Mit akar a digitális fogyasztó?

Alapvető szokások változnak meg akkor, amikor valaki aktívan kezdi használni a világhálót. A digitális fogyasztó másképpen dönt, mást és máshogyan keres.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Öt év alatt több mint megnégyszereződött azok száma, akik legalább egyszer vásároltak már az interneten az NRC piackutató adatai szerint. 2009-ben átléptük a bűvös egymilliós határt, de ennél is fontosabb, hogy a netezők 93 százaléka vásárlási döntései megalapozásához előszeretettel tájékozódik a világhálón.

A webboltokkal szembeni legfontosabb elvárások

■ részletes termékinformációk,

■ megfelelő méretű és minőségű termékfotók,

■ hagyományos üzletekhez képest olcsóbb ár,

■ bizonyos összeghatár felett ingyenes házhozszállítás,

■ rendszeres akciók.

Forrás: NRC

Vége a mellébeszélésnek

Az érdeklődők nagy része a keresőkön keresztül talál a cégekre, termékekre. Ezek nem a termék ára vagy minősége szerint tesznek különbséget a felsorolásban, hanem a relevancia alapján, így hallatlan tájékozódási szabadságot adnak a felhasználónak - magyarázza Tóth Tamás, a Jeladó Internet Kommunikáció szakértője. A cégek által terjesztett, pozitív információk mellett azonnal megjelennek a fogyasztói vélemények, és ha van, kiderülhet a manipuláció. Ez óriási üzleti esélyt ad a világhálón azoknak a kis cégeknek, amelyeket jó minőségű termékeik és versenyképes áraik ellenére eddig háttérbe szorítottak a tőkeerős nagyhalak. Többek között emiatt azoknak a cégeknek, amelyek az új típusú fogyasztók körében is sikeresek szeretnének lenni, gyökeresen át kell alakítaniuk kommunikációs és marketingstratégiájukat - hangsúlyozza Bacher János, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

A „webkettő" elterjedésének eredményeként a gyártó vagy eladó nem tudja teljes mértékben uralni a róla és termékéről szóló információkat. Például a válság hatására a fogyasztók minden korábbinál árérzékenyebbek lettek. Az ár-összehasonlító oldalak mára szinte minden digitális fogyasztó számára az alapvető infrastruktúra részét képezik, de erősen hatnak rájuk a közösségi oldalakon található hozzászólások is. A tapasztalatok szerint ezeken a szájtokon az ismerősökkel való kapcsolattartás mellett a fogyasztói preferenciák kifejtése a második legfontosabb tevékenység, a reménybeli vásárlót pedig az ismeretlen fogyasztók véleménye is hasonlóan befolyásolja, mint a legjobb barátjáé. Vagyis az egyik vevő által megosztott tapasztalat a következő számára információforrásként jelenik meg.

Nézelődés a neten

A versenyhelyzet is megváltozott. A tér- és időkorlát, amely az internet kora előtt mindennél merevebben befolyásolta a fogyasztást, megszűnt. A digitális fogyasztónak kis túlzással világszinten a legjobb ajánlatot kell nyújtani, hiszen, ha akarja, egy-két kattintás, és megveszi ugyanazt Amerikából vagy a Távol-Keletről. Elengedhetetlen a folyamatos rendelkezésre állás is, hiszen ő, ha valamit akar, azt azonnal akarja. Ráadásul egyre kevésbé van az asztalhoz kötve. Közel ugyanannyian használnak hordozható számítógépet, mint ahányan asztali PC-t, és mintegy harmaduk már a mobiltelefonjáról netezik.

Általános tendencia a fogyasztók befelé fordulása, az otthon töltött idő növekedése, aminek különösen kedvez az internetes vásárlás egyre szélesebb kínálata. A netező egyre gyakrabban él az otthoni kiszolgálás lehetőségével, hasonlóan a már száz évvel ezelőtt is létező direkt értékesítéshez. Az internet bizonyos szempontból hatékony direktmarketing-eszköz is: segít új ügyfeleket találni, azokat a legmegfelelőbben kiszolgálni, hosszabb távon ajánlásokat szerezni tőlük, ami újabb ügyfeleket jelent majd.

Mivel a netes vásárlás fő előnye a gyorsaság és egyszerűség, azt hihetnénk, hogy elsősorban azokat vonzza, akik nem szeretnek vagy nincs idejük vásárolni, így az online boltok tudatos, a vásárlást pár perc alatt lerendező látogatókkal vannak tele. Ez azonban az NRC kutatásai szerint csak részben igaz. Ahogy nő a webáruházak kínálata, úgy bővül az a réteg is, amely csak nézelődni jár kedvenc virtuális üzleteibe. Ma már ilyen a látogatók 60 százaléka.

Hazai szokások
Hazánkban a 15 évesnél idősebb lakosság mintegy 58 százaléka rendelkezik internetkapcsolattal, és mintegy 49 százalék rendszeres internethasználó. Ezzel az európai középmezőnyben vagyunk, nagyjából azonos szinten, mint a visegrádi országok, Spanyolország és Olaszország. A magyarok az interneten legnagyobb arányban könyvet szereznek be – ennek katalógusból való vásárlása alacsony kockázattal jár, de az internetes társadalom eleve többet költ könyvre –, a legnagyobb összeget üdülésre, szállásra, repülőjegyre költik, de előkelő helyen van a hardvereszközök vásárlása is. Kevesen vesznek viszont ruhát, mert ez kockázatosabb. A hideg élelmiszer súlya is minimális, elsősorban a kínálati oldal fejletlensége miatt. Abban ugyanis az internetezők többsége egyetért, hogy kipróbált termékek online vásárlása alacsony rizikóval jár, és kényelmes is, mert például megspórolható a cipekedés. Forrás: GfK Hungária

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo