Magyar módi

Az októberi cannes-i televíziós vásáron és kiállításon tették nyilvánossá az európai államok tévénézési szokásait felmérő kutatás eredményeit. Eszerint Európában a magyarok töltik a legtöbb időt a képernyők előtt: napi 232 percet. Ennek ellenére az interaktivitás nálunk még gyerekcipőben jár.

A Magyar Televízióban (MTV) a Repeta című műsor révén kezdődött meg az internet integrálása a televíziós programba, mondja Turák János internetmenedzser, aki úgy fogalmaz, hogy „az MTV honlapjának indítását a meglévő jogok, tartalmak felhasználásának optimalizálása vezérelte 1999 végén”. A folyamat „házon belüli koordinációja” érdekében az MTV növelte tulajdonrészét az Új Képújság Kft.-ben. Az elnök, Szabó László Zsolt személyében a televízió on-line irányban elkötelezett szakemberre lelt (ő vezette be a Duna Televízió honlapján az adások on-line letöltési lehetőségét). Az egyes műsorok adatait, tartalomleírásait azonban nem könnyű megszerezni. Egyelőre csak azok jeleskednek az on-line együttműködésben, akiknek személyes érdekük is, hogy minél több médiumban jelen legyenek. Az elektronikus B2B és belső kommunikáció tekintetében az új tévészékház hozhat újat.

A tv2 kultúrmissziójának tekinti az „internetre nevelést”, egyre több műsorában népszerűsíti a világhálót. A csatorna külön üzletágként kezeli az on-line médiát, amellyel számottevő bevételt kíván generálni. Ez év elején indította promóciós honlapját, amelyet 5–10 ezer felhasználó látogat meg naponta, tájékoztatta lapunkat Kelemen Gábor internetigazgató. A honlapról a legfontosabb műsorok letölthetők (reklám nélkül!). A tévében és interneten egyaránt a szappanoperák és a Tények a legnépszerűbb programok. Az interaktivitás már megjelenik a Csiszár.hu című műsorban, amelynek csupán 50 perce off-line tévéadás, 30-40 percen át kizárólag on-line folytatódik, a nézők csevegéssel és válaszaikkal vehetnek részt, és még a kamerát is (táv)mozgathatják. Acsatorna stratégiai célja, hogy a ma vezető horizontális portálok (Origo, Index) komoly vetélytársa legyen: új horizontális – azaz komplex tematikát és szolgáltatásokat nyújtó – portált indít (lapzártánk után), hogy a nézőinek on-line kezdőlapja legyen.

Az RTL Klub novembertől megújítja honlapját, amelyen ezentúl letölthető videoanyagok és e-commerce-megoldások is a néző rendelkezésére állnak majd, jelentette be John Ondreasz, az RTL Klub multimédiáért felelős vezetője az Internet Hungary konferencián. Ondreasz felhívta a figyelmet arra, hogy a televíziós technika 77 éves történelme után most visszatérünk a gyökerekhez: ismét olyan kicsi képernyőn nézzük a mozgóképet (a számítógép-monitoron, a világhálón), mint a kezdetekben. A különbség viszont lényeges: „te dönthetsz, mikor és mit akarsz nézni”. Az Európában több mint 50 csatornával jelen lévő RTL-csoport hazai munkatársa a társaság innovációs készségeiről csak annyit jegyzett meg: „Nem sietjük el döntéseinket”. Meg nem erősített információink szerint a RTL Klub honlapja a megújulás előtt 4-5 ezer látogatót regisztrált naponta.

*
Egy napra jutó tévénézési átlag 1999-ben (percben)
Magyarország: 232
Olaszország: 225
Nagy-Britannia: 219

Észak-Amerika: 236
Ázsia: 151

Forrás: Médiamétrie – Eurodata

*
Az interaktivitás kapuja
A nemzetközi trendek ismeretében az Antenna Hungária is felismerte, hogy a digitális műsorterjesztés irányába kell a jövőben fejlődnie, mondja Kárpáti Rudolf, a vállalat műsorterjesztési vezérigazgató-helyettese.
Az analóg televíziós adás műholdas, kábeles és földfelszíni technikával juthat el a háztartásokba. Az elsőt több mint négy éve végzi a vállalat, főként kábeltévé-fejállomások számára. Az analóg földfelszíni műsorszórásnál a különböző gerincadók (tévétornyok) sugárzási frekvenciájának különböznie kell egymástól, máskülönben két szomszédos torony jelei a közös lefedettségű területen zavarnák egymást. Ezért egyetlen tévécsatorna országos sugárzására frekvenciák egész sorát használják fel, ami egy véges számú közvetítő közeg (frekvenciák) esetében különösen érzékeny pont. A digitális földfelszíni sugárzással azonban lehetséges az egyfrekvenciás műsorszórás, így vételkörzetenként akár 25–30 televízió-műsor, illetve egyéb interaktív jellegű adatszórás is eljuttatható a nézőkhöz. Az Antenna Hungária (AH) 1999 júliusa óta végez kísérleti digitális földfelszíni televíziós szolgáltatást Budapesten, az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) és a Hírközlési Főfelügyelet (HiF) ideiglenes engedélyével. A későbbiekben ebből kinőhet az interaktív televíziózás is, egy visszirányú adatátvitel biztosításával, azonban a digitális műsorszórás feltételeinek megteremtése inkább jogi szabályozás, semmint beruházás kérdése, véli Kárpáti.

Az Antenna Multimédia Kft. az értéknövelt szolgáltatások terén külön EPG (electronic program guide)-szerkesztőséget tart fenn, továbbá DVD-k kiegészítő menüit készíti. E technológiai hozzátétel megteremtéséhez az egyik legfejlettebb szoftverrel rendelkeznek, amellyel a Matrix DVD-változata is készült Amerikában, mondja Hegedűs Sándor multimédia vezérigazgató-helyettes, aki szerint a DVD-fogyasztók stratégiailag fontosak az interaktív televíziózás szempontjából: e két szolgáltatással átlátható és kezelhető szinten tapasztalják meg az interaktivitást. Az alacsony hazai internetelterjedtség miatt talán éppen a televízió és annak EPG-szolgáltatása lehet az interaktivitás és a média összeolvadásának magyar kapuja.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo