Megnyitott pénzcsapok

Elindult a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségen nyáron beígért pályázatdömping. Az ősz folyamán számos témában és területen - környezetvédelem, turizmus, oktatás-képzés, gazdaságfejlesztés, üzleti infrastruktúra, ipari parkok, logisztikai központok, kutatás-fejlesztés stb. - jelennek meg folyamatosan a kiírások.

Szeptember 20-án fejeződött be a turizmusfejlesztési pályázatok társadalmi egyeztetése. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) célja ezekkel a pályázatokkal az, hogy javítsák az egyes régiókban az életminőséget, tehát a turisták fogadásával és igényeik magas szintű kielégítésével hozzájáruljanak gazdasági helyzetük erősödéshez, munkahelyeket teremtsenek, és gazdagítsák a helyben élők környezetét. Ennek megfelelően minden régióhoz kapcsolódó pályázat kiírásánál figyelembe vették a helyi igényeket. A pályázatok természetesen lehetőséget adnak a kereskedelmi szálláshelyek fejlesztésére is.

Turistavonzás

A turisztikai vonzerő fejlesztését támogató pályázatok az egyeztetés után, október 4-én jelentek meg. E szerint 250 projekt részesülhet több mint 58 milliárd forint támogatásban az egészség-, öko-, kulturális és borturizmus területén. November elején jelennek meg a szálláshelyfejlesztést segítő pályázatok 26 milliárd forint kerettel.

Az ország GDP-jének 8,5 százaléka és 400 ezer munkahely - ezt jelenti ma a turizmus Magyarországnak. Az I. Nemzeti Fejlesztési Terv keretében 142 turisztikai projekt részesült mintegy 31 milliárd forint értékű uniós támogatásban. Megszépülhetett Balatonfüred és Gyula belvárosa, a gyöngyösi Orczy-kastély, a sárvári Nádasdy-vár, elkészülhetett az M3 ökoturisztikai park Polgáron. Ehhez képest minőségi ugrást jelent az Új Magyarország Fejlesztési Terv, amely tízszer nagyobb forrással, összesen 300 milliárd forinttal támogatja az ágazatot.

A lehetőségeket azonban érdemes nagyon hatékonyan kihasználni, mert az Európai Unió 2014 után turizmusfejlesztésre nem ad pénzt.

A kiírásokat már nagyon várták a vállalkozások, hiszen a korábbi években ilyen célokra tömegesen nem igényelhettek támogatást. A régiónként eltérő tartalmú és feltételrendszerű kiírások elsősorban a kulturális, öko- és aktív turizmust, valamint a minőségi szálláshelyek kialakítását támogatják. Így többek között a 4 csillagos szállodák fejlesztését, kastélyok, várak megújítását, termálfürdő-beruházásokat vagy a vízi turizmushoz kapcsolódó infrastruktúra-építéseket.

A pályázatokat a tervek szerint 2007. december 1-jétől 2008. március 3-ig lehet benyújtani, azonban mivel összetett feladatról van szó - tervezés, engedélyeztetés, tanulmánykészítés, finanszírozás megszervezése -, célszerű minél előbb megkezdeni a projektek előkészítését. Már az előkészítési fázisban érdemes felvenni a kapcsolatot a vezető pályázati tanácsadó cégek valamelyikével, amelyek rendelkeznek a saját erő finanszírozásához szükséges megfelelő banki háttérrel és szakmai kapcsolatokkal.

10-600 millió nyerhető

 A benyújtandó pályázati dokumentáció alapját a pályázati formanyomtatványon - a kiírások és a kapcsolódó kérdőívek letölthetők az NFÜ honlapjáról - kidolgozott projektjavaslat képezi, amelyhez számos mellékletet - a megvalósíthatósági tanulmánytól a komplett építési tervdokumentáción, környezeti hatástanulmányon, szakhatósági engedélyeken át a saját forrás rendelkezésre állásának igazolásáig - kell csatolni, így a decembertől megnyíló lehetőségekre érdemes megkezdeni a projektek előkészítését - tanácsolják az OTP Hungaro-Projekt szakemberei.

A beérkező pályázatokat előre megadott szempontrendszer alapján értékelik a regionális közreműködő szervezetek. Az értékelés során előnyt jelent például, ha a pályázó partnerségben valósít meg olyan komplex - tehát több tevékenységet magában foglaló - beruházást, amely erősít valamely magyarországi turisztikai desztinációt, és a fejlesztendő szálláshely kategóriaváltását eredményezi. Többletpont jár továbbá a munkahelyteremtésért, illetve azért is, ha valaki vállalja a kötelezően előírtnál nagyobb mértékű önerő biztosítását.

Azok a beruházók, akiknek a fejlesztési elképzelése megfelel a pályázati feltételeknek, 10-600 millió forint közötti támogatási összeget nyerhetnek el. A támogatás mértéke új szálláshelyek esetén azonban nem lépheti túl a projekt összes elszámolható költségének 30-35, meglévő szálláshelyek fejlesztése esetén pedig annak 40-45 százalékát.

Az igényelhető támogatások mértékében kisebb-nagyobb eltérés mutatkozik az egyes régióknál. Közép-Magyarország Régióban valamivel alacsonyabb, 25, illetve 30 százalékos, azaz 50-300 millió forintot kitevő vissza nem térítendő támogatást lehet igényelni.

#page#

Versenyképes turizmus

A turizmus önálló világpiac nagyon éles versennyel. Ezért fontos, hogy Magyarország az eddigieknél versenyképesebb turisztikai kínálattal jelenjen meg. Ez a cél megvalósítható, hiszen a hazai turizmusban még mindig sok a kihasználatlan lehetőség. A gazdag termálvízvagyon, a sokszínű kulturális örökség, a gasztronómiai hagyományok, az évezredes borkultúra, a nemzeti parkok természeti értékei, a világörökségi helyszínek mind-mind befektetőkre várnak.

Az októberi, első csomagra zömmel önkormányzatok, azok társulásai, egyházak és nonprofit szervezetek pályázatát várják, minden területen az adott régió egyedi sajátosságainak megfelelően. Külön kiírás jelenik meg a Balaton Kiemelt Üdülőkörzetben megvalósuló fejlesztésekre, a strandok, fürdők megújítására, országos és nemzetközi rendezvények szervezésére. Nagy hangsúlyt kapnak a pályázatokban a hazánkra jellemző, már említett turisztikai vonzerők.

Szervesen illeszkedik a program céljaihoz a novemberi szálláshely-fejlesztési csomag, ami 130 projekt megvalósulását segíti uniós forrásból. Itt a fő kedvezményezettek az ágazatban érdekelt gazdasági társaságok, valamint a nem profitorientált szervezetek lesznek. A minőségi kínálat érdekében a wellness-, fitnesz-, gyógy-, sport- és családbarát szolgáltatásokat kell fejleszteni. A hátrányos helyzetű, de jó adottságú és turisztikailag potenciális térségekben kedvezőbb feltételekkel lehet pályázni.

Desztinációmenedzsment

A program harmadik elemét a 2008 első negyedévében megjelenő, az úgynevezett turisztikai desztinációmenedzsment-rendszer fejlesztését támogató pályázatok jelentik. Ez térségi és kistérségi turisztikai menedzsmentszervezetek létrehozását takarja, melyek az adott terület turisztikai fejlesztéseit koordinálják, és összehangolják a térség turisztikai kínálatát.

A szabályozás terén is áttörés várható a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégiára alapozva. A turisztikai érdekképviseletekkel együtt gondolkodva készült el a turizmus törvény tervezete, amely hosszú távon, megnyugtatóan rendezheti az ágazat működésének keretfeltételeit.

A hazai turisztikai támogatási rendszer is összhangban áll az uniós fejlesztési célokkal. Nemrégiben zárult le az 1,8 milliárd forintos keretösszegű műemlék-gyógyfürdő pályázat, melyből a budapesti Gellért és a Széchenyi fürdő egyaránt 550 millió, az esztergomi Szent István fürdő 400 millió, a székesfehérvári Árpád fürdő 300 millió forint támogatásban részesült. Ezenkívül a turisztikai célelőirányzat 2007. évi keretéből 890 millió forint áll rendelkezésre a regionális turisztikai pályázatok támogatására.

Szintén keresletbővítő hatásúak a diszkont légitársaságokkal közös promóciók, valamint a Magyar Turizmus Zrt. egyéb marketingkampányai, amelyek Budapestet külföldön, az utószezon lehetőségeit belföldön népszerűsítik.

Szeptember 27-e a turizmus világnapja volt, amelynek idei üzenete: Open doors for women!, azaz A turizmus kapukat tár ki a nők előtt! Ennek szellemében a magyar turisztikai ágazat igyekszik alkalmazkodni a nemzetközi trendekhez, hiszen a nők egyre inkább meghatározó célcsoportját alkotják.

Hitelközvetítőket keresnek
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) visszatérítendő támogatások programjában (Jeremie-program) 2007. október 15-étől jelentkezhetnek a mikrohitelezés közvetítésére a pályázati kiírásnak megfelelő szervezetek. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) honlapján közzétett felhívás szerint pályázatot adhatnak be a megyei és fővárosi vállalkozásfejlesztési alapítványok, és azok a pénzügyi vállalkozások, amelyekben hitelintézet nem rendelkezik közvetlen vagy közvetett többségi részesedéssel, viszont a vonatkozó szabályok alapján hitel- és pénzkölcsön nyújtására, azaz pénzügyi szolgáltatás végzésére érvényes engedéllyel rendelkeznek. A pályázatot legkorábban 2009. október 16-án zárják le.
A mikrohitelprogramokban a kedvezményezettek a devizajogszabály alapján belföldinek minősülő mikrovállalkozások lehetnek, azaz székhelyüknek Magyarország vagy az Európai Gazdasági Térség területén és fióktelepüknek a Magyar Köztársaság területén kell lennie, éves nettó árbevételük pedig legfeljebb 200 millió forintot érhet el. Ha forgóeszközhitelt akar igénybe venni a mikrovállalkozás, akkor hitelintézettel szemben a kérvény beadásától számított előző hat hónapban nem állhat fenn hiteltartozása.
Beruházási hitel esetén a támogathatóság további feltétele, hogy forgóeszköz kivételével más hiteltartozása nem lehet. A közvetítő cég által kihelyezett hiteleket gépek, berendezések, egyéb tárgyieszköz-beszerzések, illetve egyéb beruházások finanszírozására, meglévő üzleti tulajdon vagy bérelt infrastruktúra bővítésére és fejlesztésére, emellett a tevékenység bővítéséhez forgóeszközök, szolgáltatások beszerzésére lehet majd igénybe venni. Nem használható fel azonban a visszaigényelhető áfa finanszírozására, hitelintézettel szemben fennálló kötelezettség vagy az Országos Mikrohitel Alapból folyósított hitel finanszírozására, visszafizetésére, a mikrocég működési költségeinek fedezésére, illetve exporttal kapcsolatos tevékenységek támogatására. Ugyancsak nem lehet igénybe venni a támogatást kereskedelmi fuvarozás területén működő vállalkozásoknál teherautók megvásárlására.
A beruházási hitel folyósításához önerővel is kell rendelkeznie a mikrovállalkozásnak, s ennek a projekt teljes megvalósíthatósági költségének legalább 20 százalékát kell fedeznie. Forgóeszközhitel esetében nincs ilyen elvárás. A hitel maximális összege 6 millió forint lehet, a kihelyezett hitel maximális futamideje forgóeszközkölcsönnél 12 hónap, beruházási hitelnél maximum 60 hónap.

#page#

 Nemzetközi vonzerő a Dél-Alföldön

Városmarketing
Az aktív turizmus, ezen belül a futóturizmus erőteljesen növekszik a világban. A nagy világvárosokban szinte mindenhol rendeznek nemzetközi maratont és félmaratont. Ezek az események ma már a városmarketing részei, bevételt hoznak az államnak, a régiónak, a városnak és a turizmus szolgáltatóinak. Budapest előkelő helyen áll e téren: a kelet-európai régióban, illetve az újonnan csatlakozott EU-tagállamok között piacvezetőnek mondható. A világ futásra specializálódott utazási irodái közül 15 programozza Budapestet. A Budapest Sportiroda (BSI) által szeptember első és utolsó hétvégéjén szervezett két futóverseny 21 ezer vendégéjszakát generált. A versenyek különböző távjaira 21 ezren neveztek. A hazai indulók 40 százaléka érkezett vidékről, azaz több mint 10 ezren utaztak a fővárosba a futás kedvéért. De jöttek külföldről is: 53 országból több mint 2700-an, s ezek 70 százaléka egyénileg, a többiek utazási irodai szervezésben.
Jelentős összeggel támogatják az alföldi egészségturisztikai fejlesztéseket, így a közforrásokat is felhasználva több település használhatja ki gyógyvizeit. A Dél-Alföldi Regionális Operatív Program büdzséjében az egészségturisztikai fejlesztésekre 13,2 milliárd forint, kapacitásbővítésre pedig 14 milliárd forint áll rendelkezésre. A két pénzügyi adatot Magyar Bálint fejlesztéspolitikai államtitkár közölte. Azt is ismertette, hogy fürdőfejlesztések esetén 50 százalékos a támogatási arány, így ha a teljes keretet sikerül lehívni, több mint 26 milliárd forintnyi beruházás valósulhat meg a régióban.

A turisztikai fogadóképesség javítására fordítható összegből mintegy 10 milliárd forintnyi támogatás a szállodai kapacitások bővítésére, 3,5 milliárd pedig a konferenciaturizmus infrastruktúrájának megteremtésére fordítható. A szállodai fejlesztéseknél a támogatási arány 30, gyógyszállók esetében 40 százalék. Magyar Bálint elmondta: a pályázat-előkészítő tanulmányok alapján a gyulai, kiskunmajsai, orosháza-gyopárosfürdői és a szegedi fürdő rendelkezik jelentős nemzetközi vonzerővel.

Szeged kiemelt projekttel pályázik egészségturisztikai fejlesztésre, a mintegy 6 milliárd forintos beruházás részeként a tervek szerint korszerűsítik az új-szegedi Liget fürdőt és a termálfürdőt, és bővítik a városban a szálláskapacitásokat.

Népszerű a Tisza-tó külföldön

A külföldi turisták kedvelt célpontjává vált a Tisza-tó környéke is. Egyre több román, ukrán és brit látogat el a Tisza-tavi turisztikai régióba, miközben csökken a még mindig leggyakoribb német és lengyel vendégek száma - tudtuk meg Molnár Anitától, a Magyar Turizmus Zrt. Tisza-tavi Regionális Marketing Igazgatóságának vezetőjétől. Ez azt jelenti, hogy a németek és a lengyelek mellett, akik a külföldi vendégek 44 százalékát tették ki 2006-ban, immár a harmadik helyen állnak a románok, 10,5 százalékkal. Az ukrán vendégek aránya 9,4, a briteké pedig 3,2 százalékos volt.

A tendenciát jól mutatja, hogy tavaly négyszer annyi román és nyolcszor annyi ukrán látogatott a Tisza-tóhoz, mint 2001-ben. A britek esetében 10 százalékos a bővülés ebben az időszakban. Molnár Anita hangsúlyozta, hogy a Tisza-tó elsősorban a belföldi turizmus kedvelt célpontja. Ezt mutatja, hogy a 65 ezer külföldivel szemben 169 ezer belföldi vendégéjszakát regisztráltak 2006-ban a tó menti szálláshelyeken. Vagyis a vendégforgalom 72,1 százalékát a belföldiek tették ki, míg a külföldiek részesedése 27,9 százalékos volt. A szállásdíj-bevételek összege 58,1 százalékkal nőtt a régió szálláshelyein 2001 és 2006 között. Ez meghaladja a 52,2 százalékos országos átlagot.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo