A rendkívül sikeres Mazda6 után debütáló legkisebb családtagnak, a Mazda2-nek közvetítenie kell a „zoom-zoom érzést”, új vásárlói rétegeket hódítva meg ezzel. Küllemével ezt meg is teszi.
A tervezőknek sikerült elegáns, ám mégis sportos, erőteljes vonásokat viselő, néhány nap alatt megszerethető kisautót megálmodni az előd, Demio helyére. A kompakt külső, az autó hátuljáig húzódó ékalak, az emelkedő övvonal, a lekerekített oszlopok, a szoros kerékjáratok, a márkára jellemző ötszögletű hűtőrács, a nagyméretű levegőbeömlőket tartalmazó első és a fineszes hátsó légterelő, végül pedig a széles nyomtáv a Mazda2 osztályán felüli vitalitásáról tanúskodik.
A volán mögött ülve az embernek tökéletes a komfortérzete. A kemény tömésű, ízléses szövettel bevont és hosszabb távon sem fárasztó ülésen jó elterpeszkedni. A felhasznált anyagok jó minőségűek, az illesztések pontosak, a formák, a színek és az illatok összhatása kiváló, nagyszerű a térérzet, jó a baloldali könyökhelyzet, példás az ergonómia. A kellő vastagságú bőrkormányról vezérelhető hifi kategóriabajnok módjára szól. A teljes elégedettségtől csak a két ülés közötti könyöktámasz, valamint a pihenő bal láb és a gázpedálon tartott jobb láb megtámasztásának hiánya választ el. Elsősorban a magas fejtérnek köszönhetően hátul is kategórián felüli az autó, kényelmesen azonban igazán csak két személy helyezkedhet itt el. A karakuri ülésrendszer miatt a fejtámlákat az ülések előrehajtásánál sem kell eltávolítani, és praktikus megoldás, hogy a magasra nyíló ötödik ajtó rakodópereme nagyon alacsony.
Az Euro III emissziós szabványnak megfelelő, mérnöki bravúrokat sem nélkülöző közös nyomócsöves turbódízel erőforrás már 2000-es fordulatszámtól leadja tekintélyes nyomatékát, így simán vezethető és keveset fogyaszt. Automata állásban a váltó gyorsan megtalálja az optimális fokozatot, azt, amelyben az adott helyzetben a lehető legalacsonyabb fordulatszám és fogyasztás érhető el. A manuális kapcsolás különösen hideg motornál ajánlott, mert kevesebb fejbólintást élünk át, egyébiránt ha kitapasztaljuk a gázpedál és a sebességfokozatok közötti kapcsolatot, meglepő gyorsításokat és menetdinamikát csikarhatunk ki, többnek érezve így a 68 lóerőt. Vezetési stílusunkhoz a váltó egyébként alkalmazkodik, és ezt adott esetben gyorsabb váltásokkal adja tudtunkra.
Élvezhetjük a különösen merev karosszériaszerkezet, a masszív, ám kényelemre hangolt felfüggesztés jótékony hatásait is. Nincs zavaró hang, nyekergés, a kerekektől érkező zajokat külön program részeként mérsékelték. A kis Mazda vezetése városban élvezetes, autópályán pedig csendes, még nagyobb sebességnél is.
A végén persze ott a megkerülhetetlen kérdés: mindezt mennyiért kaphatjuk meg? Tudjuk, hogy a válasz viszonylagos, meggyőződésünk, hogyha minden fiatal zoom-zoom pénztárcával rendelkezne, akkor szépszámú Mazda2-t láthatnánk mindenfelé…
Műszaki adatok
Jelleg: kiskategóriás limuzin. Önhordó acélkarosszéria. Keresztben álló orrmotor, elsőkerék-hajtás. Ötfokozatú ASM robotizált váltó, kézi kapcsolással.
Hajtómű: soros, négyhengeres common rail turbódízel-motor. Hengerenként két szelep. 1399 cm3, 50 kW/68 LE 4000/percnél. Max. nyomaték 160 Nm 2000/percnél.
Fogasléces szervokormány, fordulókör átmérője 10,4 méter. Elöl hűtött tárcsafék, hátul dobfék, ABS, EBD, EBA vészfékrásegítő. Elöl McPherson felfüggesztés.
Méretek, súlyok: hosszúság 3925 mm, szélesség 1680 m, magasság 1545 mm tengelytáv 2490 mm. Kerékméret 5,5 JJ x 14, gumiméret 175/65 R 14. Csomagtér 267/1044 liter. Saját tömeg 1100 kg, megengedett össztömeg 1535 kg. Üzemanyag 45 liter.
Menetteljesítmények (gyári adatok): csúcssebesség 160 km/h, gyorsulás 0–100 km/h-ra 15 s, fogyasztás 5,5/4/4,5 liter/100 km, tesztfogyasztás 5,5 liter.
Gazdasági adatok
Alapár (Mazda2 1.4i CD TE ASM): 4 049 900 forint.
Alapfelszereltség: indításgátló, központi zár, 6 légzsák, family-box, alu/titán díszítések a műszerfalon, utasülés asztalfunkcióval, elektromos ablakemelők elöl, állítható magasságú vezetőülés, karakuri ülésrendszer, légkondicionáló, csomagtérroló, kormányról vezérelhető moduláris audiorendszer, tetősín.
Extrák (bruttó, forint): vonóhorog 92 900, hátsó tetőspoiler 74 000, tolatóradar 125 000, ködlámpaszett 112 900, középső kartámasz 55 300.
Garancia: 3 év/100 000 kilométer, 12 év átrozsdásodásra, 3 év a fényezésre.
Szervizperiódus: 20 000 kilométer.
Kötelező biztosítás (2004-es díjszabás): 16 260 forint/negyedév (Allianz Hungária Kft.).
Forrás: Mazda Motor Hungary Kft.
Mazda2 1.4i CD TE ASM
A Mazda2 a márka megújulási programjában a második modell, ám az első Európában gyártott típus. A spanyolországi Valenciában az európai vásárlók szokásainak, szükségleteinek maximális figyelembevételével készítik a korszerű, automata váltós, dízelmotoros változatot is, melyet kipróbálhattunk.
Véleményvezér
Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF
Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Hivatalosan is az utolsó helyre került Magyarország a háztartások fogyasztására tekintve
Az utolsó helynél már nincs lejjebb.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását
A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet
A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?
Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.