Az első személyes találkozás forgatókönyve tapasztatunk szerint ez: szinte mindenki többször is körbejárja a törpét és megcsodálja, hogy ekkora autó egyáltalán létezik, sőt két személy még utazni is tud vele. A Smart tipikusan az az autó, amelyik belülről nagyobb, mint kívülről. A külalakját a tervezők egyébként nemrég dögösebbé is tették: újak például a kettős optikájú fényszórók, az új formájú hátsó lámpák, és az optikát javítja az első spoiler meg a könnyűfém felnik is.
Ha valaki beül a viszonylag kényelmes ülésre, a jó fogású, nem állítható, ám ergonómiailag mégis eltalált volánt akár nyújtott kézzel is kezelheti. Az ülés mögött egy tömött aktatáska elvesz valamennyit a parányi csomagtartóból, de azért még marad hely egy termetes sporttáskának. A belső tér kihasználhatóságát javítja a jobb első ülés alatti rekesz, a nagy ajtózsebek, a kis fiókok és a számos további pakolóhely. A vászontető kellő erővel feszül a fejünk fölé, amelyet a váltó melletti gombbal (vagy a távirányító gombjával) néhány másodperc alatt leengedhetünk, és máris kész a félkabrió. Némi kézi munkával azonban teljesen lecsomagolható a tető, és a hátsó ablak is eltűnik (a csomagtartó nem sínyli meg). A targa-tetős érzés jó időben úgy 50-60 kilométer/órás sebességig tökéletes, nagyobb sebességgel haladva azonban már zavaró hatások lépnek fel.
A mai autógyártás minden „trükkjével” – és 800 köbcentiméteres dízelmotorral – felszerelt kisautóval gond nélkül utazhatunk a megadott csúcssebességgel is, bár a Smart éppen az autópályán nincs elemében. Különösen akkor, ha szembeszél fúj, vagy ha kamion húz el mellettünk, ugyanis ez ijesztő kilengésekre kényszeríti a kis karosszériát. Ha viszont arra használjuk, amire igazából kitalálták, a városi forgalomban, akkor a lámpától lámpáig tartó menetben szinte bárkit „lenyomhatunk” vele, nem beszélve arról, hogy a parkolás gondja is megoldódik. A kis dízelmotor lendületesen mozgatja a Smartot, de csak akkor, ha manuálisan váltunk: a hatsebességes váltó automata üzemmódban – különösen éles közlekedési helyzetekben – többet gondolkodik, mint cselekszik. Az autó menettulajdonságai elfogadhatóak, ezzel szemben a rugózási komfortja kíméletlen: a nagyobb úthibákat azonnal megérezzük.
A Smartot nem érdemes más kategóriájú autókkal összevetni, hiszen önmaga külön kategóriát alkot. Magas minőségű, high-tech kisautó, amelynek értéktartása a legjobb a személygépkocsik között. Ja, és ötezer forintból teletankolható!
Műszaki adatok
Jelleg: kétüléses, nyitott mikroautó. Önhordó acélkarosszéria. Keresztben, hátul elhelyezett motor, hátsókerék-hajtás.
Hajtómű: soros, háromhengeres common rail direkt befecskendezéses turbódízel-motor. Hengerenként 2 szelep. 799 cm3, 30 kW/41 LE 4200/percnél. Max. nyomaték 100 Nm 1800–2800/percnél. Hatfokozatú, Softouch félautomata váltómű.
Fogasléces kormányzás, fordulókör átmérője 8,7 méter. Elöl belső hűtésű tárcsafék, hátul dobfék, ABS, EBV fékerőelosztó, TRUST-PLUS kipörgésgátló és stabilizátor. Elöl McPherson felfüggesztés háromszögű keresztlengőkarral laprugó, hátul DeDion csőtengely keresztlengőkarokkal, spirálrugó. Kerékméret 3,5J x 15 és 5,5J x 15, gumiméret 135/70 R 15 és 175/55 R 15.
Méretek, súlyok: hosszúság 2500 mm, szélesség 1515 mm, magasság 1549 mm, tengelytáv 1812 mm. Csomagtér 150/260 liter. Üzemanyag/tartalék 22/5 liter. Saját tömeg 730 kg, megengedett össztömeg 990 kg.
Menetteljesítmények (gyári adatok): csúcssebesség 135 km/h, gyorsulás 0–100 km/h-ra 19,8 s, fogyasztás (város/országút/átlag) 3,9/3,2/3,4 liter, tesztfogyasztás 3,9 liter.
Gazdasági adatok
Alapár (Smart Cabrio & Pulse cdi): 3 838 000 forint.
Alapfelszereltség: központi zár, immobilizer, 2 légzsák, elektromos ablakemelők, elektronikus háromállású nyitható tető, TRIDION biztonsági karosszériamag, bukócső és merevítés, crash-management system, biztonsági kormányoszlop, bőrkormány és váltógomb, cserélhető karosszéria-, ajtó-, műszer- és kezelőszerv-borítás, első spoiler, kalaptartó, ködlámpa, fehér indexek, könnyűfém keréktárcsa.
Extrák (bruttó, forint): Softouch félautomata váltó 84 000, bőrülések 135 000, oldallégzsákok 71 100, elektromos, fűtött tükrök 53 700, légkondicionáló 176 300, kormányváltó 98 000, ülésfűtés 73 800, fordulatszámmérő 24 200.
Garancia: 2 év km-korlátozás nélküli.
Szervizperiódus: 12 500 km.
Kötelező biztosítás: 7380 forint/negyedév.
Smart Cabrio & Pulse CDI - városi tünemény
A legkisebb „Mercedes” kabrió még ma is inkább vonzza a kíváncsi tekinteteket, mint bármelyik csillagos nagy testvér. Az érdeklődők azt kutatják, vajon el lehet-e férni benne, mekkora a csomagtere, és egyáltalán mi a „pláne” ebben a mikrojárgányban? Néhány napos használat után állíthatjuk: talán rájöttünk a válaszra, megtanultuk értékelni a Smartot.
Véleményvezér
Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF
Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Hivatalosan is az utolsó helyre került Magyarország a háztartások fogyasztására tekintve
Az utolsó helynél már nincs lejjebb.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását
A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet
A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?
Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.