benzines autót, csakhogy fogyasztása 30-40, károsanyag-kibocsátása 40-50 százalékkal kisebb azénál. Sajnos, a megfelelő hatóságok nálunk még nem honorálják, ha egy autó környezetkímélő…


Műszaki adatok

Jelleg: alsó középkategóriás szedán. Önhordó acélkarosszéria. Keresztben álló orrmotor, elsőkerék-hajtás.

Hajtómű: 1. négyhengeres, soros, változó szelepvezérléses VVT-i benzinmotor. Hengerenként négy szelep. 1497 cm3, 53 kW/71 LE 4500/min-nál. Max. nyomaték 115 Nm 4200/min-nál. 2. állandó mágneses, 3 fázisú szinkron villanymotor. 33kW/44 LE 4500/min-nál. Max. nyomaték 350 Nm 400/min-nál. Fokozatmentes automata váltómű.
Fogasléces szervokormány elektromos rásegítéssel. Elöl belső hűtésű tárcsafék, hátul tömör tárcsa, ABS, EBD (fékerőelosztó). Elöl McPherson rugóstag-stabilizátorral, hátul torziós hídstabilizátorral. Kerékméret 5,5J x 14, gumiméret 175/65 R 14.

Méretek, súlyok: hosszúság 4315 mm, szélesség 1695 mm, magasság 1475 mm, tengelytáv 2550 mm. Csomagtér 390 liter. Üzemanyag 50 liter. Saját tömeg 1250 kg, össztömeg 1645 kg.

Menetteljesítmények (gyári adatok): csúcssebesség 160 km/h, gyorsulás 0–100 km/h-ra 13,4 s, fogyasztás (város/országút/átlag) 5,9/4,6/5,1 liter, tesztfogyasztás város 4,8–5,5, vegyes 5,9–6,2.


Gazdasági adatok

Alapár: 7 500 000 forint.

Európai alapfelszereltség: központi zár, indításgátló, 2 légzsák, dönthető kormányoszlop, elektromos ablakok, elektromosan állítható és fűthető tükrök, automata légkondicionáló, automata fényszóró-kapcsolás, tempomat, integrált rádió 4 hangszóróval, színre fújt lökhárítók, tükrök és hátsó légterelő, könnyűfém keréktárcsa, osztottan dönthető hátsó üléspad + navigációs rendszer.

Garancia: 5 év vagy 100 000 km a mechanikai elemekre, 3 év a fényezésre, 12 év átrozsdásodásra.

Szervizperiódus: 30 000 km.

Kötelező felelősségbiztosítás: 54 000 forint/év.

Casco biztosítás: 10 százalékos vagy 100 000 forintos önrésszel 339 864 forint/év, 20 százalékos vagy 200 000 forintos önrésszel 273 504 forint/év. (Allianz Hungária Biztosító Rt).


Forrás: Toyota Motor Hungary

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo