A Mazda3 ferde hátú, ötajtós verzióját a 7 centiméterrel hosszabb, négyajtós sedan követte, majd néhány új motor bevezetése, és ezzel teljessé vált az európai modellpaletta. A tervezők célja a két karosszériaváltozattal nem volt más, mint hogy a forma maximálisan alátámassza az élvezetes vezethetőséget. A ferde hátú és a négyajtós Mazda3 egyaránt kiemelkedően sportos formavilágú, atlétikus kiállású. A „mozgás élménye”, amelyet a Mazda6, a Mazda2 és az RX–8 teremtett meg, a kompakt modellben is fellelhető: a tengelytáv és az utastér hosszú, a túlnyúlások rövidek, a kerekek nagy átmérőjűek, a kerékjáratok agresszíven kiöblösödnek. Az ötszögletű hűtőmaszk, a merészen húzott első fényszórók és a hátsó, átlátszó bura alatt csoportosított lámpaegységek is egyértelművé teszik, hogy Mazdával van dolgunk.
A ferde hátú Mazda3 a dinamikus forma ellenére kategóriájának egyik legtágasabb utasterével rendelkezik, amelyben öt felnőtt számára van elegendő hely. A kiváló térérzet az átlagnál nagyobb belső szélesség és a hosszú tengelytáv következménye. A nagyvonalú láb- és fejtérben még a 190 centiméter magas emberek sem szűkölködnek a Mazda hátsó ülésén. Feltűnik az ízléses, kéttónusú kárpitozás, valamint a kiváló kidolgozási minőség is, amely a belső teret jellemzi.
A műszerfal középkonzolja a Mazda új generációs modelljeiből ismert modulrendszerű, a nagyméretű forgókapcsolók és vízszintes gombok funkciói nem a megszokott logikát követik, de hamar áttekinthetők. Az első ülések sportos kinézetűek és úgy is tartanak, a hát felső részét is támasztják. Az ideális vezetői helyzet megtalálása pofonegyszerű, mert az ülésmagasság karral, a támla tekerős módszerrel állítható, a kormány pedig négy irányban mozog. Kár, hogy a példás ergonómiát rontja a jobb lábat nyomó középkonzol.
Az 1,6-os erőforrás az új, korszerű MZR könnyűfém-motorcsalád tagja, változó szelepvezérlésű és átlagban kedvező fogyasztású. Már az alsó fordulatszám-tartományban nyomatékos, rendkívül rugalmas, mind az alacsony, mind a magas fordulatszámokat kedveli. Könnyen pörög fel, kedveli a húzatást, és hangszíne is élvezetes. Az, hogy a Mazdával nagy élmény a haladás, a kanyarodás, sőt még a sávváltás is, nemcsak az erőforrás, hanem a kormányzás és a fejlett futómű-konstrukció érdeme. Elég egy mozdulat, s máris a mellettünk levő sávban haladunk, az elöl McPherson, hátul a Mazda6-éból kifejlesztett több lengőkaros futómű pedig a stabilitást és a kiváló irányíthatóságot szavatolja. Ha vészhelyzet adódik, bízhatunk a négy tárcsafék által garantált 37 méteres fékútban (100 km/h-ról és a stabilizálórendszer erélyes beavatkozásában.
A dinamikus Mazda3 tágasság, felszereltség és kényelem szempontjából is az egyik legjobb választás a kompakt osztályban, funkcionalitása mellett az egyediségre vágyó vásárlók igényeit is kielégíti.
Műszaki adatok
Jelleg: alsó-középkategóriás ferde hátú limuzin. Önhordó acélkarosszéria. Keresztben álló orrmotor, elsőkerék-hajtás. Ötfokozatú, kézi kapcsolású váltómű.
Hajtómű: soros, négyhengeres, változó szelepvezérléses (S-VT) benzinmotor. Hengerenként négy szelep. 1598 cm3, 77 kW/105 LE 6000/percnél. Max. nyomaték 145 Nm 4000/percnél.
Hidraulikus szervokormány, fordulókör átmérője 10,9 méter. Elöl hűtött tárcsafék, hátul tárcsafék, ABS, EBD, TCS, DSC. Elöl-hátul független felfüggesztés, elöl kettős keresztlengőkar, hátul multilink.
Méretek, súlyok: hosszúság 4420 mm, szélesség 1755 mm, magasság 1465 mm, tengelytáv 2640 mm. Kerékméret 6,5JJ x 16, gumiméret 205/55 R 16. Csomagtér 319/635 liter. Üzemanyag 55 liter. Saját tömeg 1190 kg, megengedett össztömeg 1695 kg.
Menetteljesítmények (gyári adatok): csúcssebesség 182 km/h, gyorsulás 0–100 km/h-ra 11 s, fogyasztás 9,3/6/7,2 liter/100 km, tesztfogyasztás 10,2 liter.
Gazdasági adatok
Alapár (Mazda3 Sport 1,6i TX): 4 949 900 forint.
Alapfelszereltség: 6 légzsák, indításgátló, központi zár, biztonsági fékpedál, aktív fejtámlák, ködlámpa, elektromosan állítható és fűthető külső tükrök, elektromos ablakemelők, fedélzeti számítógép, állítható magasságú vezetőülés deréktámasszal, automata légkondicionáló, bőrkormány, váltókar és kézifékkar, kormányról vezérelhető rádió, 4 irányban állítható kormány, kartámasz elöl-hátul, moduláris rádió, 16” könnyűfém kerekek.
Extrák (bruttó, forint): levehető vonóhorog 129 675, tolatóradar 91 650, tetőspoiler 109 851, 17” könnyűfém felni 81 900, sportrugók 57 525.
Garancia: 3 év vagy 100 000 km, 12 év átrozsdásodásra, 3 év fényezésre.
Kötelező biztosítás: 25 920 forint/negyedév (Allianz Hungária Biztosító Rt.).
Forrás: Mazda Motor Hungary Kft.
Véleményvezér
Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF
Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Hivatalosan is az utolsó helyre került Magyarország a háztartások fogyasztására tekintve
Az utolsó helynél már nincs lejjebb.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását
A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet
A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?
Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.