A magyar kis- és középvállalkozások (kkv) számára komoly kihívás az üzleti terv tartalmi megfogalmazása és formába öntése. Még mindig gyakran halljuk, hogy a terv a vállalkozó fejében van. Holott a külvilág - a piac, a leendő partnerek, a pályázatokat bírálók, a bankok és a befektetők - számára annyit érünk, amennyit megért belőlünk. „Az üzleti terv a vállalkozás története, jelene és jövője" - összegezte egy amerikai befektető. Mások így fogalmaznak: „A kapitánynak ismernie kell az utazás végcélját, azt, hogy hogyan fog levegőbe emelkedni, vagy elhagyni egy kikötőt, mit kell magával vinnie, milyen veszélyek leselkedhetnek rá az úton, és milyen fogadtatásra számíthat a megérkezésekor."
Az üzleti siker egyik alapvető pillére az üzleti terv. A partnerek, leendő befektetők szemében garanciát jelenthet a profitábilis együttműködésre, a megtérülésre a jól kidolgozott, megbízható információkon nyugvó, reális feltételezéseken alapuló, mély termék- vagy szolgáltatásismeretet tükröző dokumentum. Az üzleti tervnek túl kell lépnie az álmok és vágyak szintjén, mert az valójában prognózis az üzlet jövőbeli alakulásáról. Ilyen jól összerakott üzleti modellre van szükség pályázáshoz, hitelfelvételhez és befektető bevonásához. A kkv-k a gyakorlatban erre nem fordítanak kellő figyelmet.
Tudnunk kell, hogy egy üzleti terv soha nincs kész, legfeljebb pillanatképet ad vállalkozásunk napirenden levő és belátható kérdéseiről, kihívásairól, terveiről. Ezt a „mantrát" a változó helyzetnek megfelelően folyamatosan korszerűsíteni, modernizálni kell. A terv általában akkor mondható jónak, ha a versenytársak és a piaci igények figyelembevételével valós adatokon alapszik, reálisan tükrözi az elvárásokat, és megvalósítható célokat tűz ki, amelyeket a vállalat valóban el tud érni.
Szerencsére vannak általánosan elismert szabályok, ha úgy tetszik, minták, amelyek segítenek az üzleti terv formai és tartalmi megalkotásában.
A szakszerű és meggyőző üzleti terv szerkezete az Inter-Access tapasztalatai alapján
1. Előlap
Elegáns, nem hivalkodó, a cég imázsát tükröző cím és logó.
2. Tartalomjegyzék
A tartalomjegyzék alapján az olvasó benyomást kap arról, hogy milyen kérdésekre térünk ki, illetve mi maradt ki. Tisztában kell lennünk ugyanis azzal, hogy a pályázatunkról, hitelkérelmünkről vagy a vállalatunkba történő beruházásról döntő személy esetleg ennél a fejezetnél és az ezt követő vezetői összefoglalónál tovább nem olvassa az üzleti tervet.
3. Vezetői összefoglaló
Ez a rész meghatározó az olvasó számára, legyen az az üzleti partner vezetője, munkatársa, külső bíráló, bank vagy potenciális befektető. Itt dől el, hogy továbbolvassák-e, vagy sem. Jogilag szakszerűen és számon kérhető formában jeleznünk kell, hogy bizalmas információkat osztunk meg, amelyek továbbadása kizárólag engedéllyel történhet.
-Be kell mutatnunk vállalkozásunkat, hitvallásunkat, vagy ahogyan másként szokták mondani: víziónkat, üzletfilozófiánkat. (A mai angol nyelvű üzleti gyakorlat ezt nevezi a mission statement helyének.)
-Röviden ismertetni kell termékünket vagy szolgáltatásunkat, és hogy milyen piacot célzunk meg. Ha létező kereslet kielégítéséről van szó, akkor azt is, hogy kik a versenytársaink, s hogyan kívánunk versenyezni velük. Ha olyan termékről van szó, amely megítélésünk szerint merőben új, akkor azt, hogyan kívánunk piacot teremteni.
-Következik az üzleti modell, tehát a pénzteremtés folyamata, s piackutatás alapján ennek a számszerűsítése. Egyértelműen meg kell határozni, hogy a vállalkozás milyen fejlődési szakaszban van: termékfejlesztés, prototípus-előállítás, késztermék piacra vezetése, már piacon levő termék értékesítésének növelése. Végig kell venni, milyen költségekkel, bevétellel, nyereséggel és mindehhez milyen tőkével kell számolni, s milyen periódusokban milyen megtérülés prognosztizálható.
-Be kell mutatni a vállalkozás felépítését és működését, ennek jogi és gyakorlati formáit, valamint a vállalat vezetőit, a menedzsmentet. Utóbbi a befektetők számára döntő fontosságú. Sokszor hallott vélemény: a jó csapat egy közepes terméket vagy szolgáltatást is sikerre tud vinni, míg egy tapasztalatlan, „botladozó" társaság egy jövedelmező vállalkozást is parkolópályára tehet.
-Beszélnünk kell az előttünk álló feladatokról, közép- és hosszú távon megteendő intézkedésekről is.
-Az olvasók többsége számára a legizgalmasabb a vállalkozás pénzügyi helyzete. Létező cég esetén a következőket kell bemutatni: cash flow, tartalékok, tervezett külső erőforrás-bevonás, ennek célja és az igénybevétel tervezett ütemezése. E fejezet befejező részének ki kell térnie arra, hogy milyen céljaink vannak a jövőben, és hogyan kívánjuk ezeket megvalósítani.
4. A vállalkozás általános bemutatása
-A vállalkozás adatai: a cégjegyzékben található információk összegzése, a vállalkozás jogi képviselőjének megnevezése, a tanácsadók felsorolása.
-Már működő vállalkozás esetén: a vállalkozás története, vagyis az alapítás ideje, célja, az eddigi működés leírása - elért sikerek, megtorpanások, esetleges kudarcok -, jelenleg napirenden lévő fejlesztések, valamint a vezetői összefoglalónál részletesebben a jövőről szóló elképzelések.
-Új vállalkozás esetén: egyértelműen meg kell fogalmazni, hogy mi késztette a vállalkozókat az üzleti terv elkészítésére - új termék vagy szolgáltatás bevezetése, új piacra lépés, pályázat, hitelfelvétel, befektető bevonása. Meggyőző érvekkel alá kell támasztani, hogy mit várhat a leendő partner, ügyfél, hitelező vagy befektető. Egyértelműen meg kell jelölni a kockázati tényezőket és azt, hogy mit tesz vagy fog tenni a vállalat ezek elhárítására.
A további tanácsok a magazinban olvashatók!