Miközben a személygépkocsik értékesítése 2008 első negyedévében csökkent, addig a 3,5 tonnánál kisebb tömegű haszongépjárművekből 16,9 százalékkal többet, 6065 darabot adtak el, a 3,5 tonnánál nehezebbek eladása pedig 7,1 százalékkal 1851 darabra nőtt a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének az adatai szerint. Vagyis az idén folytatódott a tavalyi tendencia: a személygépjárművek értékesítése 2007-ben is csökkent, miközben a 3,5 tonnánál kisebb tömegű haszonjárművekből 10,7 százalékkal, a 3,5 tonnánál nehezebbekből 13,1 százalékkal többet adtak el, 23 917, illetve 7407 darabot.
Kedvencek
S hogy melyek a legkedveltebb márkák és típusok? Például a legújabb a Canter - amelyet Magyarországon a Pappas Csoport márkakereskedői értékesítenek -, általa elsősorban az építőipar, a szállítmányozás, a kommunális üzletág és a tereprendezés gyarapodott új eszközzel. A Daimler CV Trucks (haszonjármű-üzletág) három márkája - a Mercedes-Benz, a Mitsubishi Fuso és a Freightliner - közül a legtöbbet (188 700) japán gyökerekkel adtak el.
Összesen 311 594 újonnan forgalomba helyezett városi szállítójármű és transzporter - ez a Volkswagen haszonjárműveknek a 2007-es évi mérlege. A márka 14,6 százalékos piaci részesedéssel, az öt tonna össztömegig terjedő könnyű haszonjárművek kategóriában első ízben végzett az Európai Gazdasági Térség (EEA) és Svájc összesített forgalomba helyezési statisztikáinak élén, ez 17 250 járművel többet, azaz 5,9 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.
Az új forgalomba helyezések terén 23,2 százalékos piaci részesedéssel 2007-ben ismét a T5 sorozat végzett az élen, míg a Caddy sorozat 14,7 százalékos piaci részesedéssel a harmadik lett szegmensében. A Crafter 5,7 százalékos részesedést ért el a piacon. Az új forgalomba helyezések tekintetében különösen Hollandiában, Nagy-Britanniában, Svédországban, Olaszországban, Lengyelországban és Franciaországban, valamint a kelet-európai államokban sikerült jelentős növekedést felmutatni.
2008 haszongépjárműve
A "2008. év haszongépjárműve" címet a Fiat Scudo kapta meg. A 20 európai ország haszongépjármű-szakújságíróiból álló zsűri által adott lehetséges 140-ből 108 pontot ért el. A Fiat és a PSA közötti együttműködés keretében kifejlesztett, és a franciaországi Valenciennes-ben működő Sevel Nord üzemben készülő Fiat Scudo ugyanis maximálisan megfelel a városi és helyközi áruszállítással szemben Európa-szerte támasztott elvárásoknak. Az új furgon egyszerre kínál személyautókhoz mérhető teljesítményt, robbanékonyságot és kényelmet, valamint a haszongépjárművekre jellemző teherbírást, könnyed rakodhatóságot, nagyfokú megbízhatóságot és termelékenységet.
Az értékes díj jól érzékelteti azt a piaci sikert, amellyel a vásárlók Európa-szerte fogadták az új járművet. 2007 első kilenc hónapjában mintegy 30 ezer megrendelést vettek fel az autóra, ami 82 százalékkal több, mint az elődmodell által az előző év azonos időszakában mutatott teljesítmény (16 500 darab). Az eredmények minden elsődleges piacon bizakodásra adnak okot - olvashatjuk autós szakmai lapokban -, Olaszországban 8500 megrendelést érkezett az autóra, Franciaországban 4350, Spanyolországban 3650, Németországban 3600, az Egyesült Királyságban pedig 3300 darabot rendeltek meg. A Scudo népszerűsége hatalmasat nőtt ezekben az országokban, piaci részesedése 5,4-ről 7,8 százalékra emelkedett. Magyarországon ez a növekedés még jelentősebb, a 2006. évi 3,2 százalékról 2007-ben 8,1 százalékra nőtt.
Megnyitottak
Megbolygatta a hazai haszonjármű piacot, hogy a MAZ Balti Hu Kft. 2008 áprilisától hivatalosan is megnyitotta a MAZ tehergépjárművek vezérképviseletét Magyarországon. A cég 10 különböző MAZ modellt kínál, amelyek a legszigorúbb EURO4-es szabványnak megfelelően készülnek az EU-tagállam Litvániában. Ezek a gépjárművek 2 és 3 tengelyes, változó raksúlyú billenő platós teherautók, nyerges vontatók, valamint üres alvázak, amelyekre különböző építőipari, útépítési, kommunális és speciális felépítményeket lehet szerelni.
Összességében a haszonjármű-piac szereplői bizakodóak, és az elmúlt három-négy év kedvező tendenciájának a folytatására számítanak az idén is. Igaz, eközben az egyes márkák között egyre élesebb a verseny, ami a gyártókat és a forgalmazókat számos általános és egyedi kedvezmény megadására és a fizetési feltételek könnyítésére, kiegészítő, személyre szabott szolgáltatások bővítésére ösztönzi.
Így is marad?
A teljes gépjárműpiacból a haszonjárműveké egyébként 10 százalékot képvisel, és a szakemberek arra számítanak, hogy így is marad a jövőben. Az elemzők szerint azonban valószínűleg csak 2008 végére derül ki igazából, hogy milyen hosszabb távú fejlődéssel számolhatnak a haszonjármű-piac szereplői.
Az a tény ugyanis, hogy a hazai fuvarpiaci szereplők az elmúlt években flottabővítésekbe kezdtek, egyelőre pillanatnyi, a piacot befolyásoló, de a piac fölött álló döntésekkel magyarázható. Négy évvel ezelőtt az Európai Unióhoz csatlakozás okán nőtt meg erőteljesebben a kereslet, majd ennek lecsengése után a kormány autópálya-építési programja igényelt az átlagosnál több teherjárművet. 2006 májusában pedig először a digitális tachográf kötelező bevezetése miatt hozták előre a tervezett járművásárlásokat a fuvarozók, utána meg azért, mert 2006. októbertől az unióban már csak az EURO4-es motorral ellátott haszonjárművek állíthatók forgalomba.
2007-ben a forgalmazók arra is számítottak, hogy a 2007-2012-es pályázati szakaszban frissen megnyíló újabb támogatási lehetőségek fokozzák majd a termékeik iránt a fizetőképes keresletet. Mégpedig nemcsak közvetve, a gazdaság általános élénkítése révén, hanem közvetlenül is. Az új pályázatok között az egyik legfontosabb kategória az elsősorban a mezőgazdaságban és az iparban tevékenykedő kis- és középvállalkozások számára a beruházások és technológiai korszerűsítések megvalósítására kiírt címek. Ezek nagy része a technológiai korszerűsítésen belül gépek, illetve annak minősülő haszonjárművek vásárlására is fordítható, írtuk a Piac & Profitban éppen egy évvel ezelőtt, és ez igazából most vált aktuálissá.
Az általunk megkérdezett forgalmazók nem csak a piac egészét tekintve optimisták. A saját márkájuk szempontjából még inkább jó eredményekre számítanak.