Saját bloggal

Sok kisvállalkozás hiszi - tévesen -, hogy felmérések nélkül is jól ismeri a vevőit. Nincs szüksége sok-sok kérdezőbiztosra, kérdőívekre, misztikus elemzésekre, drága piackutatásra. Ez utóbbira valóban nincs. Ám létezik számos olyan régi és új módszer, amelyeknek a segítségével mind a lehetséges vásárlók, mind a versenytársak viselkedése, elvárásai viszonylag olcsón megismerhetők.

A kis barkácsbolt tulajdonos-üzletvezetője tíz-tizenkét évvel ezelőtt minden egyes vevőjének vásárlási szokásait, kéréseit felírta egy kockás füzetbe, hogy igényeiket tökéletesen kielégíthesse. Mintegy nyolc-kilenc évvel ezelőtt a kockás füzetet Excel táblázattal váltotta fel a számítógépben, azt azután néhány éve CRM, ügyfélkezelési programra cserélte. A kisbolt, noha közben a közvetlen közelben szinte minden nemzetközi lánc megnyitotta a maga szakáruházát, az elmúlt években kisebb áruházzá bővült. Tavaly azonban, hosszú idő után először, a forgalma visszaesett. A vállalkozás saját vevőnyilvántartása szerint egyre több volt a törzsvevő, aki már hónapok óta nem fordult meg náluk.

Több helyről kért ajánlat

 Mi lehet az ok? A vállalkozás vezetője úgy döntött, hogy felkeres egy piackutató céget. Ahonnan kapott is egy kétmillió forintos ajánlatot egy tanulmány elkészítésére, amiben a cég ígérete szerint olvashatott volna a barkácsáruházak nemzetközi piaci, európai és a magyarországi helyzetéről. A vállalkozó más ajánlatokat is bekért, s végül kiválasztott 120 ezer forintért egy úgynevezett omnibusz vizsgálatot, amelynek keretében a piackutató három kérdést tett fel neki egy nagy, közös kérdőívre. Az omnibusz módszer lényege ugyanis az - magyarázták el neki a szakemberek -, hogy egy reprezentatív mintának, a kívánt potenciális vásárlói körnek, több megrendelő igényei szerint egymástól független kérdéseket tesznek fel, és így a felmérés költségei is több cég között oszlanak meg. A megrendelő természetesen csak a rá vonatkozó kérdésekre adott válaszok adatait kapja meg.

A vállalkozó így hamarosan megtudta, hogy a környéken élők egyre kevesebbet barkácsolnak otthon, és aki mégis, annak fontosabb az alacsonyabb ár a multinacionális láncokban, mint a minőség. Vagy mesteremberre bízzák a munkát. Kiderült az is, hogy a mesterek honnan szerzik be a szükséges anyagokat, eszközöket. A kisáruház számára tehát a továbblépés az ő igényeiknek a kielégítése lehet.

Az on-line aránya alacsony

 Az omnibusz módszer természetesen csak az egyik, amelyikkel a piackutatás egyébként valóban milliós nagyságrendű költségei csökkenthetők. A Piackutatók Magyarországi Szövetségének az adatai szerint a kvalitatív, tehát a közvetlen adatfelvételen alapuló - ami az összes piackutatásnak mintegy a 80 százaléka - kutatásoknak mindössze az 5 százaléka zajlik omnibusz módszerrel, 18 százaléka panellel - ekkor a megkérdezettek köre állandó -, a más ismétlődő kutatások aránya 20 százalék, az egyébé 3 százalék, és 54 százalék az egyszeri, ad hoc kutatás.

A kutatás költségeit már maga a reprezentáció biztosítása is drágítja. Nem véletlen, hogy - ha az eredmények e nélkül is értékelhetők -, egyre inkább eltekintenek tőle. Jelentősen befolyásolja az árat a kérdezés módja. A legdrágább a személyes megkeresés, mégis, tavaly az összes kutatás 54 százalékánál ezt alkalmazták. Mert ez a leghitelesebb, és elenyésző az értékelhetetlen válaszok aránya. A telefonos kérdezés aránya 18 százalék, ami még mindig viszonylag drága, csakúgy, mint a 6 százalékot kitevő postai út. A leggazdaságosabb az on-line megkeresés, aminek az aránya 2005-ben a korábbi 1-ről 2 százalékra nőtt Magyarországon. Az elenyésző arány oka egyértelműen a még mindig alacsony internetes ellátottság a lakosság körében. Illetve hogy az üzleti célú internethasználat kultúrája csak most kezd kialakulni. Pedig az on-line piackutatás kulcsfontosságú lett az egész világon, és nemzetközi szinten az adatfelvételben a részesedése már 20 százalékos.

#page#

Párbeszéd az interneten

 S ha már az internetnél tartunk: néhány éve hirtelen sok kisvállalkozás készíttette el a saját weboldalát, de ezek jelentős részén ma is az akkori, két-három éves tartalom látható. Pedig például egy gyakran frissített, információban gazdag blog a hozzászólók bejegyezéseivel maga az ingyenes piackutatás. És ha a bejegyzésekre az oldal gazdája gyorsan válaszol, akkor őszinte párbeszéd alakulhat ki mind a versenytársakkal, mind a lehetséges vevőkkel.

Összefoglalva: sok kisvállalkozás hiszi - tévesen -, hogy felmérések nélkül is jól ismeri a vevőit. Így hát nincs is szüksége sok-sok kérdezőbiztosra, kérdőívekre, misztikus elemzésekre, drága piackutatásra. Maradjunk annyiban: ez utóbbira valóban nincs. A piackutatás azonban megbízhatóbbá teszi a tervezést, az előrejelzést, és mint láttuk, megvalósítható ez olcsóbban, értékarányosan is.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo