Az 1-es magán viseli a tipikus BMW-s ismertetőjegyeket, formai nyelvezete mégis új. Egyéni karakterét a sima felületekés az éles, nyújtott vonalak összejátszása adja. 1933 óta mindegyik BMW tartozéka a kettős vese alakú hűtőrács, így az új 1-esé is, modern formában.
Karosszériájának alaktényezője mindössze 0,29, így szinte hasítja a levegőt. A hosszú motorháztető, az erősen kidomborított kerékjáratok, a határozott vállvonal, az agresszív első fényszórók és a hátratolt utastér a C oszlop jellegzetes, úgynevezett Hofmeister hurokjával sportos, mokány kiállásúvá teszi a kis BMW-t.
Hiába a BMW 1-esé a szegmens leghosszabb tengelytávja (2660 mm), a hosszában beépített motor értékes centimétereket rabol el az utaskabintól, a hátsókerék-hajtás pedig a hátsó térből. Elöl jól el lehet helyezkedni, a hátsó üléssor viszont túl szűk. A két hátsó oldalajtó szélesre tárható, ám lefelé drámaian elkeskenyednek, megnehezítve a bejutást és a lábak behelyezését. Elöl persze az optimális állású és négy irányban állítható kormány, a középen elhelyezkedő pedálok és a tág határok között variálható ülés révén pillanatok alatt előáll a kényelmes vezetési helyzet (kár, hogy ülésmagasság-állításnál fel kell emelkednünk a székből). Az ülések mélyre süllyeszthetők, de az ember a kis ablakfelületek miatt inkább magasabban ül. Az autó így összességében inkább három-, mint ötszemélyes.
A műszerfal jól áttekinthető, sportosan minimalista, egyszóval vezetésközpontú. Az anyagminőség jó, az összeszerelés minősége példás.
Az 1-es menettulajdonságai kétséget sem hagynak afelől, hogy vérbeli BMW-ről van szó. Az első a kormányzott tengely, a hátsó pedig a hajtott, így hajtási befolyásokról szó sem lehet. Mindamellett az autó súlyelosztása a tengelyek között tökéletes, új, könnyűszerkezetes és korszerű a futómű, az erővel forgatható kormány pedig hiteles visszajelzéseivel maga az etalon. Az átlag feletti vezetési élményhez persze szükséges az 1-es paletta jelenlegi legerősebb és legjobb közös gyűjtőcsöves turbódízelmotorja is. A nyers erő és a hihetetlenül kulturált működés mosolyt csal a pilóta arcára. A változó geometriájú turbótöltős motor szinte alapjárattól tol, és gond nélkül elpörög a piros mezőig. A váltó a határozott kézmozdulatoknak engedelmeskedik, pontosan jár, bár kapcsolási és az egyes fokozatok útjai kicsit hosszúak. A BMW 1-es lézerpontossággal irányítható, jól fekszi az utat, futóműve feszes és remekbe szabott, a menetstabilizáló rendszert kikapcsolva azonban, különösen nedves útszakaszon, nem árt az óvatosság. Hirtelen irányváltáskor könnyen elfordítja a farát, s ne feledjük, 340 newtonméter ostromolja a hátsó tengelyét. Máskülönben az aktív és a passzív biztonság összes ma elérhető szerelvénye benne van, alapáron.
A BMW nagy reményeket fűz az új 1-es sorozathoz, de magas alapára és borsos extraárai miatt bizonyára nem nálunk adják el belőle a legtöbbet. Vásárlói elsősorban a BMW rajongótáborából kerülnek majd ki, akik a kompakt osztályban is a kuriózumot keresik.
Örömmel láttuk viszont a klasszikus dupla műszeregységet, és a középkonzol is kissé a vezető felé fordul. A motor a Start gombbal kel életre, és a hagyományos helyett toll és elem nélküli, jeladós kulcsot kapunk az autóhoz
Műszaki adatok
Jelleg: kompakt ötajtós ferde hátú autó. Önhordó acélkarosszéria. Hosszában álló orrmotor, hátsókerék-hajtás. Hatfokozatú, kézi kapcsolású váltómű.
Hajtómű: soros négyhengeres, common rail befecskendezéses dízelmotor VNT turbótöltővel. Hengerenként négy szelep. 1995 cm3, 120 kW/163 LE 4000/percnél. Max. nyomaték 340 Nm 2000/percnél.
Hidraulikus fogasléces szervokormány, fordulókör átmérője 10,7 méter. Elöl és hátul belső hűtésű tárcsafék, ABS, CBC kanyarfék-szabályozó, ASC kipörgésgátló, DSC, DTC, DBC vészfékrásegítő. Két alsó lengőkaros, rugóstagos alumíniumfelfüggesztés elöl, öt lengőkaros, könnyűszerkezetes acélfelfüggesztés hátul.
Méretek, súlyok: hosszúság 4227 mm, szélesség 1751 mm, magasság 1430 mm, tengelytáv 2660 mm. Csomagtér 330/1150 liter. Saját tömeg 1340 kg, terhelhetőség 500 kg. Kerékméret 6,5J x 16, gumiméret 195/55 R 16. Üzemanyag 50 liter.
Menetteljesítmények (gyári adatok): csúcssebesség 220 km/h, gyorsulás 0-100 km/h-ra 7,9 mp, fogyasztás 7,7/4,6/5,7 liter, tesztfogyasztás 7,5 liter.
Gazdasági adatok
Alapár (120d): 6 850 000 forint.
Alapfelszereltség: központi zár, EWS III indításgátló, 6 légzsák, fedélzeti számítógép, állítható magasságú vezetőülés, elektromos ablakemelők, 4 irányban állítható kormány, motoros külső tükrök, matt titán belső díszítőelemek, műbőr váltó- és kézifékkar, rögzítőhorgok a csomagtérben, hazakísérő fény, kétfokozatú féklámpák, Morié szövetkárpit, defektmentes gumiabroncsok.
Extrák (bruttó, forint): állítható magasságú utasülés 14 100, első kartámasz 42 400, elektromos deréktámasz elöl 76 300, automata klíma 424 100, multifunkciós kormány 42 400, tükörcsomag 65 000, ködfényszóró 56 600, xenonlámpa 149 900, parkolóradar elöl-hátul 197 900, Business CD-rádió 169 700, kulcs nélküli nyitás és indítás 169 700, tempomat 70 700, levehető vonóhorog 212 100.
Garancia: 2 év általános garancia km-korlátozás nélkül, 12 év átrozsdásodásra, 3 év a fényezésre.
Forrás: BMW Magyarország Kft.