Profitnövelő dicsőség

Sporttámogatás - üzlet vagy jótékonyság? A nagyvállalatok jó része szívesen adakozik sportkluboknak, versenyzőknek, ám nyilvánvalóan szívesen látja, ha a befektetése nemcsak a sportpályán, de az üzleti mutatók területén is eredményes. A legnépszerűbb sportágak általában sok támogatót vonzanak, ám néha egészen személyes okok is közrejátszanak abban, hogy mely cég milyen sportágat szponzorál.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Hiába minden óriásplakát, újság- és tévéreklám, Magyarországon az egyik legkedveltebb reklámozási forma még mindig a sportszponzorálás. A népszerűsége érthető, hisz már egészen kis cégek is találhatnak maguknak egy megyei II.-ben játszó focicsapatot vagy egy másodosztályú ralipárost, akik kevés támogatásért cserébe feldíszítik magukat az adott cég logójával. Persze ezen a szinten még inkább baráti alapon kötődnek a kapcsolatok, míg a legnagyobb magyar vállalatok komolyan megfontolják, melyik sportág melyik képviselőjét támogassák karrierjében. Nem véletlenül: egy-egy jól megválasztott szponzorálási célpont nem elhanyagolható előnyöket jelenthet számukra.

A helyi bivaly

Fehér Imre, az elsősorban labdarúgást szponzoráló Borsodi Sörgyár Rt. kommunikációs igazgatója elismeri: a sport iránt érdeklődők köre és a sör iránt érdeklődők köre esetükben jelentős átfedéseket mutat. A társaság rendkívül koncentráltan foglalkozik a labdarúgás támogatásával. Elsősorban ugyan az országos bajnokság és a magyar válogatott támogatójaként ismert2001 óta, ám ezen felül is segítenek mindent, ami foci, a kispályás egyetemi bajnokságoktól kezdve a strandfocin keresztül a csocsószövetségig. Az alma egyébként nem esett messze a fájától, hisz a Borsodi Sörgyár anyacége, az Interbrew is számtalan szállal kapcsolódik a labdarúgáshoz.

A magyar társaság láthatóan jó befektetést választott. Korábban ugyanis a Borsodi márkát csak Miskolcon és környékén, regionális szinten ismerték, míg mára országos hírnévre tett szert, sőt az egyik legismertebb sörré vált. Mint azt Fehér elmagyarázta, viszonylag biztosra mentek, hiszen a legkifizetődőbb befektetésnek mindig a teljes bajnokság, illetve a nemzeti válogatott támogatása bizonyul. Egy csapaté már kockázatosabb üzlet, hiszen az esetleg ellenérzéseket válthat ki a rivális csapat szurkolóinak körében, akik ilyenkor reflexszerűen fordulnak el a szponzoráló cég termékeitől. A legnagyobb kockázatot pedig természetesen az egyéni sportolók szponzorálása jelenti.

A Borsodi azonban nem állt meg a labdarúgásnál. Új, "férfiasan erős" sörét, a Bivalyt egy hasonlóan kemény sportág, a jégkorong támogatására használta fel. (A hazai erős sörök piacán a 6,5 százalékos Bivaly új szegmenst teremtett, aminek reklámozásához éppen kapóra jött a felfutóban lévő sportág.) Idény szempontjából a jégkorong remek kiegészítője a labdarúgásnak, hiszen a hideg téli napokon, amíg a futballpályák csendesek, a hokiszezon tombol, ami jól megmutatkozik az eladási mutatókon is. A Borsodi egyébként jó lokálpatrióta módjára minden környékbeli eseményt és sportágat igyekszik segíteni, így például a diósgyőri női kosárlabdacsapatot is, de számos kisebb, "falusi" rendezvény mögé is beáll.

Nemzetközi mérce

Az Uniqánál nemzetközi előírások vannak arra vonatkozóan, hogy milyen területeket, sportágakat támogatnak, és melyeket nem. Othmar Michl, a biztosító vezérigazgatója el is magyarázza: Magyarországon elsősorban arra törekedtek, hogy tömegeket érjenek el a szponzorálással, ezért az Uniqa márka bevezetésekor a kommunikációs stratégiának kiemelt eleme volt a szponzorálás. A cég Baumgartner Zsoltot választotta, aki éppen akkor debütált a Forma 1-ben, amikor az Uniqa márka megjelent Magyarországon. Az Uniqa számára egyébként a nagy tömegek elérésén túl fontos az is, hogy az adott sportág képviselői népszerűek és sikeresek legyenek, ezáltal erősítve a márkát. Ausztriában a legkedveltebb sport a sí, így az Uniqa Ausztria támogatja a legnevesebb síelőket. Magyarországon a futball, az autóversenyzés, a vízilabda, a kézilabda, a jégkorong, íz asztalitenisz, a kosárlabda és az atlétika szerepelt az Uniqa palettáján.

A céghez érkezett visszajelzések és a piackutatási eredmények egyértelműen igazolták

Baumgartner Zsolt támogatásának sikerességét. A vállalat filozófiája szerint hosszú távon gondolkozva is kimondottan előnyös a sporttal való összefonódás, hiszen ezáltal a sikeres sportolók és a vállalat egymást erősíthetik. Ráadásul a sport támogatása nem egy bizonyos célcsoport elérését, hanem a tágabb értelemben vett névismertség növelését is szolgálja.

Az Uniqa nemzetközileg is rendkívül elkötelezett: tizenhárom országban van jelen Európában, amelyekben a sportszponzorálás kiemelt helyet foglal el. Ennek lesz bizonyítéka a vállalat új nemzetközi reklámfilmje is, amelyben az általa szponzorált, ismert sportolók szerepelnek.

Érzelmi szálak

A vízilabda támogatását döntően üzleti okokból választotta 2002-ben az ING Biztosító Rt. A társaság a Magyar Vízilabda Szövetség kiemelt támogatója. Mint dr. Bordás György elnök-vezérigazgató elmondta, mindenképpen olyan csapatsportot szerettek volna választani, amelyben Magyarország hagyományosan jó, s ehhez kapóra jött a vízilabda, még akkor is, ha éppen abban az időszakban nem teljesítettek valami fényesen fiaink és lányaink. A szponzorációt megfelelő irányba elindítani stratégiai kérdés volt a cég ismertsége szempontjából is. Emlékezzünk: a társaság neve akkoriban változott NN Biztosítóról ING Biztosítóra, így mindenképpen népszerűsíteni kellett az új nevet. A felmérések azt mutatták, a cég jól döntött, hisz az ING brand egyre ismertebbé vált.

A vízilabda választásánál egy csepp személyes indíték is szerepet játszott az elnök-vezérigazgató részéről: dr. Bordás György a sportág szerelmese, korábban maga is aktív sportember. Bár az ING kétévente megújítja szerződését a Magyar Vízilabda Szövetséggel, Bordás szándéka szerint az együttműködés hosszú távon is fennmarad a két szervezet között. A társaság egyébként koncentráltan használja fel támogatási keretét - azaz a vízilabdán kívül más sportágakat nem szponzorálnak -, ám most mégis elcsábult: a 2006-os magyarországi úszó Európa-bajnokság apropóján kétéves támogatói szerződést kötöttek a Magyar Úszó Szövetséggel.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo