Skoda Superb 1,9 PD TDI Comfort - a családfő

A Skoda sokak ámulatára felső-középkategóriás modellel jelentkezett, a Superbbel, melynek történelmi elődjét 1949-ig gyártották. A Superb megfelel a mai elvárásoknak: megoldásai egyediek, helykínálata óriási, vételára kedvező, a PD TDI motor pedig keveset fogyaszt.

A Superb 4,8 méter hosszú, és ez kellő rangot ad neki az utakon. Az európai Passaténál majd 10 centivel hosszabb tengelytávja a szegmens élvonalában van. Testes és elegáns, a Passatra megtévesztésig emlékeztető autó. Identitását jellegzetes vonalaival és hűtőrácsával az orr-rész adja igazán, hátulról szemlélve csak a lámpákból és az emblémából tudjuk, hogy Skoda áll előttünk.

A tágasság mellett is megdöbbentően nagy a hátsó utastér. Mint egy fotelben, akár keresztbe tett lábakkal ülhetünk. Három felnőtt is elférne az üléssorban, ám a középsőt zavarhatja az előnytelen üléskiképzés és a magas kardánalagút. Az ülőlap hossza és a fejtér nem egyenrangú itt a megnövelt lábtérrel, ellenben elöl a két méter fölöttiek is megtalálhatják a kedvező pozíciót. A műszerfal sötét és fantáziátlan, olcsó műanyagokkal, az ergonómiában viszont nincs kivetnivaló. Kényelmes és széles az állítható kartámasz, a kezelőszervek egyértelműek és jól elérhetők. Már az alapváltozatban is találni olyan figyelmességeket, mint a hűtött kesztyűtartó, az első tárolórekesz vagy a hátsó légbefúvó.

A Superb a Passat hajtásláncát és futóművét is örökölte, az 1,9-es PD TDI egység más modellekből ismerős. A nagy nyomatékú motornak nem okoz nehézséget a másfél tonnás jármű lendületes mozgatása már alacsony fordulatszámtól is. Az erőforrás “harapós”. Egy hatfokozatú váltó jobban illett volna hozzá, ugyanis így a hosszú áttételek miatt városban szinte soha nem lehet ötödikbe kapcsolni. Az adagolófúvókás turbódízel zajos, de ezt megbocsátjuk neki a 6,5-7 literes átlagfogyasztás tudatában.

Az autó menet közben nagyon kulturált: egyenesfutása remek, kanyarban megdől ugyan, de ekkor is a végletekig stabil, kormányzása kellően közvetlen és pontos. A rugózás a négy lengőkaros első és a továbbfejlesztett kapcsolt lengőkaros hátsó felfüggesztés miatt igen kényelmes, bár lassú tempónál a kátyúk hátul fel-felütnek. Imponáló viszont a fékek teljesítménye, ráadásul a fékerő is szépen adagolható.

A cseh autógyár első modern nagykocsija európai színvonalú, egyelőre azonban nem nagy a presztízse. A kategória nagyágyúival nem versenyezhet, bár lényegesen olcsóbb azoknál. Ajánlható mindazoknak, akik a felső-középkategóriából szeretnének bevásárolni, azzal a kompromisszummal, hogy a középkategória minőségét kapják érte.

Műszaki adatok

Jelleg: felső-középkategóriás limuzin. Önhordó acélkarosszéria. Hosszában álló orrmotor, elsőkerék-hajtás.

Hajtómű: soros, négyhengeres, közvetlen befecskendezéses turbódízelmotor. Hengerenként négy szelep. 1896 cm3, 96 kW/130 LE 4000/percnél. Max. nyomaték 285 Nm 1750/percnél. Ötfokozatú, kézi kapcsolású váltómű.

Hidraulikus rásegítésű fogasléces szervokormány, fordulókör átmérője 11,8 méter. Elöl belső hűtésű tárcsafék, hátul tárcsafék, ABS, EDS (elektronikus differenciálzár), ASR. Kerékméret 7J x 16, gumiméret 205/55 R 16.

Méretek, súlyok: hosszúság 4803 mm, szélesség 1765 mm, magasság 1469 mm, tengelytáv 2803 mm. Csomagtér 462 liter. Saját tömeg 1465 kg, megengedett össztömeg 2050 kg. Üzemanyag 62 liter.

Menetteljesítmények (gyári adatok): csúcssebesség 205 km/h, gyorsulás 0–100 km/h-ra 10,4 s, fogyasztás (város/országút/átlag) 7,7/4,6/5,7 liter, tesztfogyasztás 6,5 liter.

Gazdasági adatok

Alapár (Superb 1,9 PD TDI Comfort): 7 802 000 forint.

Alapfelszereltség: központi zár, indításgátló, 4 légzsák, digitális klímaberendezés (Climatronic), elektromos ablakemelők, két irányban állítható kormány, állítható magasságú ülések gerinctámasszal, elektronikusan állítható és fűthető külső tükrök, fűthető első ülések, bőrkormány, kézifékkar és sebességváltó, könnyűfém keréktárcsa, krómozott ablakkeretek, esernyőtartó a hátsó ajtóban esernyővel, könyöktámasz elöl-hátul 2-2 pohártartóval, sízsák, esőérzékelős ablaktörlő, sötétedő visszapillantó tükör, Symphony rádió 8 hangszóróval, ködlámpa, multifunkciós kijelző.

Extrák (bruttó, forint): ESP 306 200, bőr üléshuzat 543 100, elektromos napfénytető 252 200, fejlégzsák 144 600, tempomat 50 700, parkolóradar 133 300, levehető vonóhorog 93 300, Bi-Xenon lámpa 320 800.

Garancia: 1 év km-korlátozás nélküli, 10 év átrozsdásodásra.

Szervizperiódus: 50 000 km.

Alkatrészek (nettó, forint): szélvédő 39 652, lökhárító első/hátsó 64 952, első/hátsó lámpa 50 822/18 138, fékbetét 25 910, oldalablak 12 795, külső tükör 18 482.

Kötelező biztosítás: 57 600 forint/év.

Casco biztosítás: 10 százalékos vagy 100 000 forintos önrésszel kb. 28 300 forint/hó, 20 százalékos vagy 200 000 forintos önrésszel kb. 22 700 forint/hó (Allianz Hungária Biztosító Rt.).

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo