Oktávnyi előny – Skoda Octavia 4x4 TDI

A Skoda Octavia kombiváltozata ideális családi autó, összkerekes változata csúszós és nedves úton is biztonsággal eljuttatja utasait végcéljukhoz. A négykerék-hajtáshoz a VW konszern a jól bevált 90 lóerős TDI-t illesztette.

Tesztautónk a legújabb, ráncfelvarráson átesett Octavia volt. A változás a karosszéria elejét és hátulját, illetve az utastérben a műszerfalat, a kárpitokat és a színeket érintette. Átalakultak az első és a hátsó lámpák, az első ködlámpa például közös búra alá költözött a helyzetjelzővel.

Az eddigi csúcsfelszereltséget képviselő SLX betűjelet az Elegance név váltotta fel, ami tesztautónkban elsősorban a valóban elegáns, bézsszínű kárpitozásban fejeződött ki. Sőt az ajtókat és a műszerfal alsó részét is az ülésekkel megegyező színű anyagokkal vonták be. A megmunkálás minősége alapján el is feledjük, hogy Skodában ülünk, a kényelmi berendezések, illetve a minden helyzetben bőséges helykínálat egy felsőbb géposztályt juttat eszünkbe. A sofőr könyöke ideális helyen pihen, miközben a váltókart kényelmesen eléri, emellett tág határok között állíthatja az ülést és a kormányt is. A hátsó utasoknak még hosszabb távon sincs okuk panaszra. A puritán műszerfal zöld háttérvilágítása kellemes, a rádió és az ablakemelő gombjait könnyű elérni, azonban a fűtés és más kezelőszervek egy kicsit mélyre kerültek.

Az Octavia a hajtásláncát több konszernbeli társától örökölte. Amit a VW-nél 4Motionnek és az Audinál quattrónak hívnak, a négyoktávos Skodában egyszerűen csak 4x4-nek kereszteltek. A fejlett technikájú, Haldex-kuplungos megoldás az útviszonyoknak megfelelően, fokozatmentesen és optimálisan osztja el a nyomatékot az első és a hátsó kerekek között. A Skoda úttartása nagyon stabil, még határon autózva is biztonságosan uralható marad. A váltó rendkívül könnyen és pontosan jár. A turbó dízelmotor egy kicsit hangosabb a kelleténél, de húzóereje elegendő a majd másfél tonnás jármű mozgatásához. Menet közben az utastér elemei nem szólalnak meg, ellentétben a kicsit keményre hangolt futóművel, amelynek dobbanásait a karosszériaelemek teketóriázás nélkül átadják a bent ülőknek.

Az Octavia minősége, gyakorlatilag már márkatársaival egyenlő szintű, sőt itt-ott már oktávnyi az előnye is, mégis Magyarországon – viszonylag alacsony presztízse miatt – a piac habozik kifizetni érte a majd 6 millió forintos vételárat. Pedig ezért a pénzért kombikarosszériát, intelligens négykerék-hajtást, gazdaságos dízelmotort, gazdag felszereltséget és biztonsági arzenált kap.

*
Műszaki adatok
Jelleg: alsó középkategóriás kombi személyautó, variálható utas- és csomagtérrel. Önhordó acélkarosszéria. Keresztben álló orrmotor, összkerékhajtás viszkokuplunggal.
Hajtómű: négyhengeres, soros turbó dízelmotor töltőlevegő-hűtővel. Hengerenként két szelep. 1896 cm3, 66 kW/90 LE 4000/min-nál. Max. nyomaték 210 Nm 1900/min-nál. Ötfokozatú, kézi kapcsolású váltómű.
Fogasléces szervokormány, fordulókör átmérője 10,8 méter. Elöl-hátul belső hűtésű tárcsafék, ABS, EDS (elektronikus fékerőelosztó). Elöl Mc-Pherson-rugóstag, háromszög keresztlengőkar, stabilizátor, hátul ferde lengőkarok, stabilizátor. Kerékméret 6J x 15, gumiméret 195/65 R 15. Üzemanyag 63 liter.
Méretek, súlyok: hosszúság 4511 mm, szélesség 1731 mm, magasság 1473 mm, tengelytáv 2512 mm. Csomagtér 448–1412 liter. Önsúly 1418 kg, összsúly 1950 kg.
Menetteljesítmények (gyári adatok): csúcssebesség 173 km/h, gyorsulás 0–100 km/h-ra 15,2 s, fogyasztás 7,3/4,9/5,8 (város/országút/átlag), tesztfogyasztás 4,3 liter.

Gazdasági adatok
Alapár (Skoda Octavia 1,9 TDI 4x4 Elegance): 5 902 000 forint.
Alapfelszereltség: központi zár, immobilizer, ABS, EDS, vezető- és utasoldali légzsák, 3 pontos biztonsági övek, 5 fejtámla, elektromos ablakemelők, elektromosan állítható és fűthető külső tükrök, gerinctámaszok elöl, tengely- és magasságirányban állítható kormány, könyöktámasz elöl, magasságban állítható első ülések, dönthető és kivehető hátsó ülés könyöktámasszal, megemelt futómű, könnyűfém keréktárcsa, 8 hangszórós rádió-előkészítés.
Fontosabb extrák (bruttó árak): bőr üléshuzat 555 200 forint, elektromos üvegtető 208 600 forint, ESP (elektronikus stabilitásvezérlés) 154 900 forint, elektronikus klímaberendezés 100 600 forint, oldallégzsák elöl 111 000 forint
Garancia: 1 év teljes, 10 év átrozsdásodás ellen.
Szervizperiódus: 15 000 km.
Alkatrészkosár (bruttó árak): első lökhárító 48 000 forint, zöld szélvédő 44 000 forint, hátsó lökhárító 44 500 forint. Súlyadó: 7000 forint/év.
Kötelező felelősségbiztosítás: 53 912 forint/év.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo