A hagyományos hardver- és szoftverszállítókkal szemben idén azok a piaci szereplők kerülhetnek előtérbe, amelyek szolgáltatás formájában kínálják a rugalmas, hatékony és megbízható IT-környezetet - fogalmaz idén januárban közzétett tanulmányában az IDC.
Költségcsökkentés helyett értéknövelés
A válság ráébresztette a cégek informatikai vezetőit, hogy az IT-infrastruktúrát jobban fel kell készíteniük a gyorsan és drámai mértékben változó üzleti igények kiszolgálására, miközben az ehhez szükséges fejlesztésekre minden eddiginél kisebb költségvetés áll rendelkezésükre - olvasható az elemzésben. Figyelmük ezért fokozott mértékben a házon belüli üzemeltetés olyan alternatívái felé fordul, mint a hostolt és menedzselt szolgáltatások, az outsourcing és a számítási felhő (cloud computing - a fizikailag nem a saját gépen, hanem valahol a „felhőben" - interneten - lévő állományokkal és programokkal végzett munka). Az egymással összefüggő meghatározó trendek - mint például a virtualizáció és a felhőalapú szolgáltatások - terjedése következtében a szervezetek a következő években feltehetően csökkenteni fogják a saját tulajdonukban levő informatikai eszközök számát. Az IDC előrejelzése szerint 2012-re a vállalatok 20 százaléka nem fog saját informatikai infrastruktúrát üzemeltetni.
Idén a vállalatok stratégiáját már nem a költségcsökkentés, hanem az értéknövelő hatékonyság határozza majd meg döntő mértékben, s a jól működő informatikai rendszer hatékonyságnövelő és értékteremtő jellegének felismerése következtében átalakul a cégek informatikai részlegének feladata is, a korábbi beszerzés-karbantartás túlsúlyú feladatkör stratégiai jellegűvé válik. A hazai helyzetet elemezve az IDC arról számol be, hogy a cégek egyre gyakrabban kiszervezik a házon belüli IT-tevékenységeket, és szolgáltatásként veszik igénybe, ez pedig itthon is javítja az ilyen tevékenységgel foglalkozó cégek eredményeit.
Fontos fogalmak
Ideje lenne viszont rendet tenni a különböző üzemeltetési lehetőségeket jelölő fogalmak között. A legegyszerűbb talán a kolokáció, más néven szerverelhelyezés, amely kizárólag négyzetméter alapú infrastruktúra-szolgáltatás, amikor az ügyfél maga építi ki a saját rendszereit a kibérelt, védett, adott rendelkezésre állási szinttel rendelkező területen. A bérelt terület minden esetben a hostingszolgáltató által üzemeltetett adatpark valamely termében helyezkedik el, így az alap-infrastruktúrák üzemeltetési feladatai nem az ügyfél erőforrásait terhelik.
Az outsourcing és a hosting is a tervezhető költségekről, a rugalmasságról szól, de mégsem egészen ugyanaz.
- A hosting tulajdonképpen az IT-outsourcing előszobája - magyarázza Bordás János, az Invitel Zrt. üzleti szegmens- és termékmenedzsment-igazgatója. A hosting esetében a szolgáltató a megrendelő saját eszközeit üzemelteti, levéve így a válláról a folyamatos, egyenletes színvonalú és biztonságos működtetés gondját.
A következő szint, amikor a megrendelő az eszközt magát is a szolgáltatótól bérli, így a fenti előnyökön túl az egyszeri nagy beruházás helyett csak a havi bérleti díj terheli. A harmadik, IT-outsourcingként emlegetett szinten pedig már az eszköz menedzselését, az alkalmazások üzemeltetését is a szolgáltató végzi. Hogy melyik megoldás a legmegfelelőbb egy cég számára, az sok mindentől függ, de meghatározó a vállalat és a szükséges szoftverek összetettsége. Ennek köszönhető, hogy a kkv-k esetében általában a hosting a kedvezőbb lehetőség a szakember szerint.
A magyar vállalatok többsége egyelőre a hosting mellett dönt, amiben szerepet játszhat a kontroll esetleges elvesztése, a szolgáltatótól való nagyobb mértékű függés miatti aggodalom. Valójában azonban a biztonság és a kiszolgálás színvonala jelentősen javul a kihelyezett üzemeltetésnek köszönhetően és a kontroll is megmarad természetesen. A hostingszolgáltatások terjedésével egyre inkább nő a kihelyezés iránti bizalom, hiszen az előnyök - a kisebb és tervezhetőbb költségek, a házon belüli szakember alaptevékenységére fordítható idejének növekedése - hamar jelentkeznek. Emiatt a jövőben várhatóan a vállalatok egyre nagyobb arányban és az IT-üzemeltetés egyre nagyobb szeletét bízzák a külső szolgáltatókra.
Bérelt vállalatirányítás
A hosting egy válfaja az úgynevezett SaaS (software as a service), vagyis a szolgáltatásként igénybe vehető szoftver. Ez esetben nem szükséges a szoftvert megvásárolni, így a céget nem terhelik a borsos licencdíjak, s tervezhető havi költségért áll rendelkezésére valamilyen alkalmazás - például ERP (enterprise resource planning). A vállalatirányítási információs rendszer a vállalat környezetére, belső működésére és a vállalat-környezet tranzakcióira vonatkozó információk koordinált és folyamatos beszerzését, feldolgozását, tárolását és szolgáltatását végző személyek, tevékenységek és funkciók ellátását lehetővé tevő hardver- és szoftvereszközök összessége. Teljes körű, korszerű vállalatirányítási megoldást a magyarországi vállalkozások alig 30-40 százaléka használ, az arány a kis- és közepes vállalatoknál még kedvezőtlenebb, pedig az adatok azt mutatják, hogy az ERP-t használó cégek teljesítménye magasabb saját szektoruk átlagánál.
A rendszerfinanszírozás hagyományos alapesete, hogy a vállalat saját bevétele terhére beruház, és megvásárolja az ERP-hez szükséges hardvert, szoftvert és a bevezetéshez, működtetéshez szükséges szakértelmet. A kezdő, többmilliós beruházás azért is nehezíti meg különösen egy kisebb cég számára a rendszer beszerzését, mert a pénzintézetek jellemzően nem adnak kölcsönt szoftver vásárlására, mivel a mögött nem áll materiális fedezet.
A rendszerbevezetés és -üzemeltetés rugalmas finanszírozási konstrukciói segítik a kis-és középvállalkozások esetében a vállalatirányítási rendszer bevezetését. A megoldást - az esetleges speciális kölcsön- és előfinanszírozási konstrukciók mellett - a rendszer bérelhető szolgáltatásként való igénybevétele jelentheti. A 100-120 főt vagy annál többet foglalkoztató vállalatoknak már érdemes elgondolkodni azon, hogy megvásárolják a rendszert, az ennél kisebb cégeknél biztosan olcsóbb megoldás a hosztolt változat. Sőt, nekik sokszor ez az egyetlen lehetőségük, hiszen a szolgáltatás bérleti díját csak a rendszert ténylegesen használó felhasználók után számolják fel. Vagyis nem a cég teljes mérete, sokkal inkább a jogosult felhasználók száma dönti el a bérelt szolgáltatás költségét.
Bárhonnan, bármikor, biztonságosan
Éppen költségcsökkentő és beruházást nem igénylő jellegük miatt a SaaS szolgáltatások leginkább kkv-kra szabottak. A szoftver egy, az interneten telepített szerveren helyezkedik el, amely internetes kapcsolat segítségével bárhonnan, bármikor, hely- és időkötöttség nélkül biztonságosan elérhető. Az ERP hostinggal - távoli alkalmazásszolgáltatással - az ügyfél szolgáltatáscsomagot vásárol hónapról hónapra, így nem merülnek fel az informatikához kapcsolódó rejtett költségek, egyszerűen tervezhetővé válik a vállalatirányítási rendszer jövőbeli üzemeltetési fix költsége - hangsúlyozza az Eniac Computing szakembere.
Ám még a legjobb rendszerek sem felelnek meg minden cég igényeinek és sajátosságainak eredeti formájukban. Minden esetben szakembernek kell az egyéni feladatokhoz alkalmazkodva testre szabni a programot. Ennek szintén nem elhanyagolható költsége is megtakarítható a bérelt szolgáltatások legtöbbjének esetében. Ezeket a programokat ugyanis kifejezetten úgy alakították ki, hogy a felhasználó számos elemet maga is testre szabhat. A rugalmas és egyszerű működés nemcsak a rendszer beállítását, hanem a későbbi használatot is egyszerűbbé teszi.
● Nem kell szervert vásárolni, üzemeltetni, így a rendszergazdai feladatok költsége redukálható.
● Nincs szükség szerverszobára, annak légkondicionálására, megtakarítható az áramköltség.
● Nem kellenek napi mentésre használt költséges DAT szalagok vagy adathordozók.
● A felhasználói oldalról nincs szükség speciális vagy nagy teljesítményű notebookra vagy erős internetvonalra.