Sok utazási iroda esik áldozatul

Már korábban is érezhetők voltak intő jelek – mondja dr. Bottyán Éva, az Atlas World Travel Kft. ügyvezető igazgatója. Hiszen míg négy-öt évvel ezelőtt a cégek megengedhették maguknak, hogy különböző szakmai utakra befizessék az alkalmazottaikat, az utóbbi időben már egyre kevésbé, és ugyanígy csökkent a konferenciaturizmus is. A szeptember 11-ei események a keresletcsökkenési folyamatot csak felgyorsították.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az utazási szakma rendkívül érzékeny a makrogazdasági és politikai változásokra, és most nagyon nehéz tervezni – reagál az ügyvezető arra a kérdésünkre, hogy van-e recessziós stratégiájuk. Minden üzleti évre, így jövőre is, két tervet készítenek: az egyik optimális, a másik rizikófaktorokkal tűzdelt, mérsékeltebb változat. Bizakodóak, de az ügyvezető meggyőződése, hogy nagyon sok utazási iroda vétlen áldozata lesz a recessziónak. Ők maguk mit tehetnek? Alvállalkozóik, a szállodák, a légitársaságok, a busztársaságok megpróbálják még jobban összehangolni velük a tevékenységüket. De vélhetően hamarosan a szállodák egy része is csődbe jut…

Dr. Bottyán Éva azt gondolja, a magyar kormány magára hagyta az idegenforgalmat. Szerettek volna áthidaló hitelekhez vagy pályázat révén állami támogatáshoz jutni, hiszen nehéz helyzetüket nem hibás gazdálkodásuk okozta, de az illetékes tárcánál zárt kapukra találtak. Azt a választ kapták, hogy minden gazdasági ágban érezteti hatását a világgazdasági és az amerikai recesszió. Az ügyvezető azonban úgy véli, hogy nem egyforma mértékben. Hiszen a légitársaságok – amelyek már évek óta érdekközösségekbe, érdekszervezetekbe tömörülnek, melyekben az amerikai légitársaságok jelentős szerepet játszanak – csődje kifejezetten az idegenforgalmat terheli.

Utazási bizalmi válság

Kovács István, a Hyatt Regency vezérigazgatója elmondta: már szeptemberben érzékelték a visszaesést az egy évvel ezelőtti, szeptemberi forgalomhoz képest, ez mintegy huszonöt százalék volt. Októberre pedig tovább csökkent az érdeklődés, s az előző évihez képest már negyvenszázalékos volt a különbség.
Az általános gazdasági recesszió, különös tekintettel a terrortámadásra, talán legerősebben az idegenforgalmat, s ezen belül az utazáshoz közvetlenül vagy közvetve kapcsolódó területeket érintette. Kovács István szerint a szállodaiparban legerősebben az ötcsillagos, luxus vendéglátóhelyek sínylették, illetve sínylik meg az utazással kapcsolatban világszerte kialakult bizalmi válságot, hiszen ezeket a helyeket elsősorban USA-beli és japán vendégek veszik igénybe.

A vezérigazgató tájékoztatott arról is, hogy lehetőségeikhez képest akciókkal, kedvezményekkel, bizonyos költségek lefaragásával igyekeznek ellensúlyozni a recessziót, de egyben utalt a Magyar Szálloda Szövetség álláspontjára, amely szerint szükségesnek tartanak egy mihamarabbi, átfogó, államilag finanszírozott reklámkampány beindítását. Mint mondta, ebben nincs is vita, legfeljebb a mikor és mennyi kérdésében nem jutottak még közös nevezőre. A Magyar Turizmus Rt. éves keretéből már átcsoportosított erre a célra hetvenmillió forintot. De ez kevésnek tűnik annak eléréséhez, hogy a Magyarországhoz közelebbi államokból, így például Ausztriából, Svájcból, Olaszországból nagyobb turisztikai érdeklődés mutatkozzék hazánk iránt.
Kovács István úgy véli, hogy a jelenlegi bizonytalan és recessziós helyzetből talán a jövő év közepétől várható pozitív irányú elmozdulás, persze csak akkor, ha közben véget ér a háború, vagy legalábbis nagyságrendekkel csökken a jelenlegi feszültség.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo