Tanuljunk meg kérni! - Fund-raising, avagy a profi adományszerzés

Mindkét félre ráfér a szakmai ismeret. Arra is, aki ad, s arra is, aki kér. Egymástól rabolnak el értékes időt felkészületlenségükkel. A fund-raising, vagyis a forrásteremtés elismert szakma világszerte, a PR egyik nagyon fontos területe. Tőlünk nyugatra nagyon is megbecsült képviselői iskolákban tanulják fogásait, technikáit, kommunikációját.

Hogyan lehetne elterjeszteni a forrásteremtés kultúráját Magyarországon? Erről beszélgettünk Dóka Ágnessel, a GGK Direct PR ügynökség vezetőjével, aki Kanadában tanulta ki ezt a szakmát.

- Úgy tapasztalom, hogy még nem tudunk igazán kulturáltan kérni, s szervezetten adni, holott a hazai cégek többségénél, és nem csak a multinacionális cégek itteni vállalatainál, már megjelent a társadalmi felelősségvállalás és környezetük segítésének szándéka.
- A probléma a tapasztalatlanságból ered. Az adományokra alapot elkülönítő cégektől az adakozás örömét előbb-utóbb elveszik a felkészületlen, szándékaikat világosan megfogalmazni képtelen kérelmezők, akik így „zaklatják” az adományozó szervezet munkatársát, rosszabb esetben első számú emberét. Az adományra szorulók többsége még mindig azt hiszi, hogy ha ismeretség révén eljut a legfőbb döntéshozóig, nagyobb az esélye, mint az ismeretlen kérelmezőnek. Úgy vélik, legyen ez utóbbi bármilyen felkészült ötletekben, lehet kidolgozott pályázata az adományozó érdekeire épített érvrendszerrel, úgysem érhet el sikert. S az is igaz: nehezen boldogulnak még a felkészült adománygyűjtők is, ha az adományozónak nincs világos célrendszere, pontosan meghatározott támogatandó területei.
- Miben különbözik a fund-raising a többi pénzszerzési módtól, amellyel szponzorokat, adományozókat, támogatókat nyernek meg?
- A fund-raising alapelve, hogy az adományozó a pénzéért mindig kapjon valamit cserébe. A hajléktalanok lapjának megvételével egybekötött támogatás vagy adományszerzés képeslap-árusítással a gyermekalapítványok javára, ezek klasszikus fund-raising technikák. Mit kaphat az adományozó cserébe? Jó érzést, hogy adhat; ez az első számú hozadék, felmérések igazolják. Nyilvánosságot. Egyéni, számára fontos előnyöket. Kizárólagosságot. És természetesen valamilyen értéket képviselő szolgáltatást is.
- Mintha keveredne a szponzoráció és az adományozás…
- Nem véletlenül. A fund-raising ezek kombinációjára is kiváló. Kanadában például egy gyermekkórház évente megrendezett adománygyűjtése a „sárga kacsa” elnevezésű akció: több ezer műanyag kiskacsa versenyt úszik a várost átszelő folyón. Sorszámukat meg lehet vásárolni - ez az adomány -, s a győztesként befutó kacsák „tulajdonosai” értékes, szponzorok által felajánlott nyereményhez jutnak. A szponzori titulusért nagy a harc, a média ráállt az eseményre, turisztikai látványosság lett a kacsaúsztatás, s a tetejében még izgalmas is. Sportrendezvények, szórakoztató estek révén történő pénzgyűjtést, ügyhöz kötött támogatást - például egy cég termékeinek megvásárlásával gyűlik az adomány -, direct mail-akciókkal lebonyolított fund-raisinget ismerünk, de egy sincs, amely ne lenne pénzigényes. Tehát valamit áldozni kell az adományok megszerzéséhez.
- Hogyan kell kérni? Lehet-e tanítani a kérés mesterségét?
- Kanadában például mélyen beépült az oktatási rendszerbe az adománygyűjtői gondolkodásmód, már a pici gyerekeket is tanítják a társadalmi felelősségvállalásra. Nálunk még kultúrát kell teremteni. Ezért is tartom hatalmas jelentőségűnek a Gyermely Rt. iskolaprogramját. Ez a tisztán hazai tulajdonú cég 1997-ben indította el támogatási programját az anyagilag korlátozott helyzetű általános iskolák számára, jelentős összegeket áldozva, pusztán a segítés szándékával. A vállalat vezetői, látván, hogy még nagyobb segítség, ha „hal helyett hálót” adnak, idén, a GGK Direct PR segítségével új programot kezdeményeztek. Adományszervezői tréningeket indítottunk azoknak az iskoláknak, amelyek meg akarták tanulni a fund-raising szakmáját. Összesen 3448 iskolát kerestünk meg - köztük az összes magyarországi általános és több szakirányú középiskolát -, s minden jelentkezőt, szám szerint 431 főt beiskoláztunk. A tréningen részt vevő pedagógusok, iskolaigazgatók, -helyettesek felismerték az iskolamenedzselés jelentőségét a forrásgyűjtésben, s ami a legfontosabb: hatalmas szemléletváltáson estek át. Már nem gondolják azt, hogy alárendelt partnerként kell pénzért kuncsorogniuk. Megtanulták, hogyan legyenek tisztában saját értékeikkel, s ha profi módon készítik el ajánlatukat, alaposan megismerve a potenciális adományozó érdekeit, akkor a siker nem marad el. Ráadásként a Gyermely Rt. segítségével fund-raiserré lett szakemberek megmutathatták újonnan szerzett tudásukat abban a pályázatban, amit az rt.-nek nyújtottak be pénzügyi és természetbeni támogatása elnyeréséért: négymillió forint és egy tonna tészta került a legjobb helyekre.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo