Mobil iroda

A modern iroda nem más, mint egy erős laptop, egy mobiltelefon- és internetkapcsolat - tehát bárhol lehet.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A gazdasági válság hatására a cégek minden fronton igyekeznek racionalizálni, és lehetőség szerint csökkenteni a költségeiket. Ha pedig költségekről esik szó, szinte azonnal felmerül az irodabérlet díja, spórolásként pedig a távmunka lehetősége. Az irodától távol dolgozó alkalmazott több szempontból is jó megoldás lehet mindkét fél számára, a modern technikai eszközök segítségével pedig minden irodai szolgáltatás távolról is rendelkezésre áll.

Alapszabályok otthoni irodához
● Első a biztonság. Nemcsak az adatok védelmére kell gondolni, hanem olyan alapvető dolgokra is, mint például a kábelek elrendezése.
● Az otthoni irodát kizárólag a munkának szabad szentelni: a munkaterületet el kell határolni minden olyasmitől, ami nem kapcsolódik hozzá.
● Ne vonja el a figyelmet semmi, meg kell teremteni a nyugodt környezetet! Hogy mennyire, az egyénfüggő. Egyeseket már egy mintás tapéta is zavar a gondolkodásban, mások viszont elálmosodnak a túlságosan steril környezettől.
● A megfelelő, ergonómikus ülőhely és világítás akkor is fontos, ha a dolgozónak magának kell róla gondoskodnia.
● A tevékenységeket éppúgy el kell különíteni, mint ha az irodába megy be valaki. A közbeiktatott házimunka és a gyereknevelés lehetetlenné teszi a koncentrációt.
● Otthoni munka esetén is szükség van szünetre, ahogy az irodákban elvileg előírás az óránként tízperces szünet a számítógéppel dolgozóknak.

Távol, de közösen

A mobil eszközök fejlődésével egyes munkatípusok esetében az iroda mint fizikai munkahely gyakorlatilag szükségtelenné vált. Ez az egyszerűnek tűnő megállapítás a költséghatékonyságot és -csökkentést napi feladattá előléptető válság idején jelentős változásokat hozhat cégek működésébe. Az, hogy olyan munkakörökben dolgozó alkalmazottak is távmunkássá válhassanak, akiknél ez korábban elképzelhetetlen volt, elsősorban a kommunikációs technológiák fejlődésének és olcsóbbá válásának köszönhető.

A fejlett infokommunikációs infrastruktúra mára minden vállalat működésének létfontosságú feltétele éppúgy, mint mondjuk a villamos áram. Mostanra viszont a szolgáltatások bármilyen távolságból működőképesek. A mobil internet és az egyre okosabb és egyre kisebb - tehát valóban mobil - eszközök segítségével elérhető a munkahelyi szerver, így a hozzáférés is minden, a munkához szükséges alkalmazáshoz, adathoz. Kapcsolódhatunk a céges telefonközponthoz is, így azon keresztül bonyolíthatók le a munka során szükséges hívások, a cég által kiharcolt alacsonyabb árakon. Az integrált, együttműködést támogató megoldások segítségével bármilyen számítógép alkalmassá tehető a munkatársakkal való közös munkára anélkül, hogy akár egy városban tartózkodnának a munkafolyamat résztvevői.

A közös munka legalapvetőbb eszköze az e-mail, irodán belül és kívül egyaránt. A levelezés külső elérése manapság már szóra sem érdemes, annyira egyértelmű lehetőség. Az újdonság talán csak annyi, hogy ehhez már számítógépre sincs szükség, elég egy zsebben is elférő okostelefon. Vagyis a levelezés már mobilon is elérhető, de bizonyos programok közös naptár kezelésére is lehetőséget kínálnak, így a kollégák programja könnyen összehangolható. Létezik közös felület a vállalati dokumentumokkal kapcsolatos munkához is. A biztonságos webes felületen őrzött dokumentumokat az arra jogosult felhasználók elérik, és szerkeszthetik is anélkül, hogy saját verziót kellene elmenteniük. Így megszűnik a dokumentumok folyamatos és felesleges oda-vissza küldözgetése. A valós idejű videós kommunikáció pedig a személyes megbeszélés illúzióját is képes megadni. Ha az eszközök és szoftverek egyszeri beruházása is túlságosan megterhelné a vállalkozás büdzséjét, a lehetőségek egy jelentős része bérelhető szolgáltatásként is igénybe vehető.

Különösen fontos odafigyelni a mobil iroda biztonságára. A biztonsági mentések, titkosított kapcsolatok ez esetben, ha lehet, még inkább létkérdésnek számítanak, mint a hagyományos irodákban.

Motivált munkatárs

Az általánosan tapasztalható költségcsökkentési módszerek között megtalálható a munkatársak leépítése és az alkalmazotti státus helyett a munkaerő szerződéses vagy jutalékos rendszerű foglalkoztatása. A függetlenné vált, földrajzilag szétszórt munkaerő hatékony menedzselése viszont bonyolult feladat, melyhez speciális támogató eszközök és menedzsmentmódszerek kellenek.

Felmérések igazolják, hogy az atipikus foglalkoztatási formák iránt, mint a munkaerő-kölcsönzés vagy a távmunka, nőtt a cégek érdeklődése. Ezzel a módszerrel a munkáltató nemcsak spórolhat az irodabérleten, de sok esetben megtarthat olyan értékes munkaerőt, aki más konstrukcióban nem tudná vállalni a feladatot. Már külön betűszó is jelöli ezt a fajta munkatípust: W@H, vagyis work at home, azaz dolgozz otthon. Vagy kávézóban, vagy a tengerparton vagy bárhol, ahol éppen vagy. Az irodán kívül dolgozó munkatársak felügyeletére ugyan kevésbé van lehetősége a munkáltatónak, de a munka hatékonyságának ez akár még jót is tehet. Kutatások ugyanis azt bizonyítják, hogy a távmunkások nemcsak hogy hatékonyabban dolgoznak, de sokszor a munkakedvük, motivációjuk is sokkal nagyobb, mint az irodai asztalhoz kötött társaiké. Ráadásul a betegségek okozta kiesés is csökkenhet, hiszen a kolléga úgy dolgozik, hogy ha nem akarja, ki sem kell tennie a lábát otthonról. A szabadabb munka növeli a kreativitást, elsősorban tehát ezt igénylő munkakörök esetében eredményezhet pozitív hatást. A munkavégzés saját bioritmussal való összeegyeztethetősége növeli az elégedettséget és a hatékonyságot is. A távmunkás ráadásul olyan készségeket is elsajátíthat, amelyek később az élet más területén is hasznára válhatnak.

Természetesen a távmunka hátrányait sem árt figyelembe venni. A távmunkások kiképzése időt és pénzt kíván, emellett az eszközök beszerzése és a munkához szükséges szolgáltatások díja is a munkáltatót terheli. Fel kell készülni arra is, hogy ez a fajta munkamódszer a munkáltatótól más vezetési szemléletet kíván, újfajta értékelési rendszerek kialakítását követelheti meg. A személyes interakciók akár drasztikus lecsökkenése a munkavállaló személyes és szakmai kapcsolatainak gyengülése irányába hat, de azzal is számolni kell, hogy gyakran hajlamosabb túlterhelni magát az a dolgozó, akit nem köt a szigorú munkaidő.

Speciális szolgáltatások

A mobil irodát fenntartani kívánók számára egyre több speciális szolgáltatás jelenik meg a piacon. Mivel tipikus költségcsökkentési módszer a kiköltözés a presztízsirodaházakból külterületi bérleményekbe, ott gyakran speciális eszköz- vagy helyiségbérletről van szó, amely folyamatos bérlet nélkül, éppen a szükséges időtartamra áll rendelkezésre. Az irodabérlet esetében minden egyes megspórolt négyzetméter jelent valamennyi megtakarítást, a kis, néhány személyes vállalkozások számára pedig szinte elképzelhetetlen, hogy egy ügyfelek fogadására is alkalmas, reprezentatív irodát tartsanak fent - ráadásul az idő nagyobb részében nincs is rá szükségük. A helyiséget biztosító cégek egy része kifejezetten mindennapi munkára alkalmas, úgynevezett coworking helyet kínál, ahol a dolgozó a szükséges eszközök mellett társaságra is számíthat.

A másik szolgáltatási szegmens speciális alkalmakra reprezentatív irodát ad bérbe, emellett folyamatosan vállalja például azt, hogy állandó postai cím legyen, vagy éppen titkárnő-szolgáltatást nyújt a helyiség mellé. De kínálhatnak telefonközpont-szolgáltatást is, vagy éppen vállalhatják, hogy egy e-mail alapján elkészítik és postázzák a hatóságoknak szóló, mindenképpen papíralapon elküldendő leveleket.

Mobil névjegykártya
A „My Name is E” digitális névjegykártya-szolgáltatás, amely összefogja a felhasználó összes on-line azonosítóját, amelyet aztán elektronikusan megoszthat bárkivel. Ez a személyes adatok tárolásának és megosztásának radikálisan új módja százszázalékosan beleillik az információs társadalom jelenlegi elvárásaiba, lévén személyre szabható, rugalmas és környezetbarát. Az ingyenes regisztráció után megadhatók tetszés szerinti adatok, fénykép, bármilyen közösségi oldal és azonnali üzenetküldő szolgáltatás elérhetősége. A névjegykártya megosztásához egyszerűen be kell gépelni a személy felhasználónevét a kapcsolat hozzáadása (add a contact) mezőbe, ezután az adatok on-line és mobilon is elérhetők. Bizonyos készülékekkel rengeteg pluszfunkció is rendelkezésre áll. Követhető, hogy az ismerősök kivel osztották meg névjegyeiket, elérhetők a közösségi portálok, lehet jegyzetelni, valamint lehetőséget kínál a névjegy e-mailben való elküldéséhez. A konnektornak nevezett kiegészítő segítségével könnyen és gyorsan lehet névjegykártyát cserélni, például konferenciákon. A két kis készülék összeérintésével a kártyák ugyanis egy pillanat alatt automatikusan kicserélődnek.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo