Nehézfiú

A világ nagy autógyárai kiemelten odafigyelnek arra, hogy személyautó-típusaik folyamatos megújítása mellett állandóan frissítsék a teherszállító-parkjukat is. A Volkswagen gyár közel 30 éve gyárt teherszállító járműveket, de még nem készített egy típust sem ilyen fölényesen erős motorral. Magazinunk az LT zárt változatát tesztelte.

Az LT a tulajdonságait illetően ugyanabba a 3,5–6,5 tonna össztömegű, átlagosan 5,5–7 méter hosszúságú áruszállító-kategóriába tartozik, mint konkurensei közül a Mercedes Sprinter – amellyel egyébként alapjaiban közös, és szinte minden meghatározó részletében megegyezik –, az Iveco Daily, a Fiat Ducato, a Ford Transit, a Peugeot Boxer vagy a Citroën Jumper, hogy a népszerű típusok közül csak néhányat említsünk.

A Volkswagen azonban most túltett versenytársain: az 1996-ban átszabott legnagyobb haszongépjárművébe a kategória legerősebb és legnagyobb nyomatékú csúcsmotorját, a 2,8 literes, közel 160 lóerős turbódízelt szereli. Amely ráadásul széles sávban adja le nyomatékát, megfelel az Euro III-as károsanyag-kibocsátási szabványnak, és meglepően kulturáltan működik. Ilyen teljesítményű motor mellett azután szinte mindegy, hogy mekkora súllyal terheljük az LT-t! Négy euroraklapnyi áruval ugyanolyan biztonsággal és könnyedséggel mozog, mint üresen; no és igazán méltányos a fogyasztása.

A megerősített futómű és fékek gondoskodnak arról, hogy ne csak biztonságosan haladjunk, de ha kell, teljes terheléssel is hatásosan megálljunk.A vezető a súlyához egyedien beállítható, olaj-hidraulikusan rugózó, kartámaszos ülésben (feláras) többé-kevésbé megtalálja a kényelmes vezetői posztot, a mellette lévő utas azonban a padló közepéből kiálló váltórúd miatt állandó lábhelyezgetésre kényszerül. Mintha a tervező és a gyártó a maga részéről ezzel meg is elégedett volna: a tesztelt, közel 7 millió forintba kerülő kivitelbe ugyanis nem fért bele például a klímaberendezés. A kánikulai forróság a szűk utastérben elviselhetetlen, huzat csak a vezető oldalán hozható létre, a jobb oldali ablaktekerő pedig vezetés közben elérhetetlen. A minden értelmet nélkülöző indításgátlót lehetetlen megszokni, ez ugyanis az utaskísérő minden beszállásakor rövid figyelmeztetés után leállítja a járó motort, ha úgy adódik, akár a forgalom közepén! Szólnunk kell még a raktérről is, amely hatalmas és sima, s bár szépen kibélelték, a rakományrögzítés lehetőségéről elfeledkeztek: a rögzítőfülek nincsenek benne az alapfelszerelésben. Érdemes az utasteret ablakos válaszfallal elkülöníteni a raktértől, és szintén ablakos hátsó ajtót kérni az LT-hez, mert ennél a közel hétméteres járműnél feltétlenül szükséges a hátralátás (a tesztautóban visszapillantó tükör is volt, de hiába).

A kellemetlenségeket elkerülhetjük, ha LT-nk megrendelésekor a józan ész alapján – és a kínált extrákat egészséges kritikával kezelve – fogalmazzuk meg igényeinket. S akkor igazán hasznos társra találhatunk az LT-ben.

Műszaki adatok

Jelleg: dobozos kishaszonjármű. Önhordó acélkarosszéria.

Hajtómű: soros, négyhengeres turbódízelmotor. Hengerenként két szelep. 2799 cm3, 116 kW/158 LE 3500/percnél. Max. nyomaték 331 Nm 1800–3000/percnél. Ötfokozatú, kézi kapcsolású váltómű.

Fogasléces szervokormány, fordulókör átmérője 14,3 méter. Elöl belső hűtésű tárcsafék, hátul tárcsafék, ABS, EDS (elektronikus differenciálzár).

Méretek, súlyok: hosszúság 6535 mm, szélesség 1994, magasság 2610 mm, tengelytáv 4025 mm; raktér hossza 4215 mm, szélessége 1736 mm, magassága 1855 mm. Rakodófelület 7,3 m2/13,4 m3. Saját tömeg 2302 kg, hasznos teherbírás 2223 kg. Üzemanyag 76 liter.

Menetteljesítmények (gyári adatok): csúcssebesség 142 km/h, fogyasztás 8,5 l/100 km, tesztfogyasztás 9 liter.

Gazdasági adatok

Alapár (LT 46 2,8 TDI, magas tető): 5 740 000 + áfa.

Alapfelszereltség: elektronikus indításgátló, behajtható külső tükrök, elektronikus tachográf (2 személyes, fordulatszámmérővel), fejtámlák, fényszórómagasság-állítás, hátsó stabilizátor, ikerkerék hátul, jobb oldali szimplaülés, magasságállítható vezetőülés dönthető üléslappal, erősített akkumulátor.

Extrák (bruttó, forint): behajtható elektromos fűthető tükrök 45 300, elektromos ablakemelők 60 000, gumipadló a raktérben 166 000, hátsó ajtó fűthető ablakkal 47 500, jobb oldali duplaülés 69 800, kárpitozott válaszfal tolóablakkal 93 000, központi zár 74 300, klímaberendezés 271 300, rugózott vezetőülés gerinctámasszal 53 000, rögzítőkapcsok 24 000, tolóajtó bal oldalon is 109 300, 2 légzsák 215 800, vonóhorog 107 300.

Garancia: 1 év általános garancia, 8 év átrozsdásodás ellen.

Szervizperiódus: 22 500 km.

Kötelező biztosítás: 38 310 forint/negyedév.


Forrás: Porsche Hungaria Kft.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo