Az énmárka a mások fejében rólunk kialakult kép, amelyen keresztül a külvilág viszonyul hozzánk. Megjelenít egy karaktert, értékeket, viselkedésmódot. A vezető énmárkája az a kultúra, amit maga körül kialakít. Ahogyan helyzeteket old meg, kapcsolatot teremt, hatalmat gyakorol. Direkt hatással van a cég teljesítményére is - hangsúlyozza Vass Andrea, az Openessence és a Coaching Team partnere. A döntéshozók többsége elsősorban olyan „kemény" tudásmutatókkal foglalkozik, mint a szakmai továbbképzés vagy a nyelvtudás, pedig az emberi oldalba, az önismeretbe és a másokra gyakorolt hatás tudatosításába fektetett energia éppen ennyire fontos. Hiszen a vezető személyének hatása jelentősen befolyásolja munkatársai működését, motivációját, eredményességét és így a cég sikerét.
Belülről meghatározott
A tárgyak és a személyek brandépítésének folyamata meglehetősen hasonló. A márka pillérei, a differenciáltság, a relevancia, az ismertség és a megbecsültség - amelyeket BAV BrandAssetTM Valuator)-kutatásában a Young & Rubicam határozott meg - az énmárka esetében is fontosak. A márkaépítés lényege a másokra gyakorolt hatásunk tudatossá tétele, erősségeink, értékeink kibontása, megjelenítése, ezek által pedig a rólunk másokban kialakuló kép formálása. Ebben kiemelt szerepe van az önismeretnek, hiszen ennek köszönhetően csökkenhet az a „vak" terület a személyiségünkkel kapcsolatban, amit a külvilág érzékel, nekünk magunknak viszont fogalmunk sincs róla. Hiába hív össze például a vezető ötletelő értekezletet, ha a megjelenteket aztán nem hagyja szóhoz jutni, vagy csak egy-két embert hallgat meg. A motiváció növekedése helyett ezzel hosszú távon inkább az apátia felé viszi alkalmazottait.
Egyéni márkánk akkor lesz hiteles, ha valódi értékeken alapul. Ezért kialakítását mindenképpen belülről kell kezdeni. Ismernünk kell és meg kell találni magunkban azokat az értékeket, amelyeket képesek vagyunk megbízhatóan, állandóan nyújtani. Ennek egyik legfontosabb eleme a betöltendő vezetői szerepek tudatosítása, amelyek a szakmai értekezlet levezénylésétől a munkatársak személyes problémáinak kezelésééig terjednek. A vezető a viselkedésével, jelenlétével, működésével egyfajta kultúrát teremt, kijelöli, hogy a munkatársai milyen szerepekbe kerülhetnek, milyen viselkedésmintákat követhetnek. Egészen más vezetői márka jellemzi azt, aki bátorítja az együtt gondolkodó, új megoldásokat kitaláló munkatársakat és az, aki az utasítások pontos és csendes végrehajtását jutalmazza - vázolja Vass Andrea.
Egységes és jellegzetes
A márkaképet a személy nem maga hozza létre, az lecsapódik másokban.
A vezető énmárkája elsősorban munkatársaival való viszonyában alakul. A márkakép alakításához tehát ennek tudatos megismerésére van szükség. Mások szemszögéből nézve, a kollégákra való odafigyeléssel, több beszélgetéssel megismerhető a kialakult kép, ami alapja lehet az esetleges hibák javításának, az egységes énmárka további fejlesztésének, annak, hogy a magunkról mutatni szándékozott és a valós kép megfeleljen egymásnak. A jól felépített vezetői énmárka növeli majd az iránta megnyilvánuló bizalom mértékét mind a kollégákban, mind az üzleti partnerekben.
Ahhoz, hogy egy személy kitűnjön - éppúgy, ahogy a terméknek a boltban -, meg kell találnia azt, hogy mi az, amiben más, mint a körülötte lévő többiek. A jól felépített vezetői énmárka ezért amellett, hogy kiszámítható, és biztonságot ad, rendelkezik egyedi jellegzetességgel. A szakemberek szerint jó, ha ez valamilyen erős tulajdonságon, határozott személyiségjegyen alapul, akár azon, hogy valaki a nyugalom szobra, vagy éppen, hogy növeli a vele dolgozók önbizalmát. Ha ezek az alapok megvannak, az ismertség növelése következik, ami az üzleti életben mozgó vezető esetében jelentheti a konferenciákon való megjelenést, felszólalást, cikkek megjelentetését vagy akár egy blog elindítását.
Célszerű a márkát minden csatornán azonos módon kommunikálni, így figyelni kell akár arra is, hogy ha üzleti körökben komoly, visszahúzódó, megbízható személyiségünket domborítjuk ki, ne rontsa el az üzenetet valamely közösségi oldalon megjelenő, fékevesztett bulit ábrázoló kép.
Fontos apróságok
A márka teljességében minden apróság szerepet játszik, a vezető külső megjelenésétől az irodájának a képéig. A hiteles „eladás" érdekében nem árt, ha a vezető és a cég márkája összhangban van egymással. Egy pénzügyi tanácsadó társaság esetében akár gyengítheti is a márkát egy mégoly őszintén laza stílusú első ember, ugyanakkor, bármennyire akarja is valaki, a vezető saját személyiségétől merőben eltérő márkához képtelen lesz alkalmazkodni.
Az egyéniséget elnyomni nem is érdemes, hiszen minden emberben megvannak azok az értékek, amelyek alkalmasak a pozitív márkakép kialakításához. Eredményesebb és a léleknek is jobbat tesz, ha az éppen divatos értékek helyett saját pozitív tulajdonságaink határozzák meg márkánk képét, amely így megbízható marad bármely változások közepette - Hajdú Zoltán HR-tanácsadó szerint. Az üzleti környezet hónapok, évek alatt sokat változhat, a jól felépített vezetői énmárka viszont biztos pont.
A stíluscoaching viszonylag új fogalom Magyarországon. Egyedi kombinációja a stílustanácsadásnak és a life coachingnak, azaz az életvezetési tanácsadásnak. Cél lehet, hogy telis-tele legyen egészséges önbizalommal, hogy jól nézzen ki, jól érezze magát a bőrében, és ehhez a célhoz a lehető legrövidebb úton érjen el - magyarázza Siklós Barbara stíluscoach. A cél megteremteni a harmóniát a külső megjelenés és a személyiség között. Nemcsak az öltözékkel és a tükörben látott képpel foglalkozik, hanem az ember testi-lelki kapcsolatával. Megtanít megbecsülni azt, akik és amik vagyunk. A stíluscoaching-ülések száma egytől akár tízig terjedhet az ügyfél által kitűzött céltól függően. Elképzelhető, hogy valaki az egész „lényét" szeretné megváltoztatni, míg más egy alkalomra, egy fontos tárgyalásra vagy egy esküvőre, partira szeretne megfelelően felöltözni. A folyamat végére megváltozik az ügyfél szemléletmódja, ahogyan a ruhákra tekint. Megtanul a testalkatának és a színeinek megfelelően - okosan és költséghatékonyan - vásárolni, jól érezni magát a bőrében, magabiztosan viselkedni, és viselni ruháit, felismerni és érvényesíteni értékeit.
A stíluscoach szakterületei:
■ stílus- és imidzstanácsadás: öltözködés, sminkelés, szépségápolás, testalkatelemzés, színelemzés, gardróbátrendezés, közös vásárlás,
■ belső énkép megváltoztatása: korlátozó hiedelmek kiiktatása, pozitív belső hang kialakítása
■ önbizalom, önbecsülés növelése: testbeszéd, nonverbális kommunikáció, pozitív vizualizáció.
1. Értékbányászat. Miben vagyok jó, mihez értek, milyen tapasztalataim vannak - nem csak munkajellegűek, idetartozik az is, ha például gyakorló szülőként hatékony szervező vagyok.
2. Személyes erősségek meghatározása. A betöltött szerepek meghatározása a specialitások, különlegességek kiemelésével. Mivel minden esetben szituációban működünk, ezért nem tulajdonságokról, hanem szerepekről érdemes gondolkodni, például: „hatékony szervező vagyok", „motiváló vezető vagyok". Ez a megközelítés megfoghatóbbá teszi az egyes szerepeket. Meg kell találni az egyes szerepekben megfogalmazható üzeneteket, amelyek közvetítik az egységes énmárkát.
3. Értékek kibontása. Annak meghatározása, hogy az egyes értékekből fakadóan a másik mit kap általam.
4. Kommunikáció. Lehetővé teszem, hogy a velem kapcsolatban állók megtapasztalják a személyes márkám nyújtotta előnyöket. Ezekről beszélni nem hiteles, annál inkább az átélhetővé tenni a másik számára.
5. Visszacsatolás. A tapasztalatok alapján másokban lecsapódott kép megismerése és összehasonlítása az elképzelt énmárkával. Az esetleges eltérések alapján fejlődhetünk tovább.
Forrás: Openessence