Mindenképpen kell a marketingbizottság, s ezért szívesen is fizetjük a literenkénti tíz forintot, amelyet persze okkal lehet extraadónak nevezni - szögezte le Matolcsy Sára, az Etyeki Kúria Borgazdaság ügyvezetője. Bár nyomban hozzátette - hiszen több éve létezik ilyen „borászközteher" -, semmilyen elszámolást nem kaptak eddig a pincészetek, pedig érdekli őket, hogy a pénzből mennyi ment a borminőség ellenőrzésére, mennyi marketingre. A szakember azt is ajánlatosnak tartaná, hogy a járulék egy részét előre fizessék be a pincészetek. Gyakoriak a viták arról, hogy a nagy szőlőterületekről sokszor nem származnak igazán jó, minőségi borok, s hogy a támogatások nem igazságosak.
Békét hozó rendelet?
A vidékfejlesztési miniszter a múlt év novemberében bocsátotta ki azt a rendeletét, amely nemcsak a befizetendő járulékról intézkedik, hanem vélhetően békét is hoz. Megelőzőleg a bormarketing-programok kidolgozása és végrehajtása megtorpant, a szakmai szervezetek közötti nézeteltérések pedig egyre súlyosabbá váltak. A döntés-előkészítésben részt vevő, javaslattevő bormarketing-bizottság és a végrehajtásért felelős minisztériumi háttérintézmény, az Agrármarketing Centrum (AMC) között sem volt eredményes az együttműködés.
A rendelet átalakította a bizottságot, benne perdöntő helyet és felelősséget adva az Agrármarketing Centrumnak. Kíváncsiak is voltunk, hogy az új jogosítvány segíti-e a járulékokkal való jobb sáfárkodást.
Dr. Simon Péter, az AMC igazgatója a Piac & Profitnak elmondta: egyszerűsödött az eljárásrend, kimarad egy-két lépcsőfok, s így felgyorsul a döntéshozatal. A grémiumban kereskedelemmel, kommunikációval s természetesen borászattal foglalkozó szakemberek, hegybírók ülnek: jelenleg az „összeszokás" időszakát élik. Munkatervüket hamarosan nyilvánosságra hozzák.
Az idén is lesz egy egyéves kampánysorozat a vörös, a fehér és a rozé borok, a borszerdák érdekében. A járulékokból a pályázatokat is finanszírozzák, s nemcsak a már elindított kisprojektekét, hanem azokét is, amelyek például a médiában való megjelenést segítik. A legfontosabb nemzetközi vásárok nemzeti közösségi standjaira is eljutnak a magyar borok. A múlt évben sajnos nagy terméskiesés volt sok borvidéken, s erre tekintettel kell lenni a nemzetközi piac megszólításakor.
Bizakodók
A Pannonhalmi Apátsági Pincészetben talán áldomást is ittak annak hallatán, hogy más összetételű lett a bormarketing-bizottság. Azt vélik, hogy szakmailag kompetens emberek kezébe kerülhet a borkereskedelem támogatása.
- A termelők körében teljes szkepticizmus uralkodott, mivel a bormarketing-pénzek felhasználásának szakszerűségét, jogosságát, a számonkérhetőséget nem láttuk - tette világossá a pannonhalmi marketing- és kereskedelmi vezető, Illés Tamás.
Etyeken is, Pannonhalmán is jó néven veszik a marketingcélú támogatások pályázatának „piacra dobását". Az apátságot igen, de pincészetét, a kicsiny borvidék nedűjét alig-alig ismerik az országban. A vidékfejlesztési tárca azt tette lehetővé a 100 milliós támogatási összeg szabályrendszerével, hogy legalább tíz-tíz borászat közös bemutatkozását, marketingkiadványokban való együttes szereplését, rendezvényeken történő kereskedelemsegítő tevékenységét lehessen közpénzből finanszírozni. Pannonhalmán sem csak az apátságnak van pincészete - igaz, az ország legkisebb borvidékén eleve kevesen művelnek szőlőt -, de ők állnak a legjobban borászati technológiával, náluk a legnagyobb a kapacitás, és a tradíciók is az ő javukra billentik a mérleget.
- Az exportkapcsolatokkal, a hazai piaci terjeszkedéssel eddig sem csak a saját pincészetünk ázsióját növeltük, hanem a borvidékét is - fogalmazott Illés Tamás. - A folytatást is abban látom, hogy a borvidék egésze tudja megszólítani a fogyasztókat.
A marketingvezető azonban kesereg is: bármennyire is az évtized legjobb évjáratát könyvelhették el 2009-ben, a rákövetkező évben feleannyi volt a termés. Így aztán a marketingjellegű építkezésre is kisebb az esélyük, mivel esetleg kevesebb jut a támogatásokhoz szükséges önrészre.
■ Segítség kis pincészeteknek. A Borbély Családi Pincészet hírlevelében azt írják, idén is részt vesznek a Decanter szervezésében a március 19-20-i VinCE rendezvényen. „Két kóstolóval is szeretnénk azokon a kispincészeteken segíteni, amelyek nem tudnak reklámra áldozni, azonban boraik megérdemlik az ismertséget. Donald Edwards Sinclair londoni sommelier korábban a neves citybeli borétteremben, a Le Bouchonban dolgozott, most pedig a New Generation borkereskedés csapatát erősíti. A VinCE előtt kiküldünk neki tíz palack bort, amelyeket március 19-én 11.30-kor Londonban kóstol kollégáival, a VinCE vendégei pedig élő adásban figyelhetik a kóstolót - természetesen ugyanazon borok kóstolása közben. Rowan Gormley, szintén brit üzletember egy rendkívül kreatív kereskedelmi struktúrát hozott létre, egy olyan webshopot, ahol a vásárlók minden borról megírhatják véleményüket, így egy új tétel vásárlása előtt számtalan borbarát tapasztalata segít minket. A vásárlók ugyanakkor befektetnek kis borászatokba, amelyek ezt kedvező árakkal hálálják meg. A VinCE vendégei a helyszínen szavazzák meg a tíz borból azt, hogy melyik kerüljön fel Gormley webshopja, a Naked Wines kínálatába..."
■ Gyógyvizet prédikálnak, és bort isznak. Mármint azok a vendégek, akiknek a javára kitalálták, hogy úgynevezett borturisztikai csomagokat is vásárolhatnak, ha éppen olyan gyógyfürdőben kúráltatják magukat, amelynek a közelében jobb borászatok is találtatnak. Felfedezték ugyanis, hogy a gyógyvizes helyeken többnyire már jó a szállodai kínálat, azaz: kezeltesse is, meg itassa is magát a vendég. Egy februári bejelentés szerint az első „házasítás" a sárvári gyógy- és wellnessfürdő számára adatik meg.
■ Borváros-projekt. Budapest XXII. kerületében a tervek szerint az egyes hazai borvidékek építészeti stílusát mutatják majd be a budafoki Záborszky pincészetben magvalósuló projekt segítségével. A múlt évben elhatározott, európai uniós támogatást is élvező vállalkozás megvalósításához 2011 januárjában írták ki az építési közbeszerzési pályázatot. A tervek szerint július második felében avatják fel a borvárost, értelemszerűen borászati és kulturális attrakciókkal.