A négykerék-hajtás nagyjából egyidős az automobillal, igaz, arról nincsenek pontos feljegyzések, hogy ki is találta fel. Az viszont tudott, hogy az első összkerékhajtású személyautót a nagy Ferdinand Porschénak köszönhetjük: az 1900-as Párizsi Világkiállításon bemutatott, Lohner Porscheként ismert járművet - amelynek mind a négy kerekébe elektromotort szereltek - megrendelésre építette egy osztrák cégnek.
Biztonságérzetet ad
A négykerék-hajtású járművek sáros, havas, síkos úton jóval nagyobb biztonságérzetet adnak, mint a hagyományosak, ott is elmennek, ahol azok nem. Az eggyel több hajtott tengely, pláne megfelelő gumiabroncsokkal, biztos előrejutást garantál. Nagyobb hasmagasságuk is előnyt jelent.
A mai, elektronikusan felügyelt, intelligens összkerékhajtási rendszerek a menetkörülményeknek megfelelően osztják el a hajtónyomatékot a tengelyek között, támogatják a különböző vezetési stílusokat, és a kilátástalan helyzetekben is kínálnak megoldást. Egyes SUV-k - szabadidő-autók - rendszerei olyan fejlettek, hogy csupán egyetlenegy tapadó keréknél is garantálják a továbbjutást.
E járművek nagy előnye még a fokozott teherbírás és a vontatóképesség, lakókocsi vagy akár egy hajó vontatását is bátran rájuk bízhatjuk. Egyes SUV-k és pickupok akár 3 tonnás fékezett utánfutót is húzhatnak maguk után.
Csökkenő eladások
Számos előnyük ellenére az öreg kontinensen évek óta csökkennek a négykerék-hajtású járművek eladásai, például a pickupok esetében az elmúlt két évben ugyanakkora volt a visszaesés, mint a személyautó-ágazatban: közel 30 százalék. Az olyan sikermodellek esetében azonban, mint például a Mitsubishi Pajero vagy az Outlander, tartani lehetett a korábbi eladási arányokat - mondta el a Piac & Profit kérdésére Mátrai Gábor, az MM Import Kft. ügyvezető igazgatója. A szakember szerint az emberek általában a kis fogyasztású, alacsony fenntartási költségekkel járó autókat keresik, ezért a gyártók legfontosabb feladata a szén-dioxid-kibocsátás és az üzemanyag-fogyasztás csökkentése; példaként megemlítette, hogy a Mitsubishi ezért is fejleszt és forgalmaz hibrid járműveket, illetve tisztán elektromos autókat.
Persze az autóválasztást ma egyre inkább a fenntartási költségek és az üzemanyag-fogyasztás határozza meg, de egyre fontosabb a környezetbarát üzem, az alacsony szén-dioxid-kibocsátás is, így jellemzően mindenki eggyel kisebb méretű autóba ül át. Az emberek az életvitelüknek leginkább megfelelő autót használják - ha tehetik -, a csapadékosabb, szélsőségesebb időjárás miatt nem fognak és nem is tudnak drágább összkerékhajtású járműbe átülni. De az, aki nehezen megközelíthető helyen lakik, vagy kiépített utaktól távol is boldogulnia kell - vélekedik Mátrai Gábor -, ezután is meg fogja venni a négykerék-hajtású modelleket, még magas üzemanyagárak mellett is.
■ 1903 Spyker 60 H. P., a világ első belső égésű motorral hajtott négykerék-hajtású autója
■ 1908 Quad, az első amerikai gyártmányú, négykerék-hajtású személyautó (Four Wheel Drive Auto Company - FWD), összkerékhajtás, összkerékkormányzás
■ 1907 Dernburg-Wagen (Daimler-Benz), összkerékhajtás, összkerékkormányzás
■ 1937 Mercedes-Benz G5 és a BMW 4x4, összkerékhajtás, összkerékkormányzás, három zárható differenciálmű, teljesen független felfüggesztés
■ 1940-es évek Jeep CJ-2A polgári modell (Willys), Land Rover
■ 1966 Jensen FF, az első sorozatgyártású, összkerékhajtású személyautó (1971-ig)
■ 1972 Leone (kapcsolható összkerékhajtás), ettől kezdve a Subaru csakis négykerék-hajtáslánccal (később az úgynevezett szimmetrikus összkerékhajtási rendszerrel) szerelte fel
■ 1970-es évek Range Rover, luxus 4x4-es; a Jeep bemutatta a világ első elektronikusan felügyelt, állandó 4WD meghajtását
■ 1980 Audi Quattro
■ 1980-as évek Jeep Wrangler, Land Rover Defender, Mercedes G osztály, Mitsubishi Pajero (a legtöbb Párizs-Dakar-győztes), Toyota Land Cruiser