Jól jövedelmező sales menedzseri állást hagyott ott három és fél év után egy francia-amerikai vállalatnál 2004-ben az akkor a húszas évei derekán járó Vizsy Péter.
- A cég technológiai beszállító volt a mobilszolgáltatók részére, SMS, MMS, SIM-kártya és számlázási rendszerek gyártásával foglalkozott. Regionális értékesítési menedzserként hét ország tartozott hozzám a régióban. Egyet kivéve az összes ügyfelet sikerült megszereznem. Ötven százalékkal teljesítettem túl az értékesítési tervet - mondja az IBS-en angol diplomát szerzett fiatalember. - Egy hétből három-négy napot külföldön töltöttem, és rendszeresen jártunk szakmai kiállításokra.
Cannes-ban a 3-GSM világkongresszuson Vizsyt egy sugallatos pillanatban új felismerés érte: - Látványban mindenki próbált túllőni a másikon. Láttam azokat a látványelemeket, amiket mindenki felvonultatott a standján. Mivel korábban is egy e-business cégnél dolgoztam, ahol webes és banki alkalmazásokat fejlesztettünk, edzett volt a szemem erre az iparágra, és az értékesítési múltam miatt vonzott a technológiai marketing.
Új generációs reklám
A hirdetők közötti konkurenciaharc erősödik. Olyan üzenethordozókra van szükség, amelyek kiemelik az üzenetet, és amelyek nem szabnak határt a kreativitásnak, vallja Vizsy, és a Különvélemény című Spielberg-filmből mutat egy részletet, hogy illusztrálja, hova haladunk: a jelenetben Tom Cruise siet végig egy irodaház előterén, a járókelők teste körül mindenütt holografikus ábrák és képek, sehol egy régi masszív reklámfelület, egy szilárd transzparens. Az információk felgyorsult zuhataga képlékenyebb, légiesebb formát ölt.
- A marketing technológiai irányba megy el. Korábban elég volt azon tanakodni, milyen színes legyen a plakát, és milyen betűvel írjuk rá a márka nevét - mondja Vizsy. - A fogyasztót ma be kell vonni a márkakommunikációba, így válik az élmény testreszabottá. Az interaktív padlóvetítés kiváló példa, felnőttek és gyerekek egyaránt örömmel szórakoznak vele.
A céges és szponzorált rendezvényeken manapság nagy a hangsúly a VJ-n: a video jockey a zenei DJ kollégája, csak ő a látvány összeállításáért felel. De a plazmatévés vetítés maholnap ódivatúnak számít, bár az Innovatixnak abban is van gyakorlata az általa alakított és 2007 nyarán eladott Club Media révén, amely ötvenöt szórakoztatóhelyen kínál reklámfelületet LCD-s kijelző készülékeken. A jövő a LED-falé:
- Az évek során a látványelemeket előállító felszerelések bérbeadása a rendezvényekre annyit fejlődött, hogy beruháztunk egy LED-falba. Ma már több is van a tulajdonunkban. Jelen pillanatban, úgy tudom, öt cég rendelkezik ilyennel az országban. Itt mindenki mindent tud szállítani, de az nem mindegy, hogy saját eszközparkkal-e vagy bérelt felszerelésekkel teszi ezt. A LED-es eszközökkel a négy legnagyobb vizuáltechnikai cég közé kerültünk.
Látványba fektetés
A kérdésre, hogy honnan volt indulótőke a vállalkozáshoz, a válasz: önerőből.
- A saját pénzemet fektettem bele, amit az előző állásomban kerestem. A mai napig kizárólagos tulajdonosa vagyok a cégnek. Fontos volt a főiskolán szerzett kapcsolati tőke, hiszen rengeteg évfolyamtársam helyezkedett el multiknál. Az iskola alatt a kötelezően előírt gyakornokoskodást is multinál töltöttem, ahová szigorú vizsgáztatás után kerülhettünk be. Itt jól megfigyelhettem, milyen rendezvényeket tart egy ilyen vállalat, és ezeken milyen technológiára van igény. A kezdetekkor eldöntöttem, hogy a B2B - a business to business - megoldások érdekelnek, és elsősorban multiknak szeretnék beszállítani. A magyarországi multinacionális cégeknél éves szinten egy-két olyan rendezvény van, ahol az anyavállalattól kapnak technológiai transzfert, tehát kintről hoznak eszközöket. De iszonyú drága a nagy felszereléseket ide repültetni, stábot beutaztatni mellé, hogy kezelni tudják.
Az Innovatix tehát arra vállalkozott, hogy helyben kínálja mindezt.
- A nagy hazai vizuáltechnikai cégekkel nem tudtam versenyezni, de piaci rés még akadt: elsőként egy háromdimenziós berendezést vásároltam Kanadából, ami mind a mai napig egyedülálló Európában: a négy méter magas Ground FX három dimenzióban tud képeket vetíteni, amelyek szemüveg viselete nélkül is láthatók. A gép öt és félmillió forintba került akkor. Eleinte nem lehetett elmondani, hogy egyik ügyfél hozta a másikat. Meg kellett küzdeni az összes kliensért, mert prémiumáras szolgáltatásról van szó, ami ráadásul újdonság, tehát meg kell ismertetni őket vele. Ez azt is jelentette, hogy nincs náluk betervezve a büdzsébe, külön pénzt kell allokáltatni rá. De szerették az újdonságot, mert kézzelfoghatóvá tudtunk tenni egy olyan látványvilágot , amit addig csak filmeken láttak. A helyzet mára megváltozott, most már szájról szájra híre kel, hogy érdemes velünk dolgozni. Ez négy év kőkemény és következetes munka eredménye: multis múltam miatt tudom, hogy csakis a színvonalas munka számít, nem lehet magyarázkodni. Sokan, akik technológiai oldalról közelítik ezt az üzletágat, híján vannak e mentalitásnak. Mi ebben is többet tudunk nyújtani. Jól tudom, hogy a felmerülő igényeket maximálisan ki kell elégíteni, gyakran új fejlesztésekkel.
Eddig 2008 volt a legjobb évük, 60 százalékkal nőtt a forgalom, ami elérte a 140 millió forintot. Az Innovatix még mindig fejlődő cég. Először a hazai piacból szeretnék kihozni a maximumot, azután elképzelhető a regionális terjeszkedés.
Trendi téma
Az cég aktív a digital signage területén is. Mint Vizsy mondja, ez nagyon trendi téma: digitális vevőtájékoztató rendszert takar, ami távmenedzselhető, tehát központilag frissíthető. Érintőképernyős terminálokat is magában foglalhat.
- Digital signage-hardvereladásokban nekünk vannak a legnagyobb referenciáink az országban. 2007 óta a Praktiker összes újonnan nyitott áruházában mi szereltük fel a vevőtájékoztató információs rendszert, LCD-kijelzőket minden kasszasoron és az eladótérben is.. A technikai malőrök kizártak. 2007 óta a Praktikerben telepített rendszer hibamentesen üzemel. A McDonald's éttermeiben 2008-ban közel 60 LCD kijelzőből álló digital signage rendszert telepítettünk. A bevételünk felét teszik ki ezek a nagy volumenű B2B projektek, ahol rendszerint mi végezzük a kiegészítő szolgáltatásokat, üzemeltetést és karbantartást.
A cég működésének első szakaszában, amikor szolgáltatásainak újdonságértéke megmutatkozott az árban, folyamatosan visszafektettek a fejlesztésbe.
- Ezért ma gyakran úgy jelenünk meg egy eseményen, hogy versenytársaink mellett mi visszük a kisebb, de egyáltalán nem kisebb profittartalmú megoldásokat, amik egyedi fejlesztéseink. Gazdasági válság ide vagy oda, most is beruháztam. Szinte minden megoldásunknál mi állítjuk elő a vezérlőszoftvert és az eszközökön futó tartalmakat, egy-két hét alatt.
Mennyibe kerül ez az ügyfélnek ez a személyre szabottság? Kétszázezer forinttól kétmillióig terjed a skála.
Célcsoportok megcélzása
A piackutatásban, pontosabban a vevői szokásfelmérésben alkalmazható a cég egyik megoldása, amely rögzíti a vásárlókocsik útvonalát az árutérben. Ezzel könnyen megállapítható, melyek a leginkább látogatott területei az áruháznak, s napszakra lebontva is lehet monitorozni. Ez a proximity eszköz rádiófrekvenciás jeladóval működik, amelyet a kosáron helyeznek el. A vásárlói profil gyűjtése azonban, hacsak nem a fogyasztó önkéntes információadásán alapul, személyiségi jogokat sért, a mozgó objektumra vagy testre való reagálást viszont már most szállítani tudja az Innovatix, amely Volán-buszokba épített be képernyőket:
- Egy városnéző buszon, amikor az elhalad valahol, mondjuk a Hősök terénél, akkor késleltetés nélkül, rögtön az adott helyre vonatkozó információkat jelenít meg a kijelző, mert azt összekötjük bluetooth- és GPS-rendszerekkel.
A célcsoportok fokozottabb elérésére irányuló technikák térhódítása tovább folyik, világosan látják ezt egyes márkák és a reklámügynökségek:
- A célközönségükkel sokkal közvetlenebbül tudnak találkozni, ha saját sátort állítanak fel egy zenei fesztiválon vagy nyári rendezvényen, mint ha még egy reklámfilmet készítenének a televízióba, aminek a hatékonysága alacsonyabb. A látványosságon túl ma már elengedhetetlen az innováció. Olyan célzott látványelemeket kínálunk, amelyek megmaradnak az emberek fejében.