Öt éven belül már minden eladott készülék okostelefon lesz az amerikai piacokon, Európában, ha nem is ilyen mértékű, de hasonlóan erőteljes bővülést prognosztizálnak. Így várhatóan Magyarországon is rohamosan gyarapodik majd az okostelefonnal rendelkezők ma körülbelül 200 ezres tábora.
Hazai szokások
Idehaza azonban még kevesen használják rendszeresen a mobilok „smart" funkcióit - mint böngészés, levelezés, alkalmazások letöltése, blogolás -, derült ki a BellResearch magyar vállalatvezetők és IT-szakértők körében végzett legfrissebb felméréséből. Az okostelefonok hazai vállalati alkalmazására is ugyanez a jellemző Sugár Mihály, a kutatócég munkatársa szerint, aki úgy látja, a dolgozók leginkább csak hívásokat bonyolítanak le, illetve SMS-eket fogadnak és küldenek a céges készülékként használt okostelefonjaikon. A kutatás eredményei szerint az e-mail és naptárfunkciók használata terén ugyan látható némi előrelépés, az egyéb okostelefonos alkalmazásokat viszont szinte figyelmen kívül hagyják a készülékek tulajdonosai.
A legtöbbet személyes kommunikációra és szórakoztatásra használják az okos mobileszközöket, derül ki a T-Mobile felméréséből: a megkérdezetteknek csak 25 százaléka alkalmazza az üzleti életben az okostelefonját. (A kimutatásból viszont az is kitűnik, hogy az okostelefont használók 61 százaléka - ezen belül az iPhone-felhasználók 75 százaléka - függ a készülékétől.) Pedig az okostelefonok sokban hozzájárulhatnak egy cég működési hatékonyságának növeléséhez. Jakab Roland, az Ericsson Magyarország marketing- és kommunikációs igazgatója szerint a leginkább azzal, hogy bárhonnan lehetővé teszik az azonnali elérést a vállalat levelezőrendszeréhez, illetve minden alkalmazottnak a saját naptárbejegyzéseihez. Így azoknak sokkal kevesebb dolgot kell fejben tartaniuk, és elkerülhető a kavarodás akkor is, ha két megbeszélés között nem tér vissza a dolgozó az irodájába. Ez egyébként időbeli nyereséget és az utazási költségek megspórolását is jelenti így. A készülékek emellett folyamatos elérhetőségeket nyújtanak nemcsak telefonon - ami a mobiltelefónia elterjedése óta alapszintnek minősül -, hanem e-mailben is.
Kifogások helyett
A felhasználók gyakran azzal indokolják a fejlett funkciók használatától való idegenkedést, hogy nem képesek - vagy nincs idejük - új programok, egy újabb készülék speciális működtetésének elsajátítására, vagy hogy nem találják meg a meglévő dolgokat az új rendszerben, amitől lassul a munka. Ez azonban leginkább kifogás lehet.
Az okostelefonokon a számítógépekről ismert szoftverek telefonos változata fut, az irodai számítástechnikai környezet köszön vissza, vagyis teljesen ismert területen kell mozogni. Az alkalmazások - például szövegszerkesztők, táblázatkezelők - használata nem igényel plusztanulást. A telefonok a teljes qwerty billentyűzet ellenére nem valók hosszas szövegszerkesztésre, éppen a készülék egyébként legfontosabb erényéből, kis méretéből adódóan ugyanis ez nem túl kényelmes. Vagyis nem teszik feleslegessé az asztali gépeket és a laptopokat, inkább tökéletes kiegészítését nyújtják azoknak. Az abból származó kavarodástól sem kell tartani, hogy párhuzamosan két „legközelebbi munkatársa" van az embernek. A gépek könnyedén szinkronizálhatók egymással, így a telefonon készült bejegyzések, levelek vagy bármi más a számítógépen is azonnal megjelenik.
Mindent bele
A hazai vállalatok döntéshozói az ár vagy a készülékek használhatósága alapján választanak okostelefont kollégáik számára, utóbbi esetben a lehetőségek körét szűkítheti a technológiai kötöttség; például, ha a vállalaton belül már vannak Blackberryk, akkor az új készülékek sem lehetnek iPhone-ok vagy Android-alapú rendszerek. Igaz, az Ericsson szakértője szerint a vállalaton belüli azonos készülékeknek nincs különösebb jelentősége, a lényeg, hogy a vállalati szinten választott kommunikációs alkalmazások minél több platformon, operációs rendszeren legyenek elérhetők. A legtöbb elterjedt okostelefon-operációs rendszer képes a munkához szükséges valamennyi alkalmazás futtatására, ez pedig az egyetlen olyan feltétel, aminek teljesülnie kell a közös munkához.
A készülékek a számítógépekhez hasonlóan „személyre is szabhatók". A számos lehetséges alkalmazás és beállítás közül a felhasználó a számára releváns dolgokat jelenítheti meg a kijelzőn, átrendezheti, összekapcsolhatja a neki fontos alkalmazásokat. Olyan speciális alkalmazásokat, úgynevezett widgeteket tölthet le, amelyek közvetlen kapcsolatot tartanak a kiszolgálóval, így mindig másodpercre kész információt jelenítenek meg a tőzsdéről, a politikai hírekről vagy akár az időjárásról, a felhasználó igényei szerint.
Az üzleti életben is hasznosak lehetnek az olyan alkalmazások, mint a valutaváltó (például a Currency) vagy a mértékegységek közötti átszámolást segítő applikáció (iChange), de a külföldi utak során a taxitársaság-kereső (Amerikában a Taxi Magic, Nyugat-Európában pedig a Rocket Taxi) is sokat segíthet a felmerülő praktikus problémák gyors megoldásában. De akár arra is van lehetőség, hogy a telefon fényképezőgépével mondjuk egy finom bor címkéjére kattintva egy alkalmazás felismeri a terméket, és azt is megmutatja, hogy azt hol lehet a legközelebb megvásárolni.