A mobiltelefonok robbanásszerű elterjedése megváltoztatta a fizetési szokásokat. Az innovációban hívők arról kezdtek el beszélni, hogy el lehet felejteni az aprópénzt és a bankkártyát, helyette jön az NFC technológia (Near Field Communication - kis hatótávolságú, fizikai kontaktust nem igénylő kommunikáció) és az SMS-ben fizetés. Az előbbi elterjedéséhez viszont elengedhetetlen az NFC-képes mobiltelefonok térnyerése, amelyből egyelőre még kevés van.
Az egyszerű a népszerű
Az SMS-ben fizetés napjainkban elterjedt, igaz, nagy áttörést még nem sikerült elérni. De autópálya-matricát venni, hirdetést feladni és lottózni is lehet mobilon, és nyár óta belépőjegyet váltani a Fővárosi Állat- és Növénykertbe.
A Szerencsejáték Zrt. adatai szerint például a 38. játékhéten nagyjából hárommilliárd forinttal játszottak a zrt. játékain, ebből 65 millió az új értékesítési csatornákon - internet, ATM automaták, vonalas és a mobiltelefonok - érkezett, mobilról összesen 12,3 millió forintot játszottak meg. A szerencsejátékok terén a hazai tendenciák nem térnek el a világban máshol tapasztalható eredményektől: terjed a nem hagyományos értékesítés, de aránya nem lépi túl a 2 százalékot. Fenntartásukat az indokolja, hogy bármikor jöhet egy olyan - a mobiltelefonok elterjedéséhez hasonló - áttörés, amelyet jól lovagolhat meg az, akit felkészülten ér a „boom". Emellett a 12,3 millió forint azt bizonyítja, hogy vannak, akik szeretik a mobiltelefon adta játéklehetőséget. Éppen ezért a Szerencsejáték Zrt.-nél már felmerült a virtuális kaparós sorsjegy és a luxor „mobillá tétele" is - mondta el a Piac & Profitnak Somorai László, a Szerencsejáték Zrt. marketingigazgatója.
Budapesten és húsz vidéki városban ez év márciusától minden kötöttség nélkül vásárolhatnak parkolójegyet mobiltelefonjukkal a három hazai mobilszolgáltató előfizetői. Ezt 2006 júliusától előzetes regisztrációval és előre feltöltött egyenleggel tehették csak meg. Szegeden is váltható parkolójegy SMS küldésével, amelyben a rendszámon kívül a parkolójegy fajtáját is fel kell tüntetni. A 2004. október 1-jétől működő, SMS-alapú vásárlás a 23 százalékát teszi ki a teljes forgalomnak - mondta el a Piac & Profitnak Forrai Gábor, a Szegedi Közlekedési Kft. forgalmi és parkolási üzletágának igazgatója, hozzátéve, hogy ez az arány évről évre nő. Igaz, egyelőre a Pannon és a T-Mobile ügyfelei élhetnek ezzel a lehetőséggel, de a cég tárgyal a Vodafone-nal is ez ügyben. E mobilszolgáltatónál például a Mobil Lottó-értékesítés az elmúlt egy évben közel 400 százalékkal emelkedett, az e-autópályamatrica-vásárlás növekedése is megközelíti a 200 százalékot, a MobilParkolás az év eleji bevezetése óta 300 százalékos forgalomnövekedést produkált.
A szolgáltatók üzlete
A Pannon és a T-Mobile ügyfelei számára 2008. október 28. óta érhető el a MobilFizetés szolgáltatás. Ennek lényege, hogy a szolgáltatásra szerződött ügyfelek a szolgáltatás keretében nyitott MobilFizetés bankszámla, valamint az ahhoz opcionálisan kapcsolódó hitelkeret terhére különböző pénzügyi műveleteket intézhetnek mobiltelefonjukkal, illetve termékeket és szolgáltatásokat vásárolhatnak készpénz és bankkártya nélkül a szolgáltatást elfogadó kereskedőknél.
A szolgáltatás indulásakor két funkció volt elérhető a T-Mobile-nál. pénzküldés és -fogadás -a MobilFizetés-ügyfelek egymás között szabadon küldhetnek és fogadhatnak pénzt -, valamint a T-Pontokban volt lehetőség a mobilos fizetésre. Idén bővült a szolgáltatás. Januártól a Magyar Telekom elektronikus számlakezelést biztosító felületén, a Távszámlán keresztül mobillal kifizethetővé váltak a T-Mobile-, T-Home- és T-Systems-számlák. Február végétől így fizethetők be a közüzemi számlák, az azokhoz megküldött csekkek, júliustól pedig a Díjbeszedő Zrt. által kezelt közműszámlák is. (A Magyar Posta Zrt. szóvivője szerint a készpénz-átutalási megbízás, a „sárga csekk", ennek ellenére még hosszú időn keresztül tartani fogja pozícióját.) Október elsejétől bármely T-Mobile-előfizető univerzális egyenlege néhány gombnyomással feltölthető MobilFizetés-egyenleg terhére.
A szolgáltatást elfogadó kereskedők köre is bővült az év során, és még idén további elfogadóhelyek csatlakozása várható, ugyanis több partner esetében az integráció már az utolsó fázisába lépett.
Digitális írástudatlanság
A szolgáltatók várakozásait - hogy egyre többen legyőzik a kezdeti idegenkedést, és felismerik, hogy a mobiltelefon már nem csak telefonálásra használható - beárnyékolja az a tény, hogy Magyarországon igen nagy a digitálisan írástudatlanok száma. Egyes vélemények szerint a lakosság több mint fele képtelen használni az IT nyújtotta előnyöket. Nehéz rábeszélni azokat például a MobilFizetés igénybevételére, akiknek nehézséget jelent eligazodni a ma használatos mobilkészülékek menüiben, vagy akik idegenkednek például a netbankszolgáltatás használatától.
Egyszerű, érthető, könnyen kezelhető szolgáltatófelületek segíthetnek a digitális írástudatlanság leküzdésében. Ilyen az ATM, amit például Portugáliában ma már csak ötven százalékban használnak pénzfelvételre, a többi esetben egészen másra, például adó megfizetésére.
A könnyen használható interface-ek mellett elengedhetetlen a megfelelő oktatás is, az információs társadalom kihívásaira a hazai oktatás eddig nem sok választ adott. Emellett például az egyszerűnek mondott MobilFizetés úgy kezdődik, hogy be kell menni egy bankba, és számlát nyitni, ami sokak számára elég riasztó kezdés.