Szabad az áram

Az energiapiac megnyitását lehetővé tevő törvény részletes vitáját ugyan tavaly márciusban megkezdte a parlament, de annyi kérdés merült fel, hogy a miniszterelnök leállíttatta a munkát. Most úgy tűnik, a tavaszi ülésszakon ismét napirendre kerül.

A gáz-, a benzin-, a gyógyszerárak állam kontra magánvállalatok vitája még el sem csitult, februárban új feszültséget hozott a villamosenergia-szolgáltatók és kizárólagos állami partnerük, a Magyar Villamos Művek Rt. között a bejelentett áremelés: a szolgáltatóknak ugyanis csak 6, míg az MVM-nek 13 százalék emelést engedélyezett a hatóság. Ez a vita néhány év múlva már biztosan nem ismétlődhet meg, hiszen 2002-től 2010-ig fokozatosan meg kell nyitni a hazai villamosenergia-piacot a külföldi versenytársak előtt. Hol tart most ez a folyamat? Az energiapiac megnyitását lehetővé tevő törvény részletes vitáját ugyan tavaly márciusban megkezdte a parlament, de annyi kérdés merült fel, hogy a miniszterelnök leállíttatta a munkát, és a tervezetet kiegészítésre visszaadta a beterjesztő Gazdasági Minisztériumnak. Azután pedig a témát altatták. Most úgy tűnik, a tavaszi ülésszakon ismét napirendre kerül, bár – mint cikkünkből kiderül – még mindig bőséggel vannak tisztázandó pontok.

A hazai energiapiac egynegyedén nem egészen egy év múlva érvényüket vesztik a kötelező hatósági szabályok. 2002. január elsejétől a nagyfogyasztók – válogatva a kereskedők ajánlatai között – maguk dönthetik el, kinek az árai és biztonsági kritériumai felelnek meg igényeiknek. Legkésőbb 2010-től pedig ugyanez igaz lesz a lakosságra is. Az energiapiacnyitás folyamatát, főbb kérdéseit Vinkovits Andrással, a Gazdasági Minisztérium vezető energetikai szakértőjével tekintettük át.

– Az elmúlt két-három évben hol fölgyorsult, hol lelassult az energiapiac szabályozásával kapcsolatos kormányzati munka. Most hol tartanak?

– A kormány 1999 nyarán elkészítette és közzétette az energetika általános üzleti modelljét, majd ezzel összhangban, a Gazdasági Minisztériumban kidolgoztuk a villamosenergia-törvény tervezetét. Ezt a kormány tavaly márciusban be is nyújtotta a parlamentnek, ám az általános vita során olyan sok kérdés merült föl, hogy a miniszterelnök megállította a törvény vitáját, és a piac működésére, a befagyott költségek mértékére és más, főbb pontokra részletesebb fejlesztési elképzeléseket kért. Majd ezek is elkészültek, és szeptemberben, októberben összeállt a részletes villamosenergia-modell, amely a minisztérium holnapján (www.gm.hu) olvasható. Ez már, a törvényen túlmutatva, olyan részletességű, hogy a kormányrendeletek kidolgozásához is támpontot nyújt. A munka során tíz évre prognosztizáltuk a várható energiafogyasztást és az árakat.

– Az energiaárakat? Nemhogy tíz, két évre sem meri senki megmondani, hogy mennyibe kerül majd egy hordó olaj!

– Valóban nem, és nem is erről van szó. Amire mi vállalkoztunk, az az, hogy összehasonlítjuk, miként változhatnak a hazai energiaárak, ha megnyitjuk a piacot, illetve ha nem. A kőolaj ára és a dollár–euró várható aránya természetesen nem mondható meg, de ezek mind a versenypiacra, mind a kötöttre hasonló módon hatnak; tehát ezek hatását kiszűrve végeztünk érzékenységi vizsgálatokat. Megállapítottuk, hogy a piacnyitás a nagyfogyasztók esetében árcsökkentő hatású lesz, a kisebb fogyasztók esetében pedig az áremelkedés mértéke csökkenhet. Továbbá, hogy a piacnyitáskor megjelenő átállási költségek mértéke várhatóan jóval kisebb, mint amekkora költségcsökkentés érthető el általa.

– Úgy tudom, hogy a várható energiaigényeket kissé túlbecsülték.

– Korábban, az energiaszektor privatizációjának idején, valóban magasabb energiafogyasztással számolt a gazdaságirányítás, mint ami bekövetkezett. Ezt azonban már 1998–99-ben korrigáltuk, és azóta jóval szerényebb növekedésre számítunk. Van annyi hatékonysági tartalék az energiafogyasztásunkban, ami ellensúlyozza a termelés növekedésével járó többletfelhasználást. Így a jelenlegi kapacitásokból 2005–2006-ig megfelelő mennyiségű villamos energia áll rendelkezésre, természetesen a nemzetközi előírásoknak megfelelő szükséges tartalékokkal együtt. Ezt követően 2010-ig pedig mintegy 700 megawatt kapacitásbővítésre lesz szükség. De ezt a mennyiséget is nagyrészt fedezik majd az üzleti alapon épülő erőművek, mint a kispesti Főnix erőmű, a BorsodChem bejelentett beruházása, tehát ez a többletigény hazai termeléssel kielégíthető lesz.

– És a paksi atomerőmű reaktorainak közelmúltban elhatározott „életben tartása” nem tartozik ide?

– Nem, hiszen Paks eredeti életciklusa 2014-ig szólt, és ezt hosszabbítják meg, tehát ez jóval későbbi kihatású dolog.

– Az energiatörvényben és az energetikai üzleti modellben mi biztosítja a piac szereplői számára a versenysemlegességet?

– Ahhoz, hogy kínálati piac jöjjön létre, ami az energiaárak csökkentéséhez vezet, valóban versenysemleges környezet kell. Jelenleg az összes erőmű kapacitása – a hatóságilag szabályozott rendszer természetéből adódóan – a Magyar Villamos Művek Rt. szerződéseivel van lekötve. Tehát ezeket a hosszú távú szerződéseket újra kell, újra lehet majd tárgyalni azért, hogy az erőművek az MVM-től függetlenül is meg tudjanak jelenni a piacon.

– Ez azt jelenti, hogy piacnyitáskor az erőművek nem függnek majd az MVM-től, illetve megfordítva, hogy az MVM nem garantálja majd a kapacitásaik lekötését?

– Ez 2003–2004 körül fogja éreztetni a hatását, és azt jelenti, hogy az MVM által lekötött energiamennyiség csökkenhet, illetve hogy az árak is csökkenni fognak.

– De mitől?

– Attól, hogy a nagyfogyasztók, illetve a kereskedők a fogyasztóik részére importálhatnak is villamos energiát, mégpedig a teljes fogyasztásuk 50 százalékáig.

– Miért a fogyasztókhoz és nem a kereskedőkhöz kötik az importjogot?

– Mert a kereskedők szakosodhatnak, kicsi vagy nagyfogyasztókra, esetleg lesz olyan is, aki nem is akar belföldön szolgáltatni; tehát a biztos pont a fogyasztó, akinél a nap végén meg lehet nézni, hogy ténylegesen mennyi energiát használt el, és annak hány százaléka import, és hány százaléka hazai.

– Jó, de ezt nála is csak utólag lehet megnézni. Akkor előre nem lehet tudni, hogy ki mennyit importálhat.

– Évszakokhoz kötődő negyedéves periódusokat csinálunk, és az éppen aktuális import meghatározásához az előző év azonos időszaka lesz a meghatározó, amit korrigálunk az előző negyedév és a megelőző esztendő előző negyedévének a hányadosával. Ez megközelítően pontos adat a tárgynegyedév várható energiafogyasztására.

– És az új piaci szereplők, akiknek nincsenek bázisadataik, egy évig nem importálhatnak?

– De igen, három hónapos eltolással igénybe tudják venni az importot. Azok pedig, akik ki akarnak lépni a piacról, mert annyira lecsökken a villamosenergia-fogyasztásuk, hogy nincs szükségük importra, egy periódusnyi késéssel tehetik ezt meg.

– Nagyon bonyolultnak tűnik.

– A rendszer teljesen automatizálható.

– Visszatérve a törvénytervezethez, még mindig nem látom világosan, hogy mi az, ami biztosítani fogja a versenysemlegességet a liberalizált energiapiacon.

– A javasolt módosítások között több olyan szerepel, amelyek megakadályoznák a piaci erőfölénnyel való visszaélés lehetőségét azoknál is, akiknél természetes monopóliumok maradnak. Hiszen abban mindenki egyetért, hogy a piacnyitás nem járhat együtt párhuzamos hálózatok kiépítésével, hanem kötelezni kell a hálózatok tulajdonosait arra, hogy nemcsak az erőművek, illetve a fogyasztók, hanem úgynevezett harmadik felek, a kereskedő-szolgáltatók is hozzáférjenek az adott infrastruktúrához. Magyarországon az országos gerinchálózat az állami MVM Rt. tulajdonában van, míg az elosztóhálózatok a privatizált szolgáltatókéban. A törvény – és az uniós direktíva szerint – ez utóbbiaknak a hálózati és a kereskedői tevékenységet ketté kell választaniuk. A hálózati szolgáltatóra vonatkozóan továbbra is megmarad a szabályozott hatósági ár, míg a verseny a kereskedői tevékenység piacán alakul ki valójában. S itt szeretnék egy gyakori félreértést eloszlatni! A törvény parlamenti elfogadása – a tavaszi ülésszakra várható – még nem jelenti azt, hogy akkor ténylegesen megnyílik a piac. A kormány joga, hogy meghatározza az ütemet. S ez jelenleg a következő: 2002 elején részlegesen megnyílhat a piac, majd a nagyfogyasztókkal kezdve jutunk el több lépcsőben a kicsikhez. Tehát lesz egy időszak, amikor a verseny és a hatósági szabályozás párhuzamosan van érvényben. A versenypiacra való kilépés éppen ezért az érintetteknek ekkor még csak lehetőség, de nem kötelező, sőt visszalépni is lehet, ha valaki rájön arra, hogy nem éri meg a többletköltség, a pluszmunka.

– Eldőlt már, hogy ki minősül nagyfogyasztónak?

– A piac 25 százalékát nyitnánk meg 2002-ben, így 19 gigawattóra éves fogyasztás lesz a határ; 36 százalék 2003-ban. Majd a következő lépés attól függ, hogy az Európai Unió milyen irányba halad, illetve hogy itthon mik lesznek az első tapasztalatok. Az biztos, hogy 2010-re el kell érni a teljes piacnyitást.

– Hol tartunk most az unióhoz képest?

– Az EU-országok többsége 1999-ben kezdte a piacnyitást, majd 2000-ben 67 százalék volt az átlag, de ezen belül Németország, Norvégia, Anglia például már elérte a száz százalékot, míg többek között Franciaország, Hollandia a 36 százalékos minimumkövetelmény közelében teljesített. Az EU-ban, a most bejelentett álláspont szerint, 2003-ban minden nem lakossági villamosenergia-fogyasztót fel kell jogosítani a szabad vásárlásra, 2004-ben pedig minden földgázfogyasztót, majd 2005-ben a lakossági fogyasztók teljes körét. Nálunk a gyorsabb változat szerint a 67 százalékos szintet – ami a nem lakossági fogyasztók teljes köre – 2004-ben érjük el, és 2005-ben a teljest, tehát egy óvatos, de biztos kezdéssel indulunk. A piac működési rendjét sokkal egyszerűbb ugyanis kialakítani pár száz vagy pár ezer fogyasztónál, mint mindjárt 25 ezernél vagy 5 milliónál.

– Igényel-e valamilyen felkészülést a piacnyitás a fogyasztóktól?

– Igen, hiszen képessé kell válniuk az ajánlatok bekérésére, tudniuk kell, kik a szolgáltatók, és az ár mellett az ellátás biztonsága szempontjából is mérlegelniük kell, hogy melyik ajánlat a legkedvezőbb.

– Aki nyomon követte az energialiberalizáció eddigi előkészítését, azt tapasztalhatta, hogy komoly szakmai viták zajlanak önök és a szolgáltatók között. Minek tudja ezt be elsősorban?

– Az energiaszektorban nagyon sok, nagyon erős érdekcsoport van, hiszen egy erőmű teljesen másfajta szabályozásra vár, mint a szolgáltató, míg a fogyasztó megint mást szeretne. Az állam feladata tehát az, hogy lehetőség szerint az érdekcsoportok között kompromisszumot teremtsen. Majd néhány év múlva derül ki, hogy sikerült-e.

*

Árverseny, importkorláttal
A magyar piacon működő hat energiaszolgáltató különböző lelkesedéssel, de egyaránt várja a hamarosan rájuk köszöntő versenyt. Egyedi szerződésekkel, kedvezmények nyújtásával, különleges ügyfélszolgálattal, ingyenes energetikai tanácsadással igyekeznek elsősorban a nagyfogyasztókat, majd fokozatosan a kisebbeket és a lakossági fogyasztókat is magukhoz kötni. Hiszen abban biztosak – mondja a Piac és Profit kérdéseire válaszolva Boross Norbert, a Budapesti Elektromos Művek (Elmü) Rt. kommunikációs igazgatója –, hogy a piacnyitás után a jelenleginél kevesebb hálózati szolgáltató, de jóval több energiakereskedő cég lesz. Az, hogy a meglévők közül ki nyer, és ki veszít a változással, elsősorban az árversenyben dől el, vagyis hogy kinek sikerül minél olcsóbban beszereznie az energiát. Ma a külpiacokon – ami a magyar fogyasztó számára szóba jöhet: Csehországban, Ukrajnában, Lengyelországban, Horvátországban, Ausztriában stb. – van az MVM Rt. árainál lényegesen kedvezőbb ajánlat – teszi hozzá az Elmü igazgatója. Aki figyeli a világ energiatőzsdéit is, az meg van győződve róla, hogy az energiaágazatban is a portfólió-menedzsment működne a leghatékonyabban. Csakhogy a villamosenergia-törvény tervezetében szereplő, a fogyasztáshoz kötött ötvenszázalékos importlimit – amiről a szolgáltatók még azt sem tudják, hogyan is fog működni a gyakorlatban – ezt nem teszi lehetővé.

*

Árháború
Félrevezető a szó: árháború. Hiszen a hat villamosenergia-szolgáltató és állami partnerük, a Magyar Villamos Művek (MVM) Rt. közötti vita nem a versenyben egymás alá ígérgető cégek árcsökkentéséről szól, hanem arról, hogy a kormány a magáncégeknek 6, míg az őket árammal kizárólagos joggal ellátó MVM Rt.-nek 13 százalékos árnövekedést engedélyezett 2001-ben. Február végére pedig kialakult az a helyzet, hogy a szolgáltatók – mivel számításaik szerint a 7 százalékpontnyi különbség miatt idén 22 milliárd forintot veszítenek – megtagadták az új áron történő fizetést, és (legalábbis lapzártánkig) a tavalyi árakon egyenlítették ki az MVM számláit. Ebből néhány hét alatt több milliárd forint tartozásuk halmozódott fel.

Az is igaz, hogy az MVM Rt. még így is 7 százalékkal drágábban (!) vásárolja az áramot a zömmel magánkézben lévő erőművektől, mint amennyiért továbbadja; ez neki évi 55 milliárd forintos veszteséget jelent.
Van-e megoldás? A kormány, illetve megbízásából az Energiahivatal – a fogyasztók érdekeinek védelmében – a hatályos törvény szerint négyévenként jogosult felülvizsgálni a hatósági energiaárakat. Most ez történt. Ez a vita lezajlott négy évvel ezelőtt is.

Négy év múlva pedig… remélhetően már nem kerül rá sor. Addigra ugyanis, ha nem is száz százalékban, de nagymértékben liberalizált lesz a villamosenergia-piac.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo