Asszisztens a zsebben

Az egyre inkább elterjedt okostelefonok képességeinek csak egészen kis szeletét használják ki a vállalkozások. Pedig a cég működésének hatékonyságát nagyban növelhetné a szinte minden munkatárs zsebében ott lapuló eszköz.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Öt éven belül már minden eladott készülék okostelefon lesz az amerikai piacokon, Európában, ha nem is ilyen mértékű, de hasonlóan erőteljes bővülést prognosztizálnak. Így várhatóan Magyarországon is rohamosan gyarapodik majd az okostelefonnal rendelkezők ma körülbelül 200 ezres tábora.

Hazai szokások

Idehaza azonban még kevesen használják rendszeresen a mobilok „smart" funkcióit - mint böngészés, levelezés, alkalmazások letöltése, blogolás -, derült ki a BellResearch magyar vállalatvezetők és IT-szakértők körében végzett legfrissebb felméréséből. Az okostelefonok hazai vállalati alkalmazására is ugyanez a jellemző Sugár Mihály, a kutatócég munkatársa szerint, aki úgy látja, a dolgozók leginkább csak hívásokat bonyolítanak le, illetve SMS-eket fogadnak és küldenek a céges készülékként használt okostelefonjaikon. A kutatás eredményei szerint az e-mail és naptárfunkciók használata terén ugyan látható némi előrelépés, az egyéb okostelefonos alkalmazásokat viszont szinte figyelmen kívül hagyják a készülékek tulajdonosai.

A legtöbbet személyes kommunikációra és szórakoztatásra használják az okos mobileszközöket, derül ki a T-Mobile felméréséből: a megkérdezetteknek csak 25 százaléka alkalmazza az üzleti életben az okostelefonját. (A kimutatásból viszont az is kitűnik, hogy az okostelefont használók 61 százaléka - ezen belül az iPhone-felhasználók 75 százaléka - függ a készülékétől.) Pedig az okostelefonok sokban hozzájárulhatnak egy cég működési hatékonyságának növeléséhez. Jakab Roland, az Ericsson Magyarország marketing- és kommunikációs igazgatója szerint a leginkább azzal, hogy bárhonnan lehetővé teszik az azonnali elérést a vállalat levelezőrendszeréhez, illetve minden alkalmazottnak a saját naptárbejegyzéseihez. Így azoknak sokkal kevesebb dolgot kell fejben tartaniuk, és elkerülhető a kavarodás akkor is, ha két megbeszélés között nem tér vissza a dolgozó az irodájába. Ez egyébként időbeli nyereséget és az utazási költségek megspórolását is jelenti így. A készülékek emellett folyamatos elérhetőségeket nyújtanak nemcsak telefonon - ami a mobiltelefónia elterjedése óta alapszintnek minősül -, hanem e-mailben is.

Kifogások helyett

A felhasználók gyakran azzal indokolják a fejlett funkciók használatától való idegenkedést, hogy nem képesek - vagy nincs idejük - új programok, egy újabb készülék speciális működtetésének elsajátítására, vagy hogy nem találják meg a meglévő dolgokat az új rendszerben, amitől lassul a munka. Ez azonban leginkább kifogás lehet.

Az okostelefonokon a számítógépekről ismert szoftverek telefonos változata fut, az irodai számítástechnikai környezet köszön vissza, vagyis teljesen ismert területen kell mozogni. Az alkalmazások - például szövegszerkesztők, táblázatkezelők - használata nem igényel plusztanulást. A telefonok a teljes qwerty billentyűzet ellenére nem valók hosszas szövegszerkesztésre, éppen a készülék egyébként legfontosabb erényéből, kis méretéből adódóan ugyanis ez nem túl kényelmes. Vagyis nem teszik feleslegessé az asztali gépeket és a laptopokat, inkább tökéletes kiegészítését nyújtják azoknak. Az abból származó kavarodástól sem kell tartani, hogy párhuzamosan két „legközelebbi munkatársa" van az embernek. A gépek könnyedén szinkronizálhatók egymással, így a telefonon készült bejegyzések, levelek vagy bármi más a számítógépen is azonnal megjelenik.

Mindent bele

A hazai vállalatok döntéshozói az ár vagy a készülékek használhatósága alapján választanak okostelefont kollégáik számára, utóbbi esetben a lehetőségek körét szűkítheti a technológiai kötöttség; például, ha a vállalaton belül már vannak Blackberryk, akkor az új készülékek sem lehetnek iPhone-ok vagy Android-alapú rendszerek. Igaz, az Ericsson szakértője szerint a vállalaton belüli azonos készülékeknek nincs különösebb jelentősége, a lényeg, hogy a vállalati szinten választott kommunikációs alkalmazások minél több platformon, operációs rendszeren legyenek elérhetők. A legtöbb elterjedt okostelefon-operációs rendszer képes a munkához szükséges valamennyi alkalmazás futtatására, ez pedig az egyetlen olyan feltétel, aminek teljesülnie kell a közös munkához.

A készülékek a számítógépekhez hasonlóan „személyre is szabhatók". A számos lehetséges alkalmazás és beállítás közül a felhasználó a számára releváns dolgokat jelenítheti meg a kijelzőn, átrendezheti, összekapcsolhatja a neki fontos alkalmazásokat. Olyan speciális alkalmazásokat, úgynevezett widgeteket tölthet le, amelyek közvetlen kapcsolatot tartanak a kiszolgálóval, így mindig másodpercre kész információt jelenítenek meg a tőzsdéről, a politikai hírekről vagy akár az időjárásról, a felhasználó igényei szerint.

Az üzleti életben is hasznosak lehetnek az olyan alkalmazások, mint a valutaváltó (például a Currency) vagy a mértékegységek közötti átszámolást segítő applikáció (iChange), de a külföldi utak során a taxitársaság-kereső (Amerikában a Taxi Magic, Nyugat-Európában pedig a Rocket Taxi) is sokat segíthet a felmerülő praktikus problémák gyors megoldásában. De akár arra is van lehetőség, hogy a telefon fényképezőgépével mondjuk egy finom bor címkéjére kattintva egy alkalmazás felismeri a terméket, és azt is megmutatja, hogy azt hol lehet a legközelebb megvásárolni.

A legjobb hazai alkalmazások
A tavasszal megrendezett Android vs. iPhone konferencián adták át a Nav N Go által kiírt „Év mobiltelefonos alkalmazása” díjat. A BpMenetrend lett a legjobb Apple-alkalmazás, amely a BKV nehézkesen használható webes menetrend-szolgáltatását hivatott átültetni iPhone-ra, egyszerűen kezelhető formában. A legjobb Android-alkalmazásnak járó díjat az AutoKiller kapta, amely egyfajta automatikus memóriakipucoló funkciót lát el. A szoftvert eddig már több mint 23 ezer példányban töltötték le, és a felhasználók igen jó véleménnyel vannak róla.
Biztonságban mobilon
A telefonokkal kapcsolatos félelmek között a biztonsági szinttel összefüggő kérdések is előkelő helyen szerepelnek. Bár természetesen szükség van a kódokkal és jelszavakkal való biztonságos környezet kialakítására, Gombás László, a Symantec szakértője szerint például a számítógépekéhez hasonló vírusok támadására még nem kell számítani. Addig nem lesznek mobiltelefon-vírusok, amíg nem lehet távolból frissíteni a készülékek szoftverét, vagy nem lehet új funkciókat letölteni rájuk, azaz amíg a telefonok nem kapcsolódnak a számítógépekhez hasonló módon az internetre. Ez viszont az UMTS (Universal Mobile Telecommunications Systems, a GSM rendszer utódjának szánt mobil távközlési rendszer, amely alkalmas fénykép, zene, mozgókép, videoklip és internetes tartalom továbbítására) megjelenése előtt nem lesz lehetséges, így továbbra is mindenféle kockázat nélkül használhatjuk őket. A ma használatos mobilokon az egyetlen valódi problémát a nem kívánatos SMS-ek jelentik. Ezek némelyike emelt díjas telefonszám felhívására szólít fel, mások bővebb információt ígérnek egy SMS-re, amely információ aztán emelt díjas üzenet formájában érkezik meg. A saját készülék biztonságáról leginkább olyan beállításokkal lehet gondoskodni, amelyeknél a felhasználónak rendszeresen azonosítania kell magát – például meghatározott idő után az internetkapcsolat fenntartásához újbóli azonosítást követel meg. A személyes adatok biztonságára azonban figyelni kell. Az okostelefonok tulajdonosai viszonylag ritkán távolodnak el készüléküktől, amelyben számtalan jelszót, telefonszámot, banki és navigációs információt tárolnak. Egy friss felmérés során a mobilalkalmazásokat megvizsgálva azt találták, hogy néhányuk jóval több adathoz fér hozzá, mint amire a felhasználók számítanak. Ezért az alkalmazások letöltése során érdemes körültekintően eljárni.

Véleményvezér

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.
Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost

Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost 

Magyar Péter kibukott a DK és a Fidesz közös szavazatain.
Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo