Az új Ibiza ezúttal valóban értelmet adott a márka "auto emocion" jelmondatának. A modell immár kategóriájának legsportosabb képviselője; Luc Donckerwolke a karosszériát merészen futó, éles vonalakkal "szabdalta fel", melyek az érzelmekre hatnak.
Színt jelent a tömegben
A kocsi orra meghökkentő és agresszív - trapézformájú alsó elemmel, méhsejt mintázatú rácsok és szúrós tekintetet lövellő fényszórók -, profilból pedig igazán egyedi. Különleges a hűtőmaszkból kiinduló és folyamatosan lejtő karaktervonal csakúgy, mint a hátsó lámpákból kiinduló, feljebb húzódó másik, egyenesebben tartó él. Amikor az első fotók megjelentek a szériakivitelű Ibizáról, nem tetszett a látványa, furcsának találtam a keresztül-kasul futó éleket rajta. Most egy hétig vezettem, alaposan szemügyre vettem közelről és távolról egyaránt, felfedeztem benne a kidolgozottságot, s megállapítottam, igenis szép autó ez. Színt jelent a szürkülő tömegben. Bármilyen szögből kellemes látvány, csupán a farát nem sikerült teljesen harmonikusan kialakítani. A csomagtér-ajtó pereméig minden rendben van, a kidudorodó és viccesen magas lökhárító azonban nem illik ide. Hátulnézetből egy kicsit szerencsétlenül fest, ágaskodik, mintha terepjáró volna. A lökhárító aljára csavartak még egy ronda fekete műanyag elemet is, aminek sok gyakorlati hasznát nem látom.
A formai játszadozás áldozatául esett az utastér, ugyanis hiába nyúlt meg az autó és ezzel párhuzamosan a tengelytávja, az Ibiza hátul keskenyebb és alacsonyabb elődjénél, emellett lábtere sem lett bővebb, csupán az első háttámlák kialakítása okosabb. A hátsó traktus 175-180 centiméteres magasságig kényelmes - így az európai átlagnak megfelel -, a plafon azonban mindenképpen közelebb van, mint az elődben. A csomagtartó 25 literrel nőtt, immár 292 literes, ami megfelel a kategória átlagának. Előnye még, hogy kiválóan rakodható. Elöl prímán el lehet helyezkedni, bőséges a tér. Az alapkivitelű ülések is remek kialakításúak, megfelelően körülölelik a testet, ülőlapjuk üdvözítően hosszú. Eggyel nagyobb méretű autóban is megállnák a helyüket. Gyorsan személyre szabható a "munkahely", kézre esik a kormánykerék és a váltókar is. Előbbi fogása kifejezetten jó.
Ha körbenézünk a beltérben, összességében pozitívabb a benyomásunk, de sajnos még mindig a spórolás volt a mérnökök egyik mozgatórugója. Mindenképpen örömteli, hogy nem a kopár feketeség az uralkodó, viszont nagy arányban találkozunk barátságtalan műanyagokkal. A klímaberendezés és a rádió fényes fekete panelje nem volt a legszerencsésebb választás, ugyanis meglátszik rajta minden ujjlenyomat, és bazári hangulatú. Persze nagyobb baj, hogy a rádióról lefelejtették az előre beállított csatornák közötti váltásra szolgáló, klasszikus számozott gombokat. Nekem napok alatt sem sikerült teljesen kiismernem az audiorendszert, feleslegesen bonyolult a kezelése. A kormányra telepített audiovezérlő sincs kényelmesen elérhető helyen. Érthetetlen továbbá, hogy például az ajtózáró és -nyitó gombokat, a hátsóablak-fűtés kapcsolóját és a sokat használt elakadásjelzőt miért a váltókar elé helyezték. Lehajtott állapotában a könyöklő akadályozza a kézifék használatát. Ezek bosszantó, de megszokható dolgok, az Ibiza ettől még nem rossz autó. Értékelhető például, hogy a térd nem ütközik a középkonzolba, s jó rátekinteni a sportos hangulatú csőműszerekre, az autó karakteréhez szintén jól passzoló, egyedi kormánykerékre, a tetszetős kialakítású váltókarra.
Remek kombináció
Menet közben azonban az új Ibiza egy ponton sem okoz csalódást. Ahogy azt a spanyol márka autóitól megszokhattuk, a futómű a komfortos és a sportos beállítás remek kombinációját adja; a kocsi bizalomgerjesztően stabil, nincsenek éles terhelésváltásai, nem táncol az úton. Mondhatnánk azt is, a futómű túlméretezett az 1,4 literes, 86 lóerős motorhoz, ami megnyugtató dolog. Az Ibizát gyakorlatlan sofőrök sem tudják kihozni a sodrából. Príma a kormányzás is, de még jobb az ötfokozatú váltó, mely lézerpontosan és finoman kapcsolható. A kar hosszú úton jár ugyan, de a gyors váltásokat is zokszó nélkül tűri.
A 86 lóerős, 16 szelepes benzinmotor korrekt darab, pörgetve jó kis morgós hangja van, s mivel az Ibiza könnyű autó, fürgén mozgatja azt. Az átlagos igényeket ez az erőforrás is bőven kielégíti, az esetek többségében ennél nagyobb teljesítményre nincs szükség. Autópályán könnyen tartható a 140/150 kilométer/órás sebesség is. A 86 lóerős maximális teljesítmény 5000-es fordulatszámon jelentkezik, a motor körülbelül 4000-es fordulatszámtól kezd élni. A tesztautóban átvételkor alig 1500 kilométer volt, az átlagfogyasztás mégis 7,3 literre adódott, sűrű légkondihasználat mellett. A gyárilag megadott 6,2 literes fogyasztást csakis városon kívül lehet elérni, bár óvatosan autózva hozni lehet a 6,5-6,8 literes átlagot is, ami nagyon kedvező.
Az új SEAT Ibiza 2 799 000 forinttól vásárolható meg Magyarországon, az 1,4-es Reference alapváltozat 3 141 000 forintba kerül. A gazdagabb felszereltségű Ibiza 1,4 Stylance ára 3 344 000 forint, a sportcsomagosé 3 489 000. A konkurensek is hasonló ársávban mozognak.